accesskey_mod_content

Normas tècniques per aconseguir la Qualitat de la Dada

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

25 maig 2022

Transformar les dades en coneixement s'ha convertit en un dels objectius principals als quals s'enfronten les organitzacions públiques en l'actualitat. Pero, per poder aconseguir-ho, és necessari partir de la premissa que les dades tractades estan governats i són de qualitat.

 

L'Associació Espanyola de Normalització (UNEIX) ha publicat recentment un article i informe on es recullen diferents normes tècniques que cerquen garantir que la correcta gestió i governança de les dades d'una organització. Datos.gob, en  aquest post(Obre en nova finestra) , va recollir tots dos materials, incloent una infografia-resumeixen de les normes destacades.

En els articles de referència assenyalats s'esmenten normen tècniques relatives a governança, gestió, qualitat, seguretat i privadesa de dades. En aquesta ocasió volem fer un zoom sobre aquelles centrades en la qualitat de les dades.

Estàndards de referència de gestió de la qualitat

Tal com va dir Lord Kelvin, físic i matemàtic britànic del segle XIX, “la qual cosa no es mesura, no es pot millorar i el que no es millora, es degrada sempre”.  Però per mesurar la qualitat de la dada i poder millorar-la es necessiten estàndards que ens ajudin a homogeneïtzar primer aquesta qualitat*.  A això ens poden ajudar les normes tècniques detallades a continuació: 

Norma ISO 8000

La normativa ISO (International Organization for Standardization), disposa de la norma  ISO 8000(Obre en nova finestra)  com el estàndard internacional per a la qualitat de les dades de transacció, les dades de producte i les dades mestres empresarials. Aquesta norma s'estructura en 4 parts: conceptes generals de la qualitat de les dades (ISO 8000-1, ISO 8000-2 i ISO 8000-8), processos de gestió de la qualitat de les dades (ISO 8000-6x), aspectes relacionats amb l'intercanvi de dades mestres entre organitzacions (parts 100 a 150) i aplicació de la qualitat de les dades de producte (ISO 8000-311).

Dins de la família de les ISO 8000-6X, centrada en els processos de gestió de la qualitat de les dades per crear, emmagatzemar i transferir les dades que donen suport als processos de negoci de manera oportuna i rendible, trobem:

  • La ISO 8000-60 proporciona una visió general dels processos de gestió de qualitat de les dades sotmeses a un cicle de millora contínua.
  • La ISO 8000-61 estableix un model de referència de processos de gestió de qualitat de les dades. La principal característica és que, per aconseguir la millora contínua, el procés d'implementació ha de ser executat contínuament seguint el cicle  Pla-Do-Check-Act(Obre en nova finestra) . A més, s'inclouen processos d'implementació relacionats amb l'aprovisionament dels recursos i el processament de dades. Tal com es mostra en la següent imatge, les quatre etapes del cicle d'implementació han de disposar de dades d'entrada, informació de control i suport per a una millora contínua, així com comptar amb els recursos necessaris per a l'acompliment de les activitats.

Etapes del cicle d'implementació de gestió de qualitat de les dades

  • Per la seva banda, la ISO 8000-62, l'última de la família de les ISO 8000-6X, s'enfoca en la avaluació de maduresa de processos organitzacionals. En ella s'especifica un marc de treball per avaluar la maduresa de la gestió de la qualitat de dades de l'organització, basat en la seva capacitat d'executar les activitats relacionades amb els processos de gestió de la qualitat de dades identificades en la ISO 8000-61. En funció de la capacitat del procés avaluat, s'assigna un dels nivells definits.

Norma ISO 25012

Una altra de les normes ISO que tracta sobre la qualitat de les dades és la família de les  ISO 25000(Obre en nova finestra) , que té per objectiu la creació d'un marc de treball comú per avaluar la cvalidad del producte de programari. En concret, la norma ISO 25012 defineix un un model general de qualitat de dades aplicable a dades emmagatzemades de forma estructurada en un sistema d'informació.

A més, en el context de dades obertes es considera una referència d'acord al conjunt de bones pràctiques per a l'avaluació de la qualitat de les dades obertes desenvolupat per la xarxa paneuropea Share-PSI, concebuda per servir d'orientació a totes les organitzacions públiques a l'hora de compartir informació.

