España constitueix el Consell Assessor Internacional d'Intel·ligència Artificial

• Copiar

24 juny 2024

En la seva primera reunió, celebrada els dies 20 i 21 de juny a Madrid, el Consell va abordar els reptes en el desenvolupament de la IA al nostre país

El Ministeri per la Transformación Digital i la Funció Pública ha constituït el Consell Assessor Internacional d'Intel·ligència Artificial(Obre en nova finestra) , que reuneix a destacats experts internacionals en matèria d'Intel·ligència Artificial i Transformació Digital, per assessorar al Ministeri sobre els aspectes clau en el desenvolupament i futur d'aquesta tecnologia, així com les potencials tendències, reptes i oportunitats que comporta.

El Consell s'engega en un moment en el qual España està intensificant l'impuls a les seves capacitats, amb l'objectiu de desenvolupar una IA ètica, centrada en l'ésser humà i orientada als drets, com es recull en l'Estratègia de IA aprovada el passat 14 de maig. A més, la primera reunió del Consell coincideix també amb l'engegada de les activitats de l'Agència Espanyola de Supervisió de IA (AESIA), que tindrà un paper fonamental a supervisar els sistemes de IA d'alt risc i fomentar la comprensió i l'ús responsable d'aquesta tecnologia en la societat i l'economia espanyola i el director general de la qual va ser nomenat la setmana passada.(Obre en nova finestra)

En la reunió del Consell celebrada de forma presencial a Madrid durant els dies 20 i 21 de juny s'ha debatut i aprofundit en diverses qüestions relatives al desplegament de la IA en España; entre elles, el paper que ha de jugar el sector públic en el desenvolupament i desplegament de la Intel·ligència Artificial, analitzant possibles noves formes de col·laboració públic-privada. També s'han examinat les diferents dimensions de la IA en el context de polarització política i de riscos per a les democràcies liberals.

Una de les sessions de treball ha estat dedicada a la importància de les dades utilitzades en els models i sistemes de IA, i en particular, a com combinar l'ús de les dades amb la protecció dels drets i la privadesa. Un altre dels focus de l'encontre ha estat l'anàlisi dels riscos, tant macroeconòmics al mercat laboral, com a tècnics que pot suposar la IA. L'objectiu final és maximitzar els beneficis de la IA, minimitzant les seves potencials incerteses.

A més, els membres del Consell han mantingut una reunió amb el President Pedro Sánchez en el Palau de la Moncloa en la qual s'han abordat les prioritats estratègiques d'España en aquesta matèria.

Els membres del Consell Assessor Internacional de la IA, són:

• Manuel Castells, President del Consell: Catedràtic de Tecnología de Comunicació i Societat a la Universitat del Sud de Califòrnia, Los Ángeles, i Catedràtic Emèrit de la Universitat de Califòrnia, Berkeley.
  • Paul S. Adler: Catedrático de Gestión i Organització, Sociologia i Estudios Ambientales a la Universitat del Sud de Califòrnia i expert en teoria de les estructures organitzacionals.
  • Francesca Bria: Professora Honoraria en l'Institut d'Innovació i Propòsit Públic de la Universitat de Londres i expresidenta del Fons Nacional d'Innovació d'Itàlia. Experta en innovació i polítiques digitals.
  • Vint Cerf: Considerat el "pare" d'Internet i guardonat amb múltiples premis, incloent la Medalla Nacional de Tecnologia i el Premi Turing .
  • Kate Crawford: Investigadora Principal en Microsoft Research i Professora de Recerca en l'USC Annenberg, experta en les implicacions socials i polítiques de la IA.
  • Jerome A. Feldman: Professor Emèrit d'Enginyeria Elèctrica i Ciències de la Computació a la Universitat de Califòrnia, Berkeley i líder en Enginyeria de computadors i Ciencia Cognitiva.
  • Luciano Floridi: Director del Centre d'Ètica Digital i Professor al Programa de Ciències Cognitives de la Universitat de Yale. Expert en ètica de la intel·ligència artificial.
  • Jeroen van donin Hoven: Catedràtic d'Ètica i Tecnologia a la Universitat de Tecnologia de Delft i Director Científic de l'Institut Delft Design for Values.
  • Carissa Véliz: Professora Associada en l'Institut d'Ètica en IA de la Universitat d'Oxford, autora de "Privadesa és poder" (llibre de l'any per TheEconomist ).
  • Erika Staël Von Holstein: Directora executiva del think tank independent "Reimaginar Europa" basat a Brussel·les i experta en IA i polarització política.
  • Niklas Lundblad: Expert en política tecnològica i tecnologies responsables, i gerent global en Google, amb més de 20 anys d'experiència en anàlisi i debat sobre política tecnològica.

Amb aquesta iniciativa, España reafirma el seu compromís amb el desenvolupament d'una IA que promogui la productivitat en diversos sectors econòmics i abordi els desafiaments socials i econòmics de manera ètica i responsable.

Font original de la notícia

• Intel·ligència Artificial i Blockchain
  • Informació i dades del sector públic