Presentat l'informe ‘Governe d'una ullada 2021’ de l'OCDE

• Copiar

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

12 juliol 2021

Després del Covid-19, construir resiliència a les crisis i recuperar la confiança dels ciutadans hauria de ser una prioritat per als governs, segons l'OCDE

La crisi del Covid-19 ha demostrat la capacitat dels governs per a respondre a una gran crisi mundial amb extraordinària flexibilitat, innovació i determinació. No obstant açò, l'evidència suggerix que es podria haver fet molt més per endavant per a reforçar la resiliència i moltes accions poden haver soscavat la confiança i la transparència entre els governs i els seus ciutadans, segons un nou informe de l'OCDE.

Government at a Glance 2021(Obri en nova finestra) assenyala que una de les majors lliçons de la pandèmia és que els governs hauran de respondre a crisis futures amb rapidesa i escala, al mateix temps que salvaguarden la confiança i la transparència.

Els països han introduït milers de normatives d'emergència, sovint de forma accelerada. És inevitable cert alleujament dels estàndards en una emergència, però ha de tindre un abast i un temps limitats per a evitar danyar les percepcions dels ciutadans sobre la competència, l'obertura, la transparència i l'equitat del govern.

Els governs han de redoblar els seus esforços en tres àrees per a impulsar la confiança i la transparència i reforçar la democràcia:

• Abordar la desinformació és clau. Fins i tot amb un augment en la confiança en el govern provocat per la pandèmia en 2020, solament el 51% de les persones en els països de l'OCDE para els que hi ha dades disponibles confiaven en el seu govern. Existix el risc que algunes persones i grups s'estiguen dissociant dels processos democràtics tradicionals.
  • És fonamental millorar la representació i la participació de manera justa i transparent. Els governs han de buscar promoure la inclusió i la diversitat, recolzar la representació dels jóvens, les dones i altres grups subrepresentados en la vida pública i la consulta de polítiques. L'ajust de les pràctiques de consulta i participació podria millorar la transparència i la confiança en les institucions públiques, segons l'informe. Els governs també han de regular el camp d'actuació dels grups de pressió. Menys de la mitat dels països tenen requisits de transparència que cobrixen a la majoria dels actors que participen regularment en el lobbying.
  • S'ha de prioritzar l'enfortiment de la governança per a abordar els desafiaments globals mentre s'aprofita el potencial de les noves tecnologies. En 2018, solament la mitat dels països de l'OCDE tenien una institució governamental específica encarregada d'identificar crisis noves, imprevistes o complexes. Per a estar en forma per al futur i assegurar les bases de la democràcia, els governs han d'estar preparats per a actuar amb rapidesa i de forma escalada, al mateix temps que salvaguarden la confiança i la transparència.

Els governs també han d'aprendre a gastar millor, segons Government at a Glance 2021 . Els països de l'OCDE estan brindant una gran quantitat de suport als ciutadans i les empreses durant esta crisi: les mesures en curs o anunciades a març de 2021 van representar, aproximadament, el 16,4% del PIB en gastos addicionals o ingressos no percebuts, i fins al 10,5% del PIB per altres mitjans. Els governs hauran de revisar el gasto públic per a augmentar l'eficiència, garantir que les prioritats de gasto coincidisquen amb les necessitats de les persones i millorar la qualitat dels servicis públics.

L'informe, la setena edició de la revisió biennal de la governança pública de l'OCDE, compara l'OCDE i els països socis en àrees com les finances públiques, l'ocupació, els pressupostos, la digitalització i la prestació de servicis públics. Les dades es poden utilitzar per a comparar l'acompliment dels governs, rastrejar els desenvolupaments nacionals i internacionals al llarg del temps i monitorar el progrés dels governs en la reforma del sector públic.

Llija l'informe complet(Obri en nova finestra)

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

• Govern obert, Informes i Estudis