accesskey_mod_content

EL Ministeri de Política Territorial i Funció Pública col·labora amb projectes europeus per a simplificar la burocràcia als ciutadans de la UE

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

18 juliol 2018

Experts espanyols i europeus han debatut en l'INAP sobre els projectes perquè els ciutadans no hagen de tornar a aportar dades i documents que ja estan en poder de les Administracions Públiques.

Espanya ocupa llocs de cap a Europa en ‘servicis públics digitals’, el 4º lloc, solament per darrere de Finlàndia, Estònia i Dinamarca.

El Ministeri de Política Territorial i Funció Pública, a través de la Secretaria General d'Administració Digital, ha reunit en l'Institut Nacional d'Administració Pública (INAP) a 35 experts nacionals i europeus que han debatut en ponències, taules redones i sessions de debat, amb una perspectiva europea, sobre el principi d'actuació administrativa, conegut a Europa com ‘de solament una vegada’.

Este principi sobre el qual es treballa a Europa consistix a simplificar en la pràctica la interacció del ciutadà amb l'Administració i evitar-li la molèstia d'haver d'obtindre de nou o entregar dades i documents que l'Administració ja posseïx, bé perquè els ha elaborat, bé perquè el ciutadà ja els va entregar anteriorment.

Espanya aporta la seua experiència

En els encontres, s'ha aportat la perspectiva i experiència d'Espanya i s'han explorat les vies d'integració d'Espanya en les iniciatives europees en esta matèria.
 
El secretari general d'Administració Digital, Fernando de Pablo, va recordar en la seua intervenció que la millora de l'eficiència de l'Administració impacta en la millora de la satisfacció ciutadana, particularment quan l'Administració presta servicis a ciutadans i empreses sense que estos hagen d'aportar la mateixa informació addicional una vegada i una altra, ja que són les Administracions Públiques, com indiquen les noves lleis administratives, els qui han de recaptar-la directament de la pròpia Administració que està en possessió d'aquesta informació, evitant als ciutadans més pèrdua de temps i estalviant-los un gasto innecessari.
 
El secretari general d'Administració Digital també ha exposat als experts europeus que l'assoliment d'una tramitació més automatitzada, transparent i còmoda per als ciutadans requerix, com es realitza ja a Espanya, el concurs d'una legislació adequada, de la cooperació dels actors interessats i d'uns servicis públics adequats que permeten la materialització d'esta pràctica.

En este sentit, De Pablo ha destacat que a Espanya ja el ciutadà no ha de tornar a aportar els seus documents que ja estan en poder de les Administracions Públiques i, per a açò, existixen en el nostre país la Plataforma d'Intermediació de Dades i la Carpeta Ciutadana, que es recolzen en altres elements essencials com l'inventariat i codificació dels procediments i servicis administratius, el Sistema d'Informació Administrativa-SIA, d'una banda, i de les unitats i oficines de l'administració d'altra banda,  a través del Directori d'Oficines i unitats orgàniques, DIR3.

L'experiència d'Espanya resulta d'especial interés a la llum del fet que segons l'índex europeu DESI 2018 Espanya figura en la dimensió ‘Servicis públics digitals’ en les posicions de cap, en 4º lloc, després de Finlàndia, Estònia i Dinamarca.

En l'encontre, s'ha informat sobre els projectes SCOOP4C i TOOP i s'ha debatut sobre l'aplicació del principi de ‘solament una vegada’ en el context de la futura aplicació del projecte de Reglament del Portal Digital Únic de la UE (Single Digital Gateway), alhora que s'ha deliberat sobre els factors implicats.

Projectes europeus per a aconseguir el principi “Una sola vegada”

El projecte SCOOP4C, finançat per la Comissió Europea, es va iniciar al novembre de 2016, a través d'organitzacions de quatre Estats membres, que exploren com es pot implementar el principi de ‘una sola vegada’ per als ciutadans a nivell europeu. L'objectiu general del projecte és investigar, debatre i difondre com el subministrament de servicis públics per als ciutadans europeus pot aconseguir-se mitjançant la implementació del principi de ‘una sola vegada’. La Secretaria General d'Administració Digital forma part del comité assessor  d'este projecte.

El projecte TOOP (The Once Only Principle), per la seua part, promogut per la Comissió Europea, va ser llançat al gener de 2017, amb la participació d'aproximadament 50 entitats de 21 Estats membres de la UE i països associats. TOOP perseguix asseure bases i demostrar el principi de ‘una sola vegada’, centrat en dades relatives a empreses en el context transfronterer europeu, a fi de permetre un millor intercanvi de dades o documents i de reduir la càrrega administrativa tant per a empreses com per a Administracions Públiques. Les bases que se senten en este projecte s'utilitzaran per a projectar l'aplicació pràctica del principi de solament una vegada de forma generalitzada en la UE.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

  • Ciutadà
  • Cooperació interadministrativa
  • Infraestructures i servicis comuns