accesskey_mod_content

Les noves lleis de procediment administratiu transformen la relació dels ciutadans i les empreses amb l'Administració

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

22 juny 2016

Les lleis 39 i 40 estableixen nous procediments més ràpids i transparents i la pràctica desaparició del paper en els tràmits administratius. La implantació de gairebé 200 mesures de reforma de l'Administració s'ha traduït en un estalvi acumulat de 30.947 milions d'euros per al conjunt de les AAPP i de 4.026 milions d'euros per a ciutadans i empreses.

El Secretario de Estado de Administraciones Públicas, Antonio Beteta, inauguró el 20 de junio de 2016 el Congreso sobre novedades en el procedimiento administrativo común, que se centra en las nuevas leyes administrativas de Procedimiento Administrativo Común de las Administraciones Públicas, y de Régimen Jurídico del Sector Público, y que ha organizado la Dirección de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (DTIC) en colaboración con el Instituto Nacional de Administración Pública, dependientes ambos del Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas.

La Llei 39/2015 del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i la Llei 40/2015 de Règim Jurídic del Sector Públic van a suposar, ha dit Beteta, la major revolució administrativa des de principis dels anys noranta en la relació dels ciutadans i les empreses amb l'Administració.

Millores per als ciutadans

  • Es faciliten les seves relacions electròniques amb l'Administració, habilitando la presentación de escritos en cualquier momento en el registro electrónico de cualquier Administración
  • Se simplifican los medios de identificación y de firma electrónica en los trámites administrativos, amb claus concertades, assistència personal en l'ús de mitjans electrònics i sistemes d'alerta al ciutadà mitjançant missatgeria mòbil
  • Es redueixen les càrregues administratives: com a regla general no se sol·licitaran documents originals ni fotocòpies.
  • Procediment comú únic, més senzill i procediment administratiu “exprés” per a supòsits de menor complexitat.
  • Es generalitza per a tots els procediments administratius la possibilitat de reduir l'import de les sancions per ràpid pagament o per reconeixement de la responsabilitat.

Millores per a les empreses

Les lleis de Procediment Administratiu de les Administracions Públiques, i de Règim Jurídic del Sector Públic presenten innovacions que permeten optimitzar la productivitat i competitivitat de les empreses.

  • S'estableix l'obligatorietat de relació de forma electrònica entre les empreses i les AAPP, com ve fent-se amb èxit en l'Agència Tributària i la Seguretat Social amb una especificitat: les empreses podran atorgar poders electrònicament als seus representants.
  • Es redueixen les càrregues administratives, al no exigir-se documents presentats amb anterioritat o elaborats per la pròpia Administració, com a llicències o autoritzacions.
  • Es fixa una data comuna, al gener i juny, d'entrada en vigor de les normes que imposin obligacions a professionals i empreses per al desenvolupament de la seva activitat.

La paulatina introducción de las tecnologías de la información y las comunicaciones ha exigido un cambio que ha estado definido por los trabajos de la Comisión para la Reforma de las Administraciones Públicas, la CORA, que ha analizado lo que necesita mejorar y lo que se mantiene vigente. Hasta el momento, s'han implantat gairebé 200 mesures, amb un estalvi acumulat de 30.947 milions d'euros per al conjunt de les Administracions Públiques i de 4.026 milions d'euros per a ciutadans i empreses.

Les noves lleis administratives aposten per una Administració Pública íntegrament electrònica, interconnectada, que no usa paper i que facilita les relacions electròniques dels ciutadans i les empreses amb l'Administració, així com les comunicacions electròniques entre les Administracions, amb l'establiment, per primera vegada, d'un règim de supervisió, avaluació i extinció d'ens públics.

LLEI DE PROCEDIMENT ADMINISTRATIU COMÚ DE LES AAPP

Regula les relacions externes de l'Administració amb els ciutadans i les empreses. Les principals novetats que porta amb si aquesta llei són:

  • No hi haurà procediments especials excepte les excepcions recollides en la Llei
  • S'integren com a tràmits especials els anteriors procediment sancionador i de responsabilitat patrimonial
  • Se establece de un procedimiento administrativo “exprés” para supuestos de menor complejidad
  • Se suprimeixen les reclamacions prèvies en via laboral i civil
  • Es computen els terminis per hores
  • Es publiciten amb anuncis les notificacions infructuoses del BOE
  • No és necessari presentar documents originals ja presentats o elaborats per les Administracions
  • S'estableix el pagament electrònic d'Obligacions

LLEI DE RÈGIM JURÍDIC DEL SECTOR PÚBLIC

Regula l'organització i les relacions internes dins de cada Administració i entre les diferents Administracions. L'objectiu d'aquesta norma és la racionalització i inclou la normativa bàsica sobre règim jurídic administratiu, aplicable a totes les Administracions Públiques i el règim jurídic específic de l'Administració General de l'Estat (AGE). Introdueix tres novetats:

  • Sector Públic Institucional: descriu amb caràcter bàsic el seu objecte, el seu àmbit subjectiu, els seus principis generals d'actuació, un inventari d'entitats i, el més transcendent, estableix per primera vegada un control de l'eficàcia i una supervisió contínua, que inclou una major exigència en la creació d'organismes públics, de manera que no es creuen ens superflus.
  • Novetats administratives en els serveis centrals de l'AGE: es precisen els principis d'organització i funcionament de l'AGE, principalment la transparència, es prioritzen les relacions entre AAPP de forma electrònica i la descentralització i desconcentració i es determina l'estructura de l'AGE.
  • Novetats en l'Administració Perifèrica: Clarifica el ámbito competencial y estructural de las Delegaciones de Gobierno y sus servicios territoriales, de forma que sean un auténtico instrumento de vertebración de la acción del Estado en todo el territorio nacional.

Mes informacion sobre el congrés

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Secretària General d'Administracion Digital i Observatori d'Administracion Electronica