"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".
Les eines digitals que recolzen la modernització de les administracions públiques poden afavorir uns processos administratius eficients i centrats en l'usuari, millorar la qualitat dels serveis, i augmentar l'eficiència del sector públic. El Servei d'Informació Comunitari sobre Recerca i Desarrollo (CORDIS), de la Comissió Europea, presenta en un Results Pack actualitzat quinze projectes finançats amb fons europeus (deu d'ells ja apareixien en a l'edició anterior i cinc són nous), que han estat pioners en la creació de solucions i processos digitals innovadors per engegar els serveis públics europeus al món digital.
El Pla d'Acció sobre Administració Electrònica de la UE 2016-2020 i la Declaració Ministerial de Tallin 2017 sobre l'administració electrònica ofereixen una visió del desenvolupament d'uns serveis públics moderns: digitals, transfronterers i interoperables; inclusius i accessibles; oberts i transparents; fiables i assegurances; i que requereixen que els usuaris proporcionin informació una sola vegada. No obstant això, els desafiaments actuals per aconseguir aquesta visió inclouen el canvi d'enfocament necessari quan es tracta de reemplaçar els processos en paper per interaccions en línia, una millor comprensió dels avantatges i desavantatges de les diferents estratègies de digitalització, així com els beneficis de la participació dels ciutadans en el disseny i la prestació de serveis públics col·laboratius.
Respecte als usuaris, d'acord amb la Declaració de Tallin, els ciutadans i les empreses esperen cada vegada més una prestació millor i més personalitzada dels serveis públics, una reducció de la càrrega, transparència i participació ciutadana en la creació dels serveis públics. És necessari que les dades es comparteixin i reutilitzin entre les administracions públiques respectant plenament les normes de protecció de dades personals. Aquest concepte es coneix com el principi de «solament una vegada» i és un dels principis fonamentals del Pla d'Acció sobre Administració Electrònica de la UE.
L'Estratègia per al Mercat Únic Digital de la UE incorpora el Pla d'Acció sobre Administració Electrònica, ja que el funcionament del mercat únic depèn de l'eliminació dels obstacles digitals.
Transformació d'una visió i un «pla d'acció» en mesures
Alguns dels objectius dels projectes finançats amb fons europeus són la prestació de solucions innovadores d'administració electrònica i l'aplicació dels principis contemplats en el Pla d'Acció sobre Administració Electrònica i la Declaració de Tallin.
La urbanització intel·ligent i els sensors implicats, els dispositius mòbils, la connectivitat i els serveis en el núvol impulsen una governança innovadora que permet que les persones accedeixin als serveis quan i com els necessiten. En aprofitar al màxim les eines digitals, els ciutadans poden convertir-se en un veritable soci i, en cooperació amb les administracions públiques, cocrear els serveis que els convinguin.
En aquest context, les administracions públiques europees són uns aparadors interessants per a l'experimentació amb les noves tecnologies, tenint en compte la privadesa, la seguretat i les preocupacions ètiques.
Herramientas noves, mètodes nous
Tots els projectes que es presenten en aquest
Results Pack
actualitzat treballen per apropar l'administració electrònica al ciutadà. El Pack inclou els deu articles originals publicats en 2019 i cinc articles de projectes totalment nous per 2020. A més, tres articles dels deu originals també s'han revisat per incloure novetats interessants des de la publicació original.
El projecte smarticipate aborda el repte d'implicar als ciutadans en la presa de decisions, mentre que WeGovNow i ENLARGE fomenten la producció i prestació conjuntes de serveis públics a escala local.
CITADEL se centra en les necessitats de les administracions públiques per conèixer per què els ciutadans no utilitzen els serveis públics digitals disponibles. Entretant, TOOP, prova solucions per ajudar a les administracions a aplicar el principi de «solament una vegada» mitjançant el desenvolupament d'una arquitectura tècnica federada per connectar els registres nacionals a escala de la UE, mentre que l'objectiu de SCOOP4C és simplificar els procediments administratius per als ciutadans.
Finalment, RECAP ajuda tant a les administracions com als agricultors a adherir-se a les exigències tècniques de la política agrícola comuna i OpenGovIntelligence posa a prova l'ús de les dades estadístiques obertes enllaçats i la participació activa de la societat i les empreses en l'intercanvi de dades.
Font original de la notícia
- Serveis electrònics
- Desenvolupament de Sistemes, Aplicacions i Soluciones Informáticas