La nova edició del Desafiament Aporta

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

10 abril 2019

Ja està en marxa una nova edició del Desafiament Aporta . Igual que en l'edició anterior, se cerquen noves idees i prototips basats en dades obertes, que ajudin a millorar l'eficiència d'un sector concret. En aquest cas, s'ha triat el sector agroalimentari i forestal, i del mitjà rural.

Actualment, aquest sector es troba davant una sèrie de reptes que ens afecten a tots i, en última instància, al futur de la humanitat, com són el canvi climàtic, la seguretat alimentària, el creixement de la població o el despoblament de les zones rurals. Generar una major quantitat d'aliments per sustentar al conjunt de la població, d'una manera segura/segura i respectuosa amb el medi ambient, cercar alternatives a la concentració de la població en zones urbanes afavorint el desenvolupament del mitjà rural, així com protegir i preservar el patrimoni forestal perquè ho gaudeixin les generacions futures, són tasques exigents i urgents.

A aquests problemes globals, cal sumar els reptes específics d'Espanya. Despoblació, envelliment, desertització, bretxa digital, masculinización, dèficit i dispersió de serveis … són alguns dels conceptes que solen venir a la ment quan pensem en el mitjà rural al nostre país.

Davant aquests reptes, és necessari un canvi de paradigma.

Com poden ajudar les dades obertes a millorar aquesta situació?

La transformació digital pot ajudar a canviar les bases de funcionament del sector agroalimentari impulsant el mitjà rural, de molt diverses formes;  per exemple a través de l'anomenada agricultura intel·ligent i de precisió que combina tecnologies com la robòtica i la intel·ligència artificial amb la gestió de dades públiques i privats, per maximitzar el rendiment dels cultius, augmentar la productivitat i millorar la seva sostenibilitat. En aquest context, les dades obertes tenen un paper fonamental.

En què consisteix el Desafiament Aporta 2019?

El Desafiament Aporta cerca fomentar el talent, la competència tècnica i la creativitat en la reutilització de dades obertes, amb l'objectiu d'idear solucions que ajudin a impulsar millores en el sector agroalimentari i forestal, i del mitjà rural.

Les idees i prototips que es presentin han de utilitzar almenys una font de dades obertes generades per les Administracions Públiques, ja siguin nacionals o internacionals, i publicats sota llicència oberta. Aquests conjunts de dades podran combinar-se amb uns altres de diverses fonts, públiques o privades, i d'àmbit nacional o internacional.

El concurs es desenvoluparà en 2 fases:

• Fase I: Concurs d'idees. Els participants hauran de proporcionar una descripció detallada d'una idea original que pugui servir per crear o enriquir un servei, estudi, aplicació web o mòbil, que comporti millores per al sector agroalimentari i forestal, i del mitjà rural. Totes les idees seran valorades amb criteris com: el seu caràcter innovador, el seu impacte econòmic i social, i la seva contribució a millorar la qualitat de vida de joves i dones, dos col·lectius fonamentals per a la supervivència del sector.Després del procés d'avaluació, se seleccionaran les 10 millors idees els autors de les quals passaran a la Fase II.
  • Fase II: Desenvolupament de prototips i exposició presencial. Durant la Fase II, els autors de les 10 idees seleccionades elaboraran un prototip que podrà consistir en simulacions, visualitzacions, vídeos o solucions multimèdia. De tots ells, es seleccionaran els tres millors segons criteris com la facilitat d'ús o la qualitat tècnica.

Durant els mesos posteriors es realitzaran accions de difusió i accions de seguiment de les idees presentades. El Desafiament Aporta està dirigit a persones físiques i jurídiques de la Unió Europea.

Els interessats a participar han d'inscriure's en aquest  formulari.(Obre en nova finestra)

Els premis consistiran en una dotació econòmica als tres prototips seleccionats.

• Primer classificat: 4.000 €
  • Segon classificat: 3.000 €
  • Tercer classificat: 2.000 €

Més informació en la secció  Desafiament Aporta (Obre en nova finestra)  i a les  Bases del Desafiament.(Obre en nova finestra)