" /> PAe - El Reglament de Conjunts d'Alt Valor de mobilitat
accesskey_mod_content

El Reglament de Conjunts d'Alt Valor de mobilitat

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

27 juny 2024

La categoria de Dades d'Alt Valor de Mobilitat engloba les dades sota el domini de la "Xarxes de Transport", com es demarca en el Annex I de la Directiva 2007/2/CE, per la qual s'estableix una infraestructura d'informació espacial en la Comunitat Europea (INSPIRI)

España, com a part de la Unió Europea, està compromesa amb la implementació de les directives europees sobre dades obertes i reutilització de la informació del sector públic. Això inclou l'adopció d'iniciatives com el  Reglament d'Implementació (UE) 2023/138 , emès per la Comissió Europea, que defineix directrius específiques per a les entitats governamentals pel que fa a la disponibilitat de conjunts de dades d'alt valor (High value datasets en anglès o HVD) . Aquestes dades es categoritzen en temàtiques  prèviament detallades en discussions anteriors : Geoespacial, Observación de la Tierra i Medi ambient, Meteorologia, Estadística, Societats i Propietats de Societats, i Mobilitat. En aquest article ens centrarem en l'últim grup esmentat.

La categoria de Mobilitat engloba col·leccions de dades que cauen sota el domini de la "Xarxes de Transport", com es demarca en el Annex I de la  Directiva 2007/2/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 14 de març de 2007, per la qual s'estableix una infraestructura d'informació espacial en la Comunitat Europea (INSPIRI) . En concret, aquesta Directiva fa referència al fet que s'han de posar a la disposició dels usuaris els conjunts de dades relatives a xarxes de carreteres, ferrocarril, transport aeri i vies navegables, amb les seves corresponents infraestructures, les connexions entre xarxes diferents i la xarxa transeuropea de transport, segons la definició de la  Decisió no 1692/96/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de juliol de 1996, sobre les orientacions comunitàries per al desenvolupament de la xarxa transeuropea de transport .

A més, s'inclouen els conjunts de dades tal com es descriu en la  Comunitat Directiva 2005/44/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de setembre de 2005, relativa als serveis d'informació fluvial (SIF) harmonitzats en les vies navegables interiors de la Comunitat . Aquesta Directiva estableix un marc harmonitzat per a la creació d'una xarxa transeuropea d'informació fluvial (RIS, per les seves sigles en anglès). L'objectiu principal de la Directiva és millorar el tráfico i el transport fluvial i s'apliquen als canals, rius, llacs i ports capaços d'albergar bucs d'entre 1.000 i 1.500 tones. Aquests conjunts de dades inclouen:

Conjunt de dades

Conjunts de dades sobre vies navegables interiors

Dades estàtiques

  • Característiques dels canals navegables
  • Obstruccions de llarga durada al canal navegable i fiabilitat
  • Despeses d'infraestructura de les vies navegables
  • Altres limitacions físiques en les vies navegables
  • Horaris programats de rescloses i ponts
  • Localización i característiques de ports i punts de transbord
  • Llista d'ajudes a la navegació i senyals de tráfico
  • Normas i recomanacions de navegació

Dades dinàmiques

  • Batimetría dels canals de navegació
  • Obstruccions temporals al canal
  • Nivells d'aigua actuals i futurs en els indicadors
  • Estat dels rius, canals, rescloses i ponts
  • Restricciones causades per inundacions i gel
  • Cambios a curt termini dels horaris de rescloses i ponts
  • Cambios a curt termini de les ajudes a la navegació

Cartes electròniques i de navegació interior (ENC Fluvial segons la norma SIVCE Fluvial)

  • Eixos de vies navegables amb indicació dels quilòmetres
  • Enllaços als fitxers XML externs amb temps de funcionament d'estructures restrictives
  • Localització de ports i punts de transbord
  • Dades de referència per als indicadors del nivell de l'aigua pertinents per a la navegació
  • Margen de la via navegable al nivell mitjà d'aigua
  • Construcció litoral
  • Contorns de rescloses i preses
  • Límites de la via navegable/canal de navegació
  • Peligros aïllats en la via navegable/al canal de navegació baix i sobre l'aigua
  • Mitjans auxiliars oficials (per exemple, boies, balises, llums, cartells)

Perquè tots puguem aprofitar al màxim la informació disponible, el Reglament defineix algunes regles bàsiques sobre com es comparteixen aquestes dades:

