El portal IREKIA recibe el Premio de las Naciones Unidas al Servicio P public El portal IREKIA recibe el Premio de las Naciones Unidas al Servicio Público

in the category of Promotion of citizen participation in political decisions through innovative mechanisms. "/>

PAe - La ONU premia al Gobierno Vasco por sus políticas de participación ciudadana
the accesskey _ mod _ content

The ONU rewards the Basque Government by their policies for citizen participation

12 May 2015

irekia logo

The portal IREKIA receives the prize of nations United to public service en la categoría de Fomento de la participación ciudadana en las decisiones políticas a través de mecanismos innovadores.

The Basque Government has received first prize of nations United to public service in two of its categories. In particular, the ONU has wanted to recognize the institute Mujer-EMAKUNDE Basque in the form of Promotion of gender perspective, for having demonstrated excellence in the implementation of the Basque Law for equality of Women and men, and to the portal IREKIA, in the category of Promotion of citizen participation in political decisions through innovative mechanisms.

The granting of these awards, regarded as the most prestigious international recognition for excellence in the public sector, has been announced this morning by the director of Emakunde Landaida Izaskun and the director of Open Government Luis Petrikorena, who have shown the satisfaction of the Basque Government for the recognition that supposed to equality policies and citizen participation in Mountain Bike developed.

The awards will be presented in Medellín (Colombia) the next 23 June, day appointed by the General assembly as the day of public service of nations together to "hold the value and the virtue of public service to the community".

Recognition of citizen participation through IREKIA

In transparency and citizen participation, ONU has wanted to recognize the policies of the Basque Executive carried out through the initiative Open Government of Mountain Bike (developed by the IREKIA portal (Opens in new window) ), which has been considered as one of the pioneers in this field at European level. The candidature was presented by the Association and Mountain Bike Internet has exceeded 3 rounds of evaluation that have measured, above all, the alignment of the objectives of this initiative with international principles promulgated by bodies such as the Open Government Partnership ( OGP (Opens in new window) ).

IREKIA es una herramienta puesta a disposición de la sociedad vasca, con el objetivo de aportar mayor transparencia en la gestión del gobierno y permitir la participación directa de la ciudadanía en los procesos de decisión de las políticas públicas vascas. El portal nació como un espacio colaborativo con el fin de fomentar el debate político; escuchar y testar la opinión de la ciudadanía y mostrar lo que esta dice en cualquier foro de la red; y ofrecer información sobre la acción del gobierno.

El pasado año la web recibió 603.291 sesiones, con 376.398 usuarios únicos y sirvió 1,8 millones de páginas. Asimismo, a través de este portal se informó de 4.355 eventos de cargos públicos, se presentaron 77 propuestas de gobierno y se recibieron 288 propuestas ciudadanas.

In social networks IREKIA generated 37.5 million impressions between twitter, facebook and Youtube and interactions between 25,500 twitter and facebook. The first four topaketas made to members of the Basque Government generated 2,436 shares of citizenship and 549 questions, and the uploaded videos 12,800 accounted for more than 163,000 visualizations.

Irekia es una solución opensource a disposición de otras administraciones Públicas. Más información sobre la IREKIA solution in the CTT.

Original source of the news (Opens in new window)

• Open government
  • Free Software