En aquest cas, la qualitat del producte de dades s'entén com el grau en què aquests satisfan els requisits definits prèviament en el model de qualitat de dades mitjançant les següents 15 característiques.

Requisits de qualitat del producte de dades

Aquestes característiques o dimensions de qualitat, es classifiquen principalment en dues categories.

La qualitat de dades inherent es relaciona amb el potencial intrínsec de les dades de satisfer les necessitats definides quan s'utilitzen en condicions concretes. Es tracta de:

  • Exactitud: grau en el qual les dades representen el veritable valor de l'atribut desitjat en un context específic, com pugui ser la proximitat de les dades a un conjunt de valors definits en un determinat domini.
  • Completesa: grau en el qual les dades associades tenen valor per a tots els atributs definits.
  • Consistència: grau de coherència amb altres dades existents, eliminant contradiccions.
  • Credibilitat: grau en què les dades tenen atributs que es consideren certs i creïbles en el seu context, incloent la veracitat dels orígens de dades.
  • Actualitat: grau de vigència de les dades per al seu context d'ús.

D'altra banda, la qualitat de dades depenent del sistema es relaciona amb el grau aconseguit a través d'un sistema informàtic sota condicions concretes. Es tracta de:

  • Disponibilitat: grau en què les dades tenen atributs que permeten ser obtinguts per usuaris autoritzats.
  • Portabilitat: capacitat de les dades de ser instal·lats, reemplaçats o eliminats d'un sistema a un altre, preservant el nivell de qualitat.
  • Recuperabilidad: grau en què les dades tenen atributs que permeten mantenir i preservar la qualitat fins i tot en cas de fallades.

Addicionalment, hi ha característiques o dimensions que poden englobar-se tant dins de qualitat de dades inherent com a depenent del sistema. Aquestes són:

  • Accessibilitat: possibilitat d'accés a les dades en un context concret per uns rols determinats.
  • Conformitat: grau en què les dades contenen atributs sobre la base d'estàndards, normatives o referències establertes.
  • Confidencialitat: mesura el grau d'assegurament de les dades sobre la base de la seva naturalesa per poder accedir a ells solament pels rols configurats.
  • Eficiència: possibilitats que ofereixen les dades per ser processats amb nivells de rendiment esperats en situacions concretes.
  • Precisió: exactitud de les dades sobre la base d'un context d'ús específic.
  • Traçabilitat: capacitat d'auditar el cicle de vida complet de la dada.
  • Comprensibilitat: capacitat de les dades de ser interpretats per qualsevol usuari, incloent la utilització de símbols i llenguatges determinats per a un context específic.

A més de les normes ISO, existeixen altres marcs de referència que estableixen pautes comunes per al mesurament de la qualitat.  DAMA Internacional(Obre en nova finestra) , per exemple, després d'analitzar les similituds de tots els models, estableix 8 dimensions de qualitat bàsiques comunes a qualsevol estàndard: exactitud, completesa, consistència, integritat, razonabilidad, oportunitat, unicitat, validesa.

La necessitat de millora contínua

L'homogeneïtzació de la qualitat de les dades d'acord a estàndards de referència com els descrits, permeten assentar les bases per a una millora contínua de la informació. A partir de l'aplicació d'aquestes normes, i tenint en compte les dimensions detallades, és possible definir indicadors de qualitat. Una vegada s'implementin i executin, llançaran uns resultats que hauran de ser revisats pels diferents propietaris de les dades, establint llindars de tolerància i identificant així incidències de qualitat en tots aquells indicadors que no superin el llindar definit.

Per a això, es tindran en compte diferents paràmetres com la naturalesa de la dada o el seu impacte en el negoci, ja que no es pot tractar d'igual forma un camp descriptiu que una clau primària, per exemple.

A partir d'aquí, és freqüent engegar un circuit de resolució d'incidències capaç de detectar la causa arrel que genera una deficiència de qualitat en una dada per extreure-la i garantir la millora contínua.

Gràcies a això, s'obtenen innombrables beneficis, com minimitzar riscos, estalvi de temps i recursos, presa àgil de decisions, adaptació a nous requeriments o millora reputacional.

cal destacar que les normes tècniques abordades en aquest post permeten homogeneïtzar la qualitat. Per a tasques de mesurament de la qualitat de les dades per se, hauríem d'acudir a altres normes com la  ISO 25024:2015(Obre en nova finestra) .

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic