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Public administrations and the transition between IPv4 and IPv6.

Public Administrations are simultaneously agents promoters of transition process and actors in the same.

Public administrations and the transition between IPv4 and IPV6

Las Administraciones Públicas son al mismo tiempo agentes promotores del proceso de transición y actores en el mismo. De un lado, han de establecer las condiciones de colaboración en lo que necesariamente ha de ser una tarea colectiva, mediante la cooperación con la industria y operadores de telecomunicaciones y realizando labores de difusión y concienciación en los usuarios de Internet. De otro lado, las mismas Administraciones Públicas necesitan una ampliación del recurso escaso que son las direcciones de Internet. Sensores medioambientales, Fuerzas Armadas altamente tecnificadas, Administración en tiempo real, … son necesidades de un futuro cercano para la aplicación de las TIC dentro de la actividad administrativa. A todo ello habría de añadirse el papel de las Administraciones Públicas como proveedores de servicios a la Sociedad a través de Internet.

For the global nature of the Internet, this process cannot be addressed exclusively from a national perspective, but has done since the coordination with international agencies. A starting point in the coordinated effort of states to develop policies homogeneous in this area is the Ministerial declaration of the OECD on the future of the Internet economy (Seúl, 2008). In the same Member States committed themselves to foster IPv6 both by governments as large consumers IPv4 Address (Opens in new window) . Como directrices para el desarrollo de políticas públicas en este sentido, la OECD recommends (Opens in new window) :

  • Trabajar con el sector privado y otras partes interesadas para aumentar la educación y la concienciación y reducir los cuellos de botella
  • Show the government's commitment to IPv6
  • Seek international cooperation and monitoring of implementation of IPv6.

Most recent landmarks in international cooperation in the transition between IPv4 and IPv6 come from ITU-T and the European Union. In both cases, it begins to clinch a more active role of public administrations in the migration process, drive them into lead by example the same. La resolución 180 del ITU-T adoptada en la Conferencia celebrada en Guadalajara en Octubre de 2010 (Opens in new window) , inciting the member states of the organization to upgrade their systems and most relevant services within the scope of public service to ensure compatibility with IPv6. On the other hand, the European commission, both within the “ Digital Agenda for Europa ” and “ Action Plan of E-government for Europa 2011-2015 (Opens in new window) ”, incite to support the migration process through the interoperability of services of E-government with IPv6.

Los acuerdos internacionales sobre el camino a seguir en la transición de IPv4 a IPv6, junto con la cada vez más urgente necesidad de comenzarla de modo efectivo por el próximo agotamiento del espacio de direccionamiento IPv4, está dando lugar a una nueva generación de planes de migración nacionales, fijando de un modo más exigente fechas limite para el proceso. Ejemplo de ello es el Memoradum dictado en el Gobierno Federal de Estados Unidos “ Transition to IPv6 (Opens in new window) ”. The most common actions on them are

Al respecto del último de los puntos, es importante señalar que ello no implica necesariamente una transición global de todo el equipamiento interno de las Administraciones Públicas. La utilización de los mecanismos de interoperabilidad descritos en la RFC 4213 puede evitar en algunos casos el coste de una migración completa y ser funcionalmente satisfactoria.

In the case of the Spanish public administrations, in the migration process will be essential to examine the impact of the transition to IPv6 “ communications network of the Spanish public administrations, ” defined in Article 43 of the Law 11 / 2007. The evolution of the network, as a key element of interoperability between the Spanish public administrations, will mean the modification of the tools that support interoperability and which are defined in the Royal Decree 4 / 2010 (“ Routing Plan management ” under Article 14 and Technical Standard of interoperability “ requirements of connection to the communications network of the Spanish public administrations ” under his First Additional Provision).

These and other aspects have been covered by the agreement of council of ministers of 29 April 2011, which approves the Development Plan for the incorporation of the protocol IPv6 in Spain (Opens in new window) .

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