the accesskey _ mod _ content

Interoperability and networking in the Catalan Public Administrations

26 October 2011

La colaboración entre todas las Administraciones Públicas catalanas, unidas por el objetivo común de facilitar la Administración Electrónica, consigue grandes resultados

Las administraciones públicas catalanas, tanto el Gobierno de la Generalitat como las Entidades Locales, tienen una larga tradición de colaboración en distintos ámbitos públicos que en la administración electrónica se materializaron ya en el 2001 en el “Pacto para la promoción y el desarrollo de la sociedad de la información en las Administraciones Públicas Catalanas”. Este pacto fue el germen para la puesta en funcionamiento del Consorcio AOC, como un instrumento al servicio de las administraciones catalanas para facilitar y hacer más efectiva la administración electrónica.

The Catalan Model of interoperability (MCI) is the creation of an organizational model, functional, legal and technology is common to all the Catalan AAPP, which allows the exchange between them of data, certificates and documents electronically and improving their efficiency and effectiveness in promoting interoperability of your information systems. The ultimate goal is to satisfy the requirements of the law 11/2007 which specifies that citizens should not provide data or documents that are already held in the power of the administration. The MCI should be studied from 2-pronged:

1. Los aspectos jurídicos-organizativos se materializan en el Convenio Marco de Interoperabilidad – CMI, firmado en octubre de 2006, al que pueden adherirse cualquier Administración Local catalana.
  2. Los aspectos técnicos son resueltos mediante los servicios ofrecidos por las plataformas tecnológicas corporativas PICA and VIA DIA
  • PICA es la plataforma de la Generalitat Catalana que oferta todos los datos y certificados que son gestionados por la Generalitat.
  • VIA DIA is the platform managed from the consortium AOC and allows interconnection with all local entities. Via Dia in turn is connected with PICA and systems offered by the General administration of the state for the replacement of certificates.

Another key piece associated with the Catalan Model of interoperability is the Extranet Catalan Public administrations . Since the accession to the convention Interoperability framework implies the connection to the Extranet. The EACAT offers three basic features:

Administrative processing (link to “ Extranet of the Catalan AAPP ”) of forced use between Generalitat and local entities.
E-government services the whole Catalan administrations, as e-NOTUM (notifications), you're (electronic register), etc.
Interoperability node among the different public administrations through Path Dia

Todo este modelo ha sido posible consolidarlo y darle aún mayor fuerza y empuje a través de la Law 29/2010 of use of electronic media in the public sector de Catalunya (LUMESPC) sets the legal framework for the use of these electronic media by entities, bodies and agencies of the public sector of Catalunya to improve transparency, efficiency and quality in relations between the public and with citizens.

• Electronic services
General access point