L'informe “El valor de les dades obertes per a l'Administració”

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

19 setembre 2017

Dades.gob i Aporta, la iniciativa promoguda per el MINETAD a través de Red.es i en col·laboració amb el MINHAP, han publicat l'informe “El valor de les dades obertes per a l'Administració”, que posa en relleu l'enorme valor de les dades que genera l'Administració per a ella mateixa, en un exercici molt profitós de retroalimentació.

L'informe informe “El valor de les dades obertes per a l'Administració(Obri en nova finestra) ” destaca cómo el uso de datos abiertos mejora la eficiencia y la eficacia de la propia administración mediante una mejor planificación de los recursos disponibles, la colaboración entre las distintas áreas departamentales, la mejora de la interoperabilidad de datos y procesos, así como la adopción de estándares que faciliten el intercambio y almacenamiento de datos.

I és que el sector públic no és únicament un gran proveïdor de dades obertes, sinó que és també un dels majors usuaris i beneficiaris de l'obertura de les dades governamentals. L'informe, que va publicar  Datos.gob.es(Obri en nova finestra) , hace un recorrido por un buen número de ejemplos de cómo la administración puede beneficiarse en distintas áreas y apoyarse en los datos para retroalimentarse, reflexionar, colaborar, comprender, optimizar y aprender.

La creació d'una base de dades oberts a Japó per a  millorar l'assistència a les víctimes del gran terratrémol de 2011(Obri en nova finestra) ; el  servici d'alarma primerenca per a detectar tendències sobre malalties o epidèmies(Obri en nova finestra)  posat en marxa pel govern de Corea; el  portal sobre la qualitat de l'ensenyament(Obri en nova finestra)  en les escoles públiques de Brasil amb dades procedents del ministeri d'educació; el  estudi sobre les dades de consum elèctric en els edificis públics(Obri en nova finestra)  de Francia para optimizar el suministro o la gran base de datos global de empresas que nos ofrece  OpenCorporates (Obri en nova finestra)  són grans exemples de com aconseguir una administració pública més àgil i eficient a través d'un bon ús de les dades.

L'informe remarca com l'ús de dades obertes millora l'eficiència i l'efectivitat de la pròpia administració, a través d'una millor planificació dels recursos disponibles, la col·laboració entre diferents àrees departamentals, l'auditoria del correcte ús dels recursos, la millora en la interoperabilitat de les dades i els processos, així com l'adopció d'estàndards que faciliten compartir i emmagatzemar les dades.

Així mateix, destaca que l'ús d'aquestes dades obertes suposa l'impuls a la innovació pública en contribuir a la identificació de patrons que ajuden a la presa de decisions, a un desenvolupament i implementació més actiu de les polítiques públiques o a la millora de la qualitat de les dades gràcies al feedback públic.

El documento recoge ejemplos concretos como la mejora en la gestión de los servicios de la sanidad pública en Malawi gracias al estudio de los datos de  rendiment dels centres sanitaris  en els diferents districtes, la  reducció dels nivells de mortalitat infantil  en México gracias a la mayor disponibilidad de información o la gran  millora de qualitat aconseguida en la base de dades de direccions  a Dinamarca gràcies a l'obertura de la informació.

Otra de las ventajas y beneficios de los datos abiertos para la propia administración, tal y como detalla este informe, es el fomento de la transparencia y la innovación.  “Se puede llevar a cabo un mejor seguimiento de las decisiones y acciones de gobierno, facilitar la comprensión de las políticas públicas o contribuir a recuperar la confianza de los ciudadanos en sus gobiernos”, apunta el informe.

Com a exemples del potencial de les dades obertes en l'administració destaca els  pressupostos oberts i participatius  de Filipines, el  monitoratge dels contractes  a Eslovàquia gràcies a la seua publicació online, el projecte de publicació de tota la  informació sobre el gasto públic de les administracions locals  a Àustria o el  portal de transparència  de Brasil.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra) .

• Cooperació interadministrativa