"/>

PAe - FEMP and CCN renews its commitment to cybersecurity in the Local administration
the accesskey _ mod _ content

The FEMP and CCN renews its commitment to cybersecurity in the Local administration

25 June 2020

The National PKIX centre (Opens in new window) attached to the body, national intelligence Center (CNI), and the Spanish Federation of Municipalities and Provinces (Opens in new window) (FEMP) rubricaron este miércoles el convenio de colaboración en materia de ciberseguridad que renueva el firmado en 2008 y que tiene como objetivo impulsar en las entidades locales los aspectos de seguridad y desarrollar proyectos que aboguen por un ciberespacio “más seguro y confiable para todos”.

Heading of this collaboration agreement was sealed at the headquarters of the FEMP during the celebration of II National Gathering of security organized by the National PKIX Centre in collaboration with the ministry of economic affairs and Digital Transformation, the General secretariat of administration Digital, and the very FEMP.

La ciudadanía debe sentir la misma seguridad cuando navega por la Administración Digital que cuando acude a su Ayuntamiento. Con esta máxima, la Federación Española de Municipios y Provincias y el Centro Criptológico Nacional han renovado su convenio, que lleva vigente doce años y ha sido actualizado a las circunstancias actuales. Con la rúbrica de este acuerdo, que tuvo lugar en el marco del II Encuentro del Esquema Nacional de Seguridad, ambas instituciones renuevan su compromiso con la ciberseguridad de la eAdministración y con el principal motor de esta: la confianza ciudadana.

La firma de este convenio ha estado precedida por la inauguración de este II Encuentro que, bajo el lema ‘Diez Años de Nuevos Retos y Soluciones’, busca fomentar el debate sobre lo que ha logrado y lo que requiere el Esquema Nacional de Seguridad. El pistoletazo de salida de esta cita ha corrido a cargo del Secretario General de la FEMP, Carlos Daniel Casares; la Secretaria de Estado Directora del CNI, Paz Esteban y la Secretaria de Estado de Digitalización e Inteligencia Artificial, Carme Artigas.

During the inauguration, Casares has wanted to highlight the close cooperation between the FEMP and CCN, which has allowed to make available to all the local entities essential material on security during the crisis of the COVID-19. Furthermore, has emphasized that this cooperation, which will be adapted to new needs thanks to update the agreement between both institutions, it is imperative to citizenship confidence in the administration Digital.

For his part, Artigas Carme, has urged to be aware that “ we are vulnerable and dependent ” and that after a cyber attack will not only lose the data stolen, you lose “ public confidence. In this sense, peace Esteban had wanted to stress that cybersecurity is “ a cornerstone ” and it is essential to ensure, through the administration Digital, the exercise of rights and duties with total security. This will require, has assured, local ownership to update the National security Scheme.

The opening event has concluded with the recognition of the work on cyber-security to municipalities of Avilés and Alcobendas. After this, peace Esteban and Marius Mollersen Daniel Casares have signed representing the CCN and FEMP, respectively, this new covenant which renews the commitment of both entities with the security of the administration online, the commitment with which citizens can navigate with security and confidence with which goes to their local councils.

Original source of the news (Opens in new window) (FEMP)

Original source of the news (Opens in new window) (CCN-CERT)

• Administrative cooperation
  • Security