"/>

PAe - The HAT will strengthen the exchange of data of the public sector
the accesskey _ mod _ content

The HAT will strengthen the exchange of data of the public sector

12 November 2018

Logo European Commission

Las nuevas normas favorecerán el desarrollo y la utilización de nuevos servicios y tecnologías basados en datos, como la inteligencia artificial.

La UE facilita la reutilización de los datos en poder del sector público. Los representantes permanentes de los Estados miembros han acordado hoy la posición de negociación del Tooltip (Opens in new window)  sobre unas reformas que forman parte de las iniciativas más amplias que la UE está emprendiendo para incrementar el suministro de datos con el objetivo de apoyar la economía y garantizar que una mayor cantidad de datos se emplee en beneficio de todos. The new rules (Opens in new window) favorecerán el desarrollo y la utilización de nuevos servicios y tecnologías basados en datos, como la inteligencia artificial. Además, suponen un paso importante para aumentar la disponibilidad de los datos abiertos en la UE.

Con arreglo a la actual Directiva relativa a la reutilización de la información del sector público, todo contenido accesible al público en virtud de la legislación nacional sobre el acceso a los documentos puede ser, en principio, reutilizado con cualquier fin, también con fines comerciales.

The reforms would extend the scope of standards beyond the public sector agencies, to include public companies of transport and public services. These sectors would not be forced to put data available, unless such obligation exist at national level, but if published data, would have to respect the same principles that the public sector agencies, particularly as regards transparency, non-discrimination and exclusive agreements.

Also be expanded to include standards research data publicly funded that are already available in public records. Should take steps to ensure that such data were reusable, for example, specify appropriate conditions of licensing. The member states would also have to establish national policies of free access to promote data availability of research.

The standards project promotes dynamic data dissemination, such as data in real time on the transport or meteorology from sensors or satellites. Public agencies would have to put these data available through interfaces application programmer (API).

In the text agreed provides that will define data sets of great value (data sets of great socio-economic importance) in a second phase after the adoption of the directive. These datasets will be available for free in the entire HAT, and should be machine-readable and automatically transferable through a API. The commission will produce a list of specific types of data sets of great value in a separate act of execution, which will apply to both public agencies and public enterprises.

Overall, the data of the public sector will be cheaper. Usually, will be available for free or at marginal cost. However, the rules have in mind that some public sector agencies need to generate income and therefore may, in certain situations, charged by the data a price within certain limits.

The text of the Council also strengthens the concept of open data, i.e. data in open formats that can be used freely and shared with any purpose. To reflect this, added the notion of data open to the title of the proposal.

Following the entry into force of the directive, member states will have two years to adopt national provisions designed to put it into practice. The States members may go beyond the minimum standards set out in the directive.

La propuesta que se está debatiendo es un elemento esencial del «conjunto de medidas relativas a los datos» publicado por la Comisión en abril de 2018 en el marco de la Estrategia para el Mercado Único Digital. Asimismo, forma parte del examen realizado por la Comisión en el marco del programa de adecuación y eficacia de la reglamentación (REFIT).

El acuerdo alcanzado hoy en el Comité de Representantes Permanentes constituye un mandato para que la Presidencia inicie las conversaciones con el Parlamento Europeo con el objetivo de alcanzar un acuerdo sobre el texto definitivo. El Parlamento aún no ha acordado su posición.

Original source of the news (Opens in new window)

• Interoperability
  • Administrative cooperation