La Comisión publica un informe sobre el rendimiento de la I+i para una Europa más competitiva

28 juny 2024

La Comissió Europea ha va publicar ahir l'edició de 2024 de el informe sobre el rendiment de la ciència, la investigació i la innovació, amb nous enfocaments de la I + i per a una Europa més competitiva

La Comissió ha publicat hui l'edició de 2024 de el  informe sobre el rendiment de la ciència, la investigació i  la innovació. En les dos últimes dècades, s'ha produït un augment de les inversions de la UE en I + i, la qual cosa ha contribuït a la competitivitat de la UE, especialment en l'àmbit de la tecnologia ecològica, i a l'alta qualitat general de la investigació de la UE.

L'informe també destaca tres reptes principals per a la I + i de la UE:

1. Ecosistemes d'I + i infrautilizados: la UE és un dels principals protagonistes mundials en la investigació científica, però s'enfronta a diversos obstacles a l'hora d'explotar al màxim el seu ric ecosistema d'I + i. Les fortes variacions en els esforços d'investigació i desenvolupament (I + D) entre els Estats membres disten molt d'aconseguir-se l'objectiu del 3 % del PIB.
  2. Divisió R/I persistent: Les activitats d'I + i tendixen a concentrar-se en determinats llocs, la qual cosa pot reforçar-se mitjançant la prestació de suport a les activitats i agents més avançats.
  3. Bretxa tecnològica en comparació d'altres regions del món, també causada per les complexitats a l'hora d'augmentar la inversió del sector privat en I + i a escala de la UE. Si bé la UE ha realitzat grans avanços en la transició ecològica, encara queda per fer en l'àmbit digital.

Punts forts i dèbils dels resultats de la I + i de la UE

Algunes de les principals conclusions de l'informe de la UE en matèria de ciència, investigació i innovació són les següents:

• La UE manté una posició de lideratge en les sol·licituds de patents mundials relacionades amb les energies renovables (29 %) i l'eficiència energètica (24 %).
  • La UE solament és superada per la Xina en termes de producció científica i representa el 18 % de la producció científica mundial. Pel que es referix a la quota mundial en el 10 % de les publicacions més citades, la UE té un rendiment similar al dels Estats Units, però per darrere de la Xina. En 2021, la UE solament va ocupar el cinqué lloc en termes d'intensitat d'I + i (2,3 %), situant-se per davall dels Estats Units (3,5 %), Japó (3,3 %), Corea del Sud (4,9 %) i la Xina (2,4 %), que van superar per primera vegada en 2020 el nivell de la UE per a la intensitat d'I + i.
  • En comparació dels Estats Units i la Xina, la UE està menys especialitzada en tecnologies clau que milloren la productivitat, en particular en els àmbits de la intel·ligència artificial, l'internet de les coses, les tecnologies de cadena de blocs i els ordinadors quàntics.
  • El mercat de capital de risc en la UE és limitat en comparació d'altres regions del món, la qual cosa obstaculitza les inversions privades en empreses innovadores.

Rerefons

L'informe SRIP analitza les dinàmiques d'investigació i innovació i els seus motors. L'informe combina l'anàlisi basada en indicadors amb una investigació en profunditat en qüestions polítiques actuals perquè el discurs siga d'interés tant per a un públic relacionat amb la investigació i la innovació, com per als responsables de la formulació de polítiques econòmiques i financeres i els analistes. Esta és la cinquena edició de la publicació biennal. L'edició anterior (2022) està disponible  ací .

L'acte  inaugural  de l'informe va tindre lloc el 27 de juny de 2024, on es van presentar  les principals conclusions de l'informe i organitzarà un debat amb oradors d'alt nivell sobre les tendències actuals de la I + i i les polítiques connexes.

Per a més informació

Font original de la notiicia(Obri en nova finestra)

• Intel·ligència Artificial i Blockchain