La intel·ligència artificial és una tecnologia disruptiva amb una alta capacitat d'impacte en l'economia i la societat.
En el plànol econòmic, i al costat d'altres tecnologies digitals, presenta un alt potencial per a l'augment de la productivitat, l'obertura de noves línies de negoci, el desenvolupament de nous productes o serveis – basats, per exemple, en la personalització, l'optimització dels processos industrials o les cadenes de valor –, l'automatització de certes tasques rutinàries i el desenvolupament de la innovació. Aquest potencial incideix positivament en el creixement econòmic, la creació d'ocupació i el progrés social.
En el plànol social, la intel·ligència artificial pot tenir un impacte significatiu per l'automatització de tasques repetitives, els seus efectes sobre l'ètica i la privadesa per la recopilació i l'ús de dades personals , la personalització de l'educació i els canvis en la presa de decisions, ja que pot oferir anàlisi de dades més ràpides i precisos per recolzar la presa de decisions en empreses i governs.
En aquest àmbit, la Comissió Europea presentó una propuesta de Reglamento del Parlamento Europeo y del Consejo por el que se establecen normas armonizadas sobre inteligencia artificial con el objetivo de garantizar el respeto de los derechos fundamentales de los ciudadanos, que actualmente está en fase de negociación entre el Consejo y el Parlamento europeo.
La nova norma, el Reglament Europeu de IA, proporciona a la Unió Europea un marc legislatiu per promoure una intel·ligència artificial fiable, ètica i sòlida, establint obligacions per a proveïdors i usuaris en funció del nivell de risc dels casos d'ús.
Els sistemes d'alt risc de la IA són:
- Components de seguretat de productes regulats (per exemple, productes sanitaris, maquinària) que estan subjectes a avaluació per tercers en virtut de la legislació sectorial pertinent.
- Determinats sistemes de IA (autònoms) en els següents àmbits:
- Identificació biomètrica i categorització de persones físiques.
- Gestión i explotació d'infraestructures crítiques.
- Educació i formació professional.
- Ocupació i gestió de treballadors, accés a l'autoocupació.
- Accés i gaudi de serveis privats essencials i serveis i prestacions públiques.
- Compliment de la llei.
- Gestió de la migració, l'asil i el control de fronteres.
- Administració de justícia i processos democràtics.
En aquest context, el Govern d'Espanya, en col·laboració amb la Comissió Europea, engegarà el primer
L'objectiu d'aquest sandbox serà aplicar en la pràctica i fer operatius els requisits continguts en la proposta. S'espera que aquesta iniciativa condueixi a l'elaboració d'un informe amb bones pràctiques, lliçons apreses i guies tècniques d'aplicació, basades en les proves i l'experimentació pràctica. Aquests entregables podrán ser utilitzats posteriorment, segons com pertocarà, per la Comissió Europea per al desenvolupament de les directrius de la Unió Europea i com a aportació al procés de normalització per facilitar el compliment del Reglament sobre IA per part de les empreses, especialment les pequeño i mitjanes. Per a això, se seleccionaran sistemes d'intel·ligència artificial d'alt risc, de propòsit general, així com models fundacionals.
Així mateix, es crearà un Consell Assessor d'Experts que seran professionals de l'àmbit de la intel·ligència artificial tant des d'una perspectiva tècnica com a jurídica, i que recolzaran i assessoraran en l'aplicació dels requeriments als participants en
Amb l'objecte de conèixer i motivar l'interès de participació en
- Interès de participació en
Sandbox el deIA tant com a entitat proveïdora de sistemes d'intel·ligència artificial com a interès de participació com a usuària d'aquests sistemes. - Interès de participació en el Consell Assessor d'Experts.
Per al seu degut registre, s'aporten els enllaços indicats en cadascun dels casos, agraint anticipadament la seva participació i interès en aquesta iniciativa. Aquest registre no implica preferència o selecció prèvia pel que fa a la convocatòria. És completament independent de la mateixa.