  • Ús lliure i fàcil. Los dades han d'estar llests per usar-se i compartir-se amb tots i per a qualsevol fi reconeixent i citant la font de les dades, tal com prescriu la llicencia tipus Creative Commons BY 4.0.
  •  Fácil de llegir i usar. Se presentaran d'una manera que tant les persones com les computadores puguin entendre'ls fàcilment i estarà tot explicat en públic.
  •  Accés directe i senzill. Habrá maneres especials (cridades APIs) que permeten als programes accedir a les dades automàticament. A més, l'usuari podrà alternativament descarregar molta informació d'una vegada.
  • Sempre al dia. Es important que les dades estiguin actualitzades, així que existirà l'accés a la versió més recent. Però si l'usuari necessita accedir a les dades prèvies, també es podrà veure les versions anteriors.
  • Detallats i precisos. Les dades es compartiran amb tant detall com sigui possible, fins a un nivell molt fi de precisió, de manera que es cobreixi tot el territori en combinar-se.
  • Informació sobre la informació. Habrá "informació sobre la informació" (metadades) que explicarà tot sobre les dades. Els elements de metadades contindran com a mínim els recollits en l'annex de el  Reglamento (CE) nº 1205/2008 de la Comisión, de 3 de diciembre de 2008 .
  • Entendible i ordenat: S'explicarà ben com estan organitzats les dades i quines significa tot, de manera que sigui fàcil d'entendre per tots (estructura i semàntica).
  • Llenguatge comú. Les dades usaran vocabularis, llistes controlades i categories que siguin reconeguts i acceptats a nivell europeu o mundial.

En España qui és el responsable de la creacion i manteniment de les dades de mobilitat?

En España, la responsabilitat de la creació i manteniment de les dades de mobilitat recau generalment en diferents entitats governamentals, depenent del tipus de mobilitat i de l'àmbit territorial:

  • Nivell nacional. El Ministeri de Transports i Movilidad Sostenible és l'organisme principal encarregat de la mobilitat quant a infraestructures i transports a nivell nacional. Est inclouria dades sobre carreteres, ferrocarrils, transport aeri i marítim.
  • Nivell autonòmic i local. Las comunitats autònomes i els ajuntaments també exerceixen un paper important en la mobilitat urbana i regional. S'encarreguen de la mobilitat urbana, el transport públic i les vies públiques, dins de les seves respectives jurisdiccions.
  • Entitats públiques empresarials. Hay entitats com ADIF (acrònim de Administrador d'Infraestructures Ferroviàries), AENA (acrònim de Aeropuertos Españoles i Navegación Aérea), Ports de l'Estat i unes altres que gestionen dades específiques relacionades amb el seu camp d'acció en el transport ferroviari, aeri i marítim, respectivament.

En España, el Ministeri de Transports i Movilidad Sostenible, en col·laboració amb les comunitats autònomes, juga un rol clau a proporcionar accés a una àmplia gamma de dades de mobilitat. De conformitat amb INSPIRI i  LISIGE  (la Llei 14/2010 de 5 de juliol sobre les infraestructures i els serveis d'informació geogràfica en España, que trasllada la Directiva INSPIRI), ofereix recursos com el  Geoportal de la  Infraestructura de Dades Espacials d'España (IDEÏ) , on la ciutadania i els professionals poden accedir a dades i serveis geogràfics, especialment referent a mobilitat.

Compleix España amb el Reglament dels HVD de mobilitat?

Per resoldre aquesta pregunta ens hem d'anar a l'el  Geoportal d'INSPIRI  que és on es troba disponible la informació oficial classificada com a conjunts de dades d'alt valor a Europa. En concret en la categoria de mobilitat.

Captura del portal Inspiri relativa a les dades d'alt valor de mobilitat

A l'abril de 2024 España té publicat en el Geoportal d'INSPIRI la següent informació:

  • Zones de servei portuàries d'España. Les zones de servei portuàries dels ports d'interès general de l'Estat, inclouen la informació cartogràfica i alfanumèrica de la zona de servei terrestre i de la zona I i II d'aigües. El Sistema Portuari espanyol de titularitat estatal està integrat per 46 ports d'interès general, gestionats per 28 Autoritats Portuàries.
  •  Xarxes de Transport d'España. La Xarxa de Transport de la Informació Geogràfica de Referència del Sistema Cartogràfic Nacional d'Espanya, és una xarxa tridimensional de cobertura nacional, definida i publicada de conformitat amb la Directiva INSPIRI, que contempla cinc maneres de transport: xarxa viària, raïl, vies navegables, aeri i cable, juntament amb les seves respectives connexions intermodales i les infraestructures associades a cada manera. Aquesta informació té la geometria lineal dels vials i la puntual dels portals i punts quilomètrics.
  • Xarxa de Transport Ferroviari d'ADIF d'Espanya. Conjunt de dades geogràfiques de caràcter públic sobre l'adaptació de la Tramificación Comuna d'ADIF a la normativa INSPIRI (Xarxes de Transport Annexo I).

La publicació d'aquests conjunts de dades d'alt valor respon positivament a la pregunta de si Espanya compleix amb el reglament de HVD, i suposa un assoliment que reflecteix el compromís continu del nostre país amb la transparència i l'accés a dades de mobilitat.

L'esforç conjunt entre el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, el Sistema Cartogràfic Nacional i les Comunitats Autònomes i les Entidades Públicas Empresariales subratlla la importància d'un enfocament col·laboratiu per a la gestió de la informació de mobilitat.

La disponibilitat d'aquestes dades destaca el compromís d'Espanya a publicar dades d'alt valor i subratlla la importància de millorar contínuament l'accés a la informació per optimitzar la navegació interior i les dades de mobilitat.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic