"/>

PAe - begins the mandatory application of the law of electronic invoice
the accesskey _ mod _ content

Starts the mandatory application of the law of electronic invoice

15 January 2015

Logo Electronic Invoice

Las Administraciones Públicas y los proveedores tienen que tramitar desde hoy, día quince de enero las facturas por vía electrónica.

15 de enero de 2015.- Todas las Administraciones Públicas tienen que recibir desde hoy de forma obligatoria las facturas de sus proveedores por vía electrónica, de acuerdo con lo que establece la Ley de impulso de la factura electrónica y creación del registro contable.

Tan sólo podrán quedar excluidas de la obligatoriedad las facturas con importe inferior a 5.000 euros y las destinadas a servicios en el exterior.

• All invoices of suppliers of the AAPP will be automatically registered and both public administrations as suppliers may follow the same banishing the possibility to hide invoices.

• Only in the General administration of the state, the electronic processing will save the year 51 billion and EUR 2.3 million more to stop processing on paper.

• Public Administrations will have a greater accounting control of invoices, which will allow a better performance of payment periods, greater control of public spending and deficit, as well as deepen in the fight against fraud.

Historic change in the administration

This law represents a major breakthrough in electronic administration and a historic change in the turnover of the Spanish public administrations. In a period of approximately one year, the AAPP have put in operation management and monitoring systems of their turnover through the accounting records to suit the electronic invoice through their access points, which represents a major effort by the radical change of a system of another role Fully electronic.

The General Administration of the state, moreover, has made a double effort, on the one hand, adapt all its systems to the electronic invoice and, on the other hand, provide a general point of entry for electronic invoices also adapted to incorporate all territorial authorities. These, could create their own point of access or use the General Administration of the state has made available to facilitate their work and considerable savings in investment.

The General Administration of the state, moreover, has had its entry point invoices electronically operate from 15 January 2014, a year earlier, where you have received electronic invoices of suppliers, voluntarily, since the first quarter of this year.

Accessions to FACe

El Punto de Entrada de Facturas electrónicas (FACe) de la Administración General del Estado, tiene integrados hoy los distintos puntos de tramitación de los ministerios. Además, se han adherido a su utilización, las CCAA de Asturias, Región de Murcia, Illes Balears, Extremadura, Comunidad Foral de Navarra, Ciudad Autónoma de Melilla, Cataluña, Andalucía, Canarias, Cantabria, Comunitat Valenciana, Aragón y Castilla-La Mancha.

Other REGIONAL GOVERNMENTS, Rioja, Catillano and lion, Galicia and Basque Country, not acceded to FACe, but have provided an access point of entry of electronic invoices, and some cases it is exploring the possibility of information exchange between these points and FACe.

En cuanto a EELL, se han adherido a FACe 5.177 y 17 universidades.

See the list of Local Entities affiliated

Savings electronic billing

Estimated annual savings, only to the General administration of the state, by switching to electronic processing of invoices, amount to $51 billion euros and 2.3 million euros savings on paper.

Los ahorros por factura se calculan para los proveedores de bienes y servicios de las Administraciones Públicas en 0,70€, pasando de un coste en papel de 0,76€ a un coste electrónico de 0,06€.

Public Administrations save at reception 2.78 €, from a cost in role of 2.87 €to a cost in electronic 0.09 €.
In total, each invoice submitted saves 3.75 €.

Late payment

La Ley, aprobada dentro de las actuaciones del informe CORA, permite la erradicación de la morosidad en el sector público, donde ya -con anteriores medidas, como el Plan de Pago a Proveedores y el Fondo de Liquidez Autonómico- se ha conseguido reducir la deuda comercial de las Administraciones Territoriales un 70%, así como el período medio de pago a los proveedores que, en la Administración Central y la Seguridad Social, se situó ya en noviembre en sólo 9,59 días.

The launch of the extraordinary mechanisms of financing, since 2012, have succeeded in reducing commercial debt of local administrations, it should be noted that over the years have paid more than eight million outstanding invoices to almost 200,000 companies, mainly SMEs and autonomous, which allowed the maintenance of 400,000 jobs and representing an injection of liquidity to territorial administrations exceeding 103 million euros.

Benefits for suppliers and AAPP from today

Enhances the protection of suppliers, to record the date of your invoice, allowing better control of the same. Moreover, it streamlines processing invoices, by incorporating new technologies, facilitating its follow-up for its subsequent payment and for its accounting control.

And, within the public administrations, the internal control Bodies will be accessible at any time to documentation and information of the recording of invoices and develop an annual report assess compliance defaults in.

Los registros contables, además, remitirán a la Agencia Tributaria información sobre las facturas recibidas, con el objetivo de asegurar el cumplimiento de las obligaciones tributarias y de facturación. Asimismo, habrá intercambio de información entre la Agencia Tributaria, la Seguridad Social y las AAPP, con el objetivo de fortalecer también la lucha contra el fraude.

Press release MINHAP (pdf) (Opens in new window)

• Electronic services
General access point