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The new law of personal data protection and guarantee of digital rights

12 December 2018

Publicada en el BOE de 6 de diciembre, la Ley Orgánica 3/2018 responde a la necesidad de disponer de una norma para la adaptación del ordenamiento español al Reglamento General de Protección de Datos y al objetivo de proporcionar seguridad jurídica.

The Ley Orgánica 3/2018, de 5 de diciembre, de Protección de Datos Personales y garantía de los derechos digitales (Opens in new window) pursues adapt the Spanish legal system to Reglamento (UE) 2016/679 del Parlamento Europeo y el Consejo, de 27 de abril de 2016, relativo a la protección de las personas físicas en lo que respecta al tratamiento de sus datos personales y a la libre circulación de estos datos (Opens in new window) , and completing its provisions; and ensure the digital rights of citizenship under the terms established in Article 18.4 of the constitution.

This Act consists of ninety-seven articles structured in ten titles, twenty-two additional provisions, six transitional provisions, a derogation provision and sixteen final provisions, and therefore it is an extensive text.

From the point of the administration digital, notably the title X that contains digital rights and freedoms of Internet environment such as net neutrality and universal access or rights to security and digital education, as well as rights to oblivion, portability and the digital testament, along with the right to the digital disconnection within the framework of the right to privacy in the use of digital devices in the workplace and the protection of minors in the Internet; more the guarantee of freedom of expression and the right to the clarification of information in digital media.

Destacamos a continuación, en particular, dos cuestiones. En primer lugar, la disposición adicional primera que referida a la medidas de seguridad en el ámbito del sector público contempla que el Esquema Nacional de Seguridad incluirá las medidas que deban implantarse en caso de tratamiento de datos personales; que los responsables enumerados en el artículo 77.1 apliquen a los tratamientos de datos personales las medidas de seguridad que correspondan de las previstas en el citado National security scheme ; and that when a third party to perform a service under concession, directs management or contract, security measures will match those of the public administration of origin and conform to the national security Scheme.

Secondly, the final disposal 12th modifies paragraphs 2 and 3 of Article 28 Ley 39/2015, de 1 de octubre, del Procedimiento Administrativo Común de las Administraciones Públicas (Opens in new window) with the interesting nuance that paragraph 2 begins with a formulation in terms of “ individuals have the right not to provide documents that are already in power of the officiating Administration … ”.

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