accesskey_mod_content

Retos e incertezas para o despregamento da Economía do Dato en Europa

  • Escoitar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

20 febreiro 2024

A crecente importancia de os datos abertos xunto con a profusión de normativa relacionada e o despregamento de iniciativas de todo tipo aconsellan realizar unha revisión que actualice o estado da cuestión.

Transcorridos catro anos desde a publicación da Comunicación da Comisión Europea‘ Unha Estratexia de Datos’(Abre en nova xanela) (febreiro de 2020) -na que se establecen as liñas xerais(Abre en nova xanela) da futura economía de datos da Unión Europea- a profusión de normativa relacionada con este ámbito, a crecente importancia dos datos abertos(Abre en nova xanela) e o despregamento de iniciativas de todo tipo que inciden no desenvolvemento do mesmo, aconsellan realizar unha revisión que actualice o estado da cuestión.

Así o pensaron os membros de a rede PromethEUs 1 que baixo o título de ‘ A Estratexia europea do dato desde unha perspectiva multidimensional(Abre en nova xanela) ’ publicaron en xuño de 2023 unha análise que debulla dita Estratexia desde dous enfoques principaisos aspectos políticos e regulatorios, por unha banda, e os aspectos xeopolíticos, por outro. Esta análise compleméntase con dous capítulos que presentan o impacto económico da innovación baseada en datos e o caso concreto da dixitalización do sector da saúde no sur de Europa.

O primeiro da análise -elaborada polo Instituto de Política Pública de Portugal(Abre en nova xanela) - parte da idea principal de que a Unión Europea aspira a crear unha economía baseada nos datos cuxo centro sexan os cidadáns. Un obxectivo que, en parte, alcanzarase implementando as directrices seguidas de actos lexislativos como o Regulamento de Gobernación Gobernación de Datos(Abre en nova xanela)  (DGA nas súas siglas en inglés) e o Regulamento de Datos(Abre en nova xanela) (Data Act).

Regulacións a considerar

En esencia, habilítaa  DGA un marco facilitador do intercambio de datos, promovendo a súa dispoñibilidade e a creación dunha contorna fiable e segura onde materializar novos servizos e produtos innovadores. De entre as súas principais medidas destacan tres aspectos:

  1. Unha reutilización máis extensa de información protexida que obra en mans do sector público (con pleno respecto á súa privacidade e confidencialidade).
  2. Un marco para o fomento de servizos neutrais de intermediación de datos, garante da soberanía do dato.
  3. Uns mecanismos para a cesión altruísta de datos.

DA , pola súa banda, ten por obxecto establecer regras harmonizadas sobre o acceso e o uso equitativo dos datos, facer fronte aos desequilibrios nas relacións contractuais entre provedores e usuarios no relativo á propiedade e uso dos mesmos, promover a súa interoperabilidade e portabilidade eficiente, así como garantir unhas condicións mínimas para os usuarios de servizos de tratamento de datos.

Outros textos normativos inciden, directa ou indirectamente, no obxectivo global descrito e interactúan de forma significativa tanto coas referidas DGA e DÁ, como coa regulación sectorial específica. Entre elas,

Efectos da estratexia europea de datos

Efectuado el repaso de los aspectos que consideran más relevantes de dicha regulación, el documento de PromethEUs destaca tres dimensións en canto a os efectos da Estratexia europea dos Datos: a política, a económica e a propiamente regulatoria. Efectos, doutra banda, que esperan sexan positivos en termos xerais, a pesar de que recoñecen a existencia de incerteza en relación coas leis asociadas e a súa implementación práctica.

Dimensión política

Na dimensión política, os autores destacan o papel que xogarán tanto a Comisión Europea, como o Comité Europeo de Innovación en materia de Datos (EDIB en sus siglas en inglés) previsto en el artículo 29 de la DGA . O EDIB ostenta un papel de coordinación imprescindible que se terá que despregar, igualmente, en relación cos Estados membro e as respectivas autoridades competentes. Neste sentido, advirten os autores, a falta de coordinación pode levar a un marco institucional heteroxéneo que pode atrasar a implementación da Estratexia. Recomendan, ademais, que se establezan directrices claras e mesmo guías que preveñan da posible confusión en canto aos requisitos e eventuais penalizacións que impoñan os Estados.

Dimensión económica

Na dimensión económica, destaca o informe que a Comisión espera un claro impacto positivo e citan un estudo do OCDE que estima que el acceso y compartición de datos generará beneficios sociales y económicos por un valor de entre el 0,1 y el 1,5% del GDP no sector público de datos; que alcanzaría entre o 1 e o 2,5% (algúns estudos elévano ao 4%) sumando o privado. A Comisión, explica o documento, estima que o incremento da dispoñibilidade de datos para o uso comercial e a innovación entre empresas, así como para consumidores e compañías usuarias de produtos conectados e servizos relacionados, poden xerar ata 196.700 millóns de euros ao ano en 2028. Só a aplicación de DÁA creará ata 2,2 millóns de empregos no período 2024-2028.

Neste sentido, e en relación co obxectivo da Estratexia de impulsar a competitividade e o investimento en I+D, din os autores que a DGA e DÁA deberían crear confianza para a compartición de datos B2B; y que la idea central sería que las compañías no focalicen sus recursos y su modelo de negocio exclusivamente en el mantenimiento interno de sus datos, sino en la creación de valor mediante a transformación e combinación de datos. Igualmente, en relación coas pemes, apuntan a necesidade de reducir as barreiras de acceso e especialmente os custos de cubro que pode inducir a DA . Incluso considerando que as pemes están protexidas en moitos aspectos, explican, este custos poden ser un revés para moitas empresas. Así, aseguran, mentres que para algúns poden significar custos financeiros engadidos, para outros poden significar un total redeseño dos modelos de negocio da compañía.

Dimensión regulatoria

Por último, canto á dimensión regulatoria, os autores sinalan que a implementación de DÁA e a DGA vai a requerir de corpos regulatorios ben capacitados para o abundante traballo que emanará daquelas. A creación de corpos efectivos requirirá ––explican–– dun significativo investimento en recursos humanos e habilidades. Alertan, doutra banda, de o risco de solapamiento de atribucións entre administracións públicas e reguladores en áreas como a protección de datos, a ciberseguridade, a infraestrutura de rede e os temas de competencia. Polo cal, conclúen, será primordial, entre outras cuestións, unha adecuada coordinación de actividades.

Efectivamente, coordinación é un concepto crave a todos os niveis. A evolución que experimente a Economía do Dato ––tanto a nivel da Unión como globalmente–– está vinculada, sexa cal for o ámbito analizado, a ese imprescindible factor. Un factor aplicable a como se implemente e despregamento a Estratexia Europea, auténtica batuta que está a marcar o paso deste proceso. Pero tamén aplicable á forma na que se interrelacionen as múltiples normativas concernidas e, en consecuencia, a a imprescindible actuación harmonizada das autoridades e organismos que as apliquen nos seus respectivos ámbitos de competencia. En definitiva, unha coordinación que, como a batuta virtuosa do director de orquestra, permita unha execución exitosa da partitura. Unha partitura ––a Estratexia Europea–– que se traduza na melodía vigorosa que promete a Economía do Dato, como xa demostran os indicadores e rexistros que perfilan a súa imparable evolución. 

Fonte orixinal da noticia(Abre en nova xanela)

  • Información e datos do sector público