" /> Comissió Sectorial de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions de la Conferència de Rectors d'Universitats Espanyoles ( CRUE-TIC) ha publicat  una guia que el seu objectiu és impulsar i ajudar a les universitats nacionals a posar en marxa iniciatives de dades obertes pròpies; contribuint en la construcció d'una universitat oberta del segle XXI. " /> PAe - Guia de recomanacions per a una universitat oberta

Guia de recomanacions per a una universitat oberta

• Opinar

03 setembre 2014

La Comissió Sectorial de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions de la Conferència de Rectors d'Universitats Espanyoles (CRUE-TIC) ha publicat  una guia que el seu objectiu és impulsar i ajudar a les universitats nacionals a posar en marxa iniciatives de dades obertes pròpies; contribuint en la construcció d'una universitat oberta del segle XXI.

A través de dicho documento, se establecen las bases sobre las cuales las universidades en España pueden abrir sus datos de forma coherente, desarrollando políticas de acceso abierto al conocimiento, tanto docente como investigador.

El document brinda una introducció general a la cultura de dades obertes, fent un recorregut pels diferents conceptes i els seus fonaments i incloent exemples d'iniciatives d'obertura. Al seu torn, promou l'adopció institucional de polítiques que fixen l'orientació i abast de les iniciatives proposant una sèrie de formulacions bàsiques d'estes polítiques i assumint el decàleg de bones pràctiques en obertura de les dades creat en el Dia Open Data a Euskadi, celebrat l'any 2012:

1. Publicació de dades en formats oberts i estàndards.

2. Esquemes i vocabularis consensuats i metadades obertes.

3. Inventari en un catàleg de dades estructurat.

4. Dades accessibles des de direccions web persistents i amigables.

5. Mínim de datasets relatius al nivell de competències de l'organisme i la seua estratègia d'exposició de dades

6. Compromís de servici, actualització i qualitat de la dada.

7. Monitoratge i avaluació de l'ús i servici mitjançant mètriques.

8. Dades baix condicions d'ús no restrictives i comuns.

9. Evangelització i ensenyament en l'ús de dades.

10. Recopilació d'aplicacions, ferramentes i manuals per a motivar i facilitar la reutilització.

Per a ajudar a les universitats a determinar què dades obrir, s'ha realitzat una revisió els portals de dades obertes d'universitats a escala internacional i fruit d'este treball el document inclou un llistat amb les categories de dades més habituals publicats per les institucions acadèmiques. A més, el grup CRUE-TIC està treballant actualment en un cens inicial consensuat de datasets (accés, matrícula, qualificacions i graduació d'estudiants, docència impartida, investigació realitzada, recursos humans, economia, i recursos materials) que augmente el valor de la informació en facilitar la seua combinació i comparació, permeta enllaçar les dades i possibilite el desenvolupament nous productes i servicis.

Esta guia oferix també una sèrie de recomanacions tècniques per a orientar i facilitar l'anàlisi tècnica als departaments de TU de les universitats que emprenguen el camí cap a la publicació de les seues dades en obert.

Aquestes pautes establixen tres nivells de complexitat en el desenvolupament d'un portal open data tenint en compte el volum de dades publicades i la periodicitat d'actualització:

• Nivell 1: Fins a 100 datasets i fins a 10 datasets que requerixen actualització setmanal.

• Nivell 2: Fins a 1.000 datasets, fins a 100 datasets que requerixen actualització setmanal.

• Nivell 3: Superior a 1.000 datasets o més de 100 conjunts que requerisquen actualització semanal.en base a açò, el document analitza les solucions tecnològiques i descriu unes infraestructures orientatives incloent l'estructura de les metadades; els formats (estructurat, semàntic, enriquit); l'emmagatzematge de la informació; frameworks; la integració amb els sistemes d'informació existents i els llenguatges de consulta.

Finalment, es descriuen les iniciatives de dades obertes posades en marxa o en desenvolupament en 7 universitats espanyoles: Universitat Pablo d'Olavide, Universitat Pompeu Fabra, Universitat d'Alacant, Universitat Jaume I, Universitat de León i Universitat de Granada.

Amb este tipus de treballs, el grup CRUE-TIC pretén fomentar el treball coordinat, evitar replicar els esforços d'anàlisis i disseny de solucions i afavorir la col·laboració entre universitats.

Font de la notícia(Obri en nova finestra)

• Govern obert, Informes i Estudis