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- The centre PAe National PKIX offers local entities a new service detection and response to cyber attacks
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The National PKIX Centre offers local entities a new service detection and response to cyber attacks

14 March 2019

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The CCN is working on the implementation of operations centres virtual security (vSOC) through which local entities will have more visibility and information about vulnerabilities, failures of configuration and incidents, greater capacity of deployment, protection and performance.

In this way, through these centres promoted by the CCN-CERT (Opens in new window) councils, municipalities and will have more visibility and information about vulnerabilities, judgements configurations and incidents, greater capacity of deployment, protection and performance, to have a centralized management will increase the number of entities attached to each virtual centre.

The Operations centres virtual security (vSOC) (Opens in new window) born in response to the growing number of cyber attacks and the danger that these pose to countries, initiated its protection work in part perimetral, since it is a priority to ensure its correct configuration. There is up to a total of three modes of implantation of these centres that, depending on their level (initial vSOC, vSOC and Advanced vSOC) lead to greater safety monitoring.

Las entidades locales, al estar adscritas a los diferentes vSOC, podrán formar parte de la comunidad de referencia conformada por el CCN-CERT y las entidades y organismos con los que coopera en la creación de un ciberespacio más seguro y confiable, y recibirán también el apoyo de este organismo en la gestión de la Seguridad de las Tecnologías de la Información y Comunicación. El valor fundamental de esta cooperación reside en el intercambio de información sobre incidentes, actividad que permite mejorar y agilizar la detección y actuación frente a posibles ataques..

Asimismo, el CCN-CERT ofrece una serie de servicios concretos a las entidades locales adscritas a los vSOC, entre los que destacan la asistencia en remoto y presencial en caso de incidente, así como la ayuda en su resolución, la notificación de incidentes, el asesoramiento en ciberseguridad, la remisión de alertas sobre vulnerabilidades y el análisis forense digital, entre otros.

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