accesskey_mod_content

Neurodatos e neurotecnología: privacidade e protección de datos persoais

  • Escoitar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Noticia dispoñible unicamente con fins históricos e de hemeroteca. A información e ligazóns mostradas correspóndense cos que estaban operativos á data da súa publicación. Non se garante que continúen activos actualmente".

17 novembro 2022

A información do cerebro é única e persoal, cada cerebro humano é único e permite a identificación persoal a través da súa anatomía. Os datos cerebrais ou neurodatos poderían utilizarse ademais para inferir estados emocionais e cognitivos.

Os recentes avances en neurotecnología e intelixencia artificial están a permitir a aparición dun número crecente de dispositivos conectados que monitoran a actividade cerebral para distintos propósitos. Estes dispositivos, xa dispoñibles no mercado, e que se usan como accesorios portátiles con fins de entretemento ou control doutros dispositivos, forman parte da coñecido  Internet dos Corpos(Abre en nova xanela)  (IoB, Internet of Bodies). Os datos cerebrais ou neurodatos poderían identificar os individuos, inferir estados emocionais, pensamentos ou sentimentos, e revelar outras categorías especiais de datos.

As interfaces cerebro-computador ou BCI (Brain Computer Interface), son dispositivos que posibilitan a interacción directa entre o cerebro e un computador. Os BCI permiten interactuar co mundo físico e virtual utilizando a mente. Para conseguilo, recollen e miden os sinais e a actividade do cerebro e co software adecuado de captura e procesamento, son capaces de extraer características de interese relacionadas coas intencións e estado mental do usuario, e executar accións en consecuencia.

Aínda que poida parecer futurista, estamos a falar de tecnoloxías que xa están no mercado de consumo. Grandes compañías (Snap, Valve, Meta, Apple, Samsung) están a incorporar nos seus produtos tecnoloxías e dispositivos para captura de neurodatos.

As primeiras aplicacións BCI tiñan como obxectivo proporcionar unha canle de comunicación alternativo para usuarios con problemas de mobilidade ou da fala. Con todo, unha serie de aplicacións neuro-tecnolóxicas abriuse camiño no mercado e integrouse cun conxunto de dispositivos de consumo para usuarios sans con diversos fins non clínicos. Estas aplicacións buscan experiencias máis inmersivas e completas en distintos usos (fogar intelixente, educación, neuromarketing, xogos e entretemento, internet, metaverso, seguridade e autenticación, enxeñaría militar, etc.).

Emotiv, Neurosky, Nextmind, OpenBCI, NexTem, Unicorn-bi, Brainattach, etc., ofrecen, a prezos xa moi alcanzables, unha variedade de cascos inalámbricos para usarse en xogos e outras formas de entretemento, aplicacións de mercadotecnia, monitorización ou comunicación. Comercialízanse tamén contornas de desenvolvemento software (mesmo existen opcións de software libre) que facilitan a adquisición de datos recolleitos polo BCI para desenvolver aplicacións.

O desenvolvemento de videoxogos e aplicacións de entretemento con BCI baséase na recompilación de información da actividade cerebral que revela o estado cognitivo do usuario, e en desenvolver aplicacións onde a información derivada da actividade cerebral permite controlar diversos elementos ‒como un avatar no metaverso‒ coa mente, que responde e reflicte as emocións do usuario. Esta recolección de datos en tempo real das experiencias e emocións do xogador leva a un nivel completamente novo de xogo adaptativo, onde o bio-retroalimentación utilízase para mellorar o rendemento, sincronizando as emocións e estado de ánimo do xogador cos eventos da pantalla.

Por suposto, unha parte importante do público ao que está dirixido o desenvolvemento de videoxogos e aplicacións de entretemento son menores dos que se recollerá información da actividade cerebral que se almacenaría en servidores na nube e poderíase reutilizar para outros propósitos.

A información do cerebro é única e persoal, cada cerebro humano é único e permite a identificación persoal a través da súa anatomía (de maneira semellante a unha pegada dactilar). Os datos cerebrais ou neurodatos poderían utilizarse ademais para inferir estados emocionais e cognitivos, procesos asociados coa personalidade, pensamentos ou sentimentos. Mesmo poderían revelar significativamente máis información que a que é necesaria para a finalidade para a suponse recolleuse.

Xunto coa intelixencia artificial, o Big Data, a realidade virtual, a nanotecnoloxía e a miniaturización de implantes e sensores, e o uso combinado con outras técnicas de recollida de sinais neuronais e biométricas (BCI híbridos), os identificadores neuronais permiten recoller información que pode ter distinta natureza no tratamento: biometría para identificación, datos de saúde, datos moi persoais (emocións e pensamentos), información de perfilado, decisións automatizadas ou outros tipos de categorías especiais de datos.

Fonte orixinal da noticia(Abre en nova xanela)

  • Cidadán