accesskey_mod_content

DE4A com a exemple d'investigació i desenvolupament en les Administracions Públiques

21 octubre 2021

A la cerca de les tecnologies més capdavanteres i els processos més eficients i assegurances per a poder ser aplicats en la pròxima gran aposta digital de la Unió Europea: servicis públics digitals per a ciutadans i empreses europees, nacionals o no nacionals.

DE4A Digital Europe for All ( , Europa Digital per a Tots) és un projecte d'investigació amb pilots reals a gran escala impulsats per huit Estats Membre. L'objectiu del projecte és millorar els servicis públics digitals per a donar cobertura a ciutadans i empreses europeus tant nacionals com no nacionals, en línia amb les previsions de la Passarel·la Digital Única de la UE, el Pla d'Acció sobre Administració Electrònica de la UE 2016-2020, la Declaració de Tallin i l'Estratègia d'aplicació del Marc Europeu d'Interoperabilitat. El seu objectiu general és reforçar la confiança en les institucions públiques i desencadenar múltiples impactes positius mesurables en termes d'augment de l'eficiència i reducció de la càrrega administrativa i els costos actuals per al ciutadà, basant-se en un conjunt de ferramentes d'interoperabilitat legal, organitzativa, semàntica-sintàctica i tècnica, en l'aplicació dels principis fonamentals de "només una vegada", "només rellevant" i "digital per defecte" de forma segura, confiable i preservant la privacitat.

En estreta relació amb la Passarel·la Digital Única de la UE, DE4A explora, des de la perspectiva d'un projecte d'investigació i desenvolupament, diferents enfocaments i tecnologies que permeten a les Administracions Públiques dels Estats Membre intercanviar de forma electrònica i automatitzada informació que és utilitzada com a evidència en la provisió dels servicis públics d'acord als seus requisits, facilitant així els tràmits administratius als interessats. Concretament, DE4A posa en marxa tres pilots centrats en tres àrees diferents d'aplicació: mudar-se, fer negocis i estudiar en l'estranger.

Mudar-se a l'estranger

Amb este pilot es pretén facilitar el desplaçament dels ciutadans de la UE entre Estats Membre, mitjançant la creació d'un procés en línia per a l'intercanvi de la informació necessària per a realitzar el canvi de residència i altres procediments transfronterers que depenen dels certificats de registre civil.

Els avantatges seran la reducció dels desplaçaments dels ciutadans per a reunir les proves i la disminució de les intervencions dels funcionaris, la qual cosa donarà lloc a un intercanvi de proves més ràpid.

Fer negocis en l'estranger

Este pilot té com a objectiu reduir la càrrega administrativa que suposa iniciar i fer negocis en un altre Estat Membre europeu. La informació sobre una empresa es reutilitza a nivell transfronterer, la qual cosa reduïx substancialment el temps de registre en un altre Estat Membre. Tot el procés és totalment online i segur, utilitzant els mitjans d'autenticació i autorització del país d'origen que són familiars per al representant de l'empresa.

L'avantatge és obvi, ja que la situació actual per a registrar una empresa en un altre país sol tardar dies o setmanes a completar-se, amb molta paperassa, barreres lingüístiques i gran probabilitat d'errors i equivocacions a causa de la gran dificultat d'interpretar correctament la informació. Amb la solució d'este pilot, l'esforç necessari per a completar el registre es reduïx dràsticament tant per a l'empresa com per a l'Administració Pública proveïdora de servicis. Així, l'empresa pot sol·licitar un servici molt més ràpid i l'Administració dedica menys temps a qüestions administratives

Estudiar en l'estranger

El tercer i últim pilot té per objecte simplificar les interaccions transfrontereres dels estudiants amb els procediments, sistemes i plataformes utilitzats pels centres d'ensenyament superior. Els tres casos d'ús que componen este pilot mostren com es poden reduir les càrregues administratives, reutilitzant proves de fonts fiables i nivells de seguretat reforçats dels servicis transfronterers, amb un augment en l'ús de la identitat electrònica.

Quant a les tecnologies a utilitzar per a aconseguir els seus objectius, en DE4A se presta especial atenció a l'avaluació de l'aplicabilitat, els beneficis i la rendibilitat de tecnologies innovadores amb un impacte transformador: blockchain (per a la desintermediación i la notarización efectives dels intercanvis, fomentant la transparència en un entorn transaccional distribuït) i l'aprenentatge automàtic o machine learning (sobre les dades usades per a automatitzar la supervisió i millorar l'eficàcia/qualitat dels procediments administratius).

En el projecte DE4A participa un consorci de 22 socis de 8 Estats Membre (Àustria, Luxemburg, Països Baixos, Portugal, Romania, Eslovènia, Espanya i Suècia). A Espanya, el soci principal és la Secretaria General d'Administració Digital, la qual lidera del paquet de treball WP5 sobre Disseny i implementació de components comuns, a més de participar en els pilots de mudar-se i estudiar en l'estranger, contribuir significativament en el paquet de treball WP3 sobre semàntica i col·laborar activament en la resta de paquets de treball. El projecte va començar l'1 de gener de 2020 i té una durada de tres anys.

En estos moments, DE4A està iniciant la seua primera fase d'execució dels pilots després d'haver completat la primera iteració del desenvolupament. En paral·lel, s'estan iniciant les activitats de desenvolupament de la seua segona i última iteració, que ampliarà les capacitats dels elements desenvolupats durant la primera iteració. La fase d'execució dels pilots d'esta segona iteració està prevista per a març de l'any 2022.

  • Ciutadà
  • Cooperació interadministrativa