accesskey_mod_content

El marco normativo de la reutilización de la información del sector público: apuntes para su futura revisión

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

15 novembre 2017

La Unió Europea acaba de fer públic un document de treball en el qual, després de diversos anys de vigència de la reforma de 2013, es planteja com abordar la superació de les barreres i dificultats que s'han anat detectant des de llavors. 

Reconeixent l'important avanç que ha tingut lloc en els últims anys, la Comissió Europea (Obre en nova finestra) destaca que persisteix un nombre important d'obstacles, en el context de l'Estratègia per al Mercat Únic Digital.

Con ello se inicia un proceso de reflexión y evaluación que tiene por objeto preparar una iniciativa sobre accesibilidad y reutilización de la información pública que se irá impulsando en los próximos meses. Se trata de una revisión que, en última instancia, ha de plantearse cada Estado respecto de su normativa interna. Sólo así será posible comprobar en qué medida tales obstáculos se encuentran realmente presentes en su propio contexto y podrían estar dificultando la efectiva reutilización de la información del sector público. Cuáles son las barreras que se identifican en este documento de trabajo?

Pel que es refereix a les limitacions relatives a l'àmbit subjectiu, s'adverteix per la Comissió Europea la necessitat d'ampliar l'aplicació de la normativa sobre reutilització que es projecten en una triple dimensió:

Les entitats amb forma jurídic-privada, en ocasions dotades d'un estatut que els confereix autonomia o certa independència, que tenen encomanades l'execució d'activitats pròpies del sector públic. Est seria el cas d'aquells subjectes que, àdhuc estant baix el control o el finançament públics, tinguin naturalesa societària o fundacional. Però també de les entitats amb personificació jurídic-pública en les quals no concorrin les exigències de l'article article 2.d) de la Llei 37/2017(Obre en nova finestra) , esto es, que hayan sido creadas para satisfacer necesidades de interés público que tengan carácter industrial o mercantil.

Els subjectes amb forma jurídic-privada que, no obstant això, realitzen una activitat de servei públic en nom de l'administració titular del mateix, cas per exemple dels concessionaris. En relació als mateixos, hauria de plantejar-se de quina manera caldria accedir de manera directa a la informació en el seu poder des de les exigenicas i principis de les dades obertes.

La Comissió Europea es planteja la possibilitat d'estendre la regulació a certes dades de subjectes estrictament privats, almenys quan tal possibilitat pugui redundar en la millora del funcionament de les polítiques i serveis públics, citant expressament el cas de la funció pública estadística.

En relació amb les condicions de l'accés a la informació, destaquen tres qüestions de gran impacte en les possibilitats de reutilització posterior:

Emfatitza la necessitat d'avançar en la posada a la disposició de les dades en temps real conforme a estàndards reconeguts. La realitat pràctica de la gestió documental en el sector públic encara no ha aconseguit — excepte excepcions destacades— el nivell de modernització tecnològica esperat, de manera que la utilització del suporti paper gaudeix encara d'una innegable implantació.

Desde el punto de vista del coste para los reutilizadores, la Directiva de 2013 y la transposición en España de las reglas relativas al coste con ocasión de la reforma de 2015 implicaron un importante avance al señalar que las tarifas deben limitarse “a los costes marginales en que se incurra para su reproducción, puesta a disposición y difusión”. La Comisión ha constatado que existe una práctica extendida que tiende a exigir cantidades muy superiores. Tal y como se preveía, el Considerando 28 de la citada reforma de la Directiva RISP en 2013(Obre en nova finestra) , resulta imprescindible reforçar les garanties relatives a les reclamacions en via administrativa per controlar de manera eficaç i eficient les decisions adoptades pels organismes públics sense necessitat de plantejar un llarg i costós procés judicial.

En relación con las licencias, a través de las cuales se concretan las condiciones para la reutilización, se enfatiza que la diversidad de licencias constituye una clara dificultad que se debería afrontar en términos de una mayor interoperabilidad en términos jurídicos de las condiciones que contemplan.

Finalmente, la Comisión Europea se plantea ampliar el ámbito objetivo de la normativa sobre reutilización a un ámbito estratégico: la actividad investigadora. Se trata de un importante desafío ya que existe una innegable pluralidad de intereses contrapuestos en juego, tanto a nivel personal de los investigadores como institucionalmente, por lo que respecta a los organismos de investigación y las entidades financiadoras.

A pesar de los importantes avances normativos producidos en los últimos años, parece evidente que la cuestión referida a los aspectos jurídicos de la reutilización de la información vinculada al sector público no está definitivamente cerrada, ni siquiera tras la reforma de 2013. En los próximos años estamos abocados a reformar la legislación vigente a nivel europeo y estatal y a ponderar múltiples y diversos intereses legítimos que no siempre estarán alineados.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Ciutadà