"/ >

PAe - the first entity Accredited certification in accordance with national security Scheme
the accesskey _ mod _ content

The first entity accredited certification in accordance with national security Scheme

03 May 2017

CCN-CERT Logo

La Certificación de Conformidad con el ENS es obligatoria en todos los sistemas de la información de categoría Media o Alta, tal y como recoge el Real Decreto 3/2010, de 8 de enero, por el que se regula el Esquema Nacional de Seguridad.

The National accreditation entity (Opens in new window) (ENAC) ha sido el órgano encargado de conceder a AENOR Internacional dicha acreditación.

At the moment there are three other companies in the process of achieving this accreditation, although ENAC recalls that can apply all those entities that they wish and comply with the accreditation scheme developed by the ENAC itself, in close collaboration with the Ministry of Finance and Public Function (MINHAFP) and National PKIX centre (Opens in new window) (CCN).

The commission of accreditation of ENAC, at its meeting held on 21 April, decided to grant accreditation International AENOR S.A. as recognition of technical competence for certification in accordance with National security Scheme, ENS.

In this way, AENOR becomes the first entity that can certify the conformity of an organism with the ENS (although until November 2017 all those organizations that are in the process of obtaining accreditation are also valid to certify the above line).

A Line that, as reflected in the Royal Decree 3 / 2010, of January 8th (Opens in new window) and Technical safety instruction in accordance with the ENS (Opens in new window) is mandatory in information systems of category medium or high and voluntarily in the case of information systems of basic category.

Accreditation scheme

El esquema de acreditación de entidades que quieran certificar el cumplimento del ENS ha sido desarrollado por ENAC, en estrecha colaboración con el Ministerio de Hacienda y Función Pública (MINHAFP) y el Centro Criptológico Nacional (CCN).

En el caso de sistemas clasificados con el grado de “Difusión Limitada” (DL) o equivalente, una entidad debe estar acreditada por ENAC en el ámbito de aplicación del Esquema Nacional de Seguridad conforme a la norma UNE-EN ISO/IEC 17065:2012 para poder certificar el cumplimiento de requisitos STIC. Además, las entidades auditoras de seguridad deben disponer de habilitación de seguridad de empresa (HSEM) en vigor.

Los interesados en solicitar la acreditación pueden ponerse en contacto con la ENAC en el correo: enac@enac.es

Original source of the news (Opens in new window)

• Security
  • Administrative cooperation