L'optimització dels portals de dades obertes

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

11 desembre 2017

L'obertura de les dades no hauria de ser una fi en si mateix. Els portals open data creats sense un objectiu clar, freturosos d'un pla ben definit per atreure visitants, solen caure en desús amb el temps.

Tal com l'informe de  Maduresa de les Dades Obertes a Europa(Obre en nova finestra)  indica, menys del 50% dels portals nacionals coneixen realment qui són els seus usuaris. Per aquest motiu, es converteix en necessari satisfer les necessitats de la comunitat, actualitzar les dades regularment i tenir en compte la usabilitat de les plataformes perquè aquestes siguin sostenibles a llarg termini.

Com és possible aconseguir-ho? La guia europea  Recomanacions per a Portals de Dades Obertes: des del seu llançament fins a la sostenibilitat(Obre en nova finestra)  ens ajuda en aquesta tasca gràcies a les directrius que brinda perquè les plataformes open data aconsegueixin l'èxit en la seva implementació i posterior manteniment.

5 recomanacions per millorar els portals open data

L'usuari en el punt de mira. Les dades obertes manquen de sentit si ningú els reutilitza. Els hackathones de dades poden ajudar en aquest aspecte en apropar la comunitat a la informació del sector públic.

La ciutat nord-americana de Chicago duu a terme aquesta acció des de fa cinc anys a través de el  Chi Hacknight(Obre en nova finestra) , un esdeveniment setmanal on membres de la comunitat IT i empleats públics comparteixen idees i implementen projectes reutilitzadors de les dades municipals.

Dades de qualitat i actualitzats. Perquè un portal pugui atreure i retenir als usuaris és necessari brindar informació de qualitat i actualitzada.

Com a mostra, la plataforma novaiorquesa  Databridge(Obre en nova finestra)  recopila informació d'una vintena d'agències i organitzacions de la ciutat que envien directament les seves dades al portal. Al seu torn, amb la finalitat de permetre la interoperabilitat de la informació, s'ha creat un estàndard comú basat en geocódigos que permet eliminar les possibles diferències entre les dades de les diferents entitats.

A més, DataBridge també alimenta i dona suport a altres eines municipals, com Firecast del Departament de Bombers, la qual predigues quins edificis de la ciutat corren major risc d'incendi. D'aquesta forma, les agències es comprometen a garantir que la informació del portal sigui precisa i estigui actualitzada perquè elles mateixes puguin beneficiar-se del seu potencial reutilitzador.

Una imatge val més que mil paraules. Les dades en brut són difícils de consumir. Visualitzacions, gràfics, mapes o taules fan més amigable la informació per als usuaris. Conscients d'això, la ciutat de Cincinnati ha desenvolupat la iniciativa  CincyInsights(Obre en nova finestra) , una website amb més de 25 quadres de comandaments diferents per visualitzar dades locals: despesa pública, activitat empresarial, serveis d'emergència, etc.

De fet, gràcies a aquest programa, la ciutat ha pogut abordar problemes sanitaris en diferents barris i millorar l'assistència mèdica prestada a la comunitat. De fet, empleats públics van començar a utilitzar CicyInsights per monitorar el consum d'opiáceos en la localitat, situar les zones amb major ràtio de sobredosi i, així, dur a terme accions sanitàries preventives.

Gràcies a aquest projecte, en menys d'un any va repuntar notablement el volum de descàrregues al portal de dades obertes de Cincinnati.

Aplanar el camí cap al dataset. En ocasions, trobar la informació necessària es torna una àrdua tasca. Una opció per solucionar aquest problema és fer visibles els conjunts de dades als motors de cerca. Així va fer  Data USA(Obre en nova finestra)  que va dissenyar el seu portal perquè els cercadors poguessin llegir la informació de la plataforma i així aparèixer d'acord a les cerques dels usuaris a la Xarxa.

Per a això, es van crear pàgines web dins de la plataforma on allotjar els diferents datasets. Es van dissenyar aquestes pàgines de perfil amb algorismes que creen títols concorde als termes de cerca per facilitar la seva indexació, incloent, a més, continguts relacionats, dades per ciutats, estats i activitat. Així, per exemple, una pàgina que mostra la mitjana d'hores treballades per habitant es titula “Les persones més treballadores d'EE.UU”, incrementant les possibilitats de localització del dataset a través dels motors de cerca tradicionals.

Part d'una agenda global. Conjuminar totes aquestes recomanacions suposa entendre el portal de dades obertes com una eina per millorar la governança, fomentar la participació ciutadana i impulsar el desenvolupament.

Un exemple de les oportunitats que ofereix aquest enfocament més holístico és el cas de Kansas, a EUA El programa  KCStat(Obre en nova finestra)  reutilitza dades de les trucades locals relatives a incidències de transport, sanitàries o econòmiques perquè els diferents departaments municipals trabejen en elles. El resultat es comparteix públicament en una reunió mensual i a través de visualitzacions al portal open data de la ciutat, perquè la ciutadania conegui com les polítiques municipals aborden els seus problemes.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

• Govern obert, Informes i Estudis
  • Serveis electrònics