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Public administrations and the transition between IPv4 and IPv6.

Public Administrations are simultaneously agents promoters of transition process and actors in the same.

Public administrations and the transition between IPv4 and IPV6

Las Administraciones Públicas son al mismo tiempo agentes promotores del proceso de transición y actores en el mismo. De un lado, han de establecer las condiciones de colaboración en lo que necesariamente ha de ser una tarea colectiva, mediante la cooperación con la industria y operadores de telecomunicaciones y realizando labores de difusión y concienciación en los usuarios de Internet. De otro lado, las mismas Administraciones Públicas necesitan una ampliación del recurso escaso que son las direcciones de Internet. Sensores medioambientales, Fuerzas Armadas altamente tecnificadas, Administración en tiempo real, … son necesidades de un futuro cercano para la aplicación de las TIC dentro de la actividad administrativa. A todo ello habría de añadirse el papel de las Administraciones Públicas como proveedores de servicios a la Sociedad a través de Internet.

For the global nature of the Internet, this process cannot be addressed exclusively from a national perspective, but has done since the coordination with international agencies. A starting point in the coordinated effort of states to develop policies homogeneous in this area is the Ministerial declaration of the OECD on the future of the Internet economy (Seúl, 2008). En la misma los Estados miembros se comprometían a fomentar la adopción de IPv6 tanto por los Gobiernos como por los grandes consumidores de direcciones IPv4 (Opens in new window) . As guidelines for the development of public policies in this sense, the OECD recommends (Opens in new window) :

  • Working with the private sector and other stakeholders to increase education and awareness and reduce bottlenecks
  • Show the government's commitment to IPv6
  • Seek international cooperation and monitoring of implementation of IPv6.

Most recent landmarks in international cooperation in the transition between IPv4 and IPv6 come from ITU-T and the European Union. In both cases, it begins to clinch a more active role of public administrations in the migration process, drive them into lead by example the same. La resolución 180 del ITU-T adoptada en la Conferencia celebrada en Guadalajara en Octubre de 2010 (Opens in new window) , incitaba a los Estados miembros de la organización a actualizar sus sistemas y servicios más relevantes dentro del ámbito del servicio público para garantizar la compatibilidad con IPv6 . Por otro lado, la Comisión Europea, tanto dentro de la “Agenda Digital para Europa” como del “ Action Plan of E-government for Europa 2011-2015 (Opens in new window) ”, incitan al apoyo al proceso de migración mediante la interoperabilidad de los servicios de Administración Electrónica con IPv6.

International agreements on the way forward in the transition from IPv4 to IPv6, together with the increasingly urgent need for new round takes place effectively by the next exhaustion of space IPv4 routing, is giving rise to a new generation of national migration plans, setting more demanding dates limit for the process. Example is the Memoradum rendered in the Federal government of United States “ Transition to IPv6 (Opens in new window) ”. The most common actions on them are

  • Realizar un inventario de las capacidades IPv6 previamente desarrolladas, técnicas y humanas
  • Define a profile of equipping acquisitions compatible with IPv6 (Opens in new window)
  • Introducing the obligation to meet the profile defined in all purchases
  • Make visible public services since the connections IPv6

In relation to the last point, it is important to note that this does not necessarily mean a transition package of all the equipment of internal public administrations. The use of mechanisms of interoperability described in RFC 3880 can avoid in some cases the cost of a complete migration and be functionally satisfactory.

En el caso de las Administraciones Públicas españolas, en el proceso de migración será esencial contemplar el impacto de la transición a IPv6 de la “Red de Comunicaciones de las Administraciones Públicas Españolas”, definida en el artículo 43 de la Ley 11/2007. La evolución de dicha red, como elemento clave de la interoperabilidad entre las Administraciones Públicas Españolas, supondrá la modificación de los instrumentos de interoperabilidad que la soportan y que están definidos en el Real Decreto 4/2010 (“Plan de Direccionamiento de la Administración” previsto en su artículo 14 y Norma Técnica de Interoperabilidad “Requisitos de conexión a la Red de comunicaciones de las Administraciones Públicas españolas” previsto en su Disposición Adicional Primera).

These and other aspects have been covered by the agreement of council of ministers of 29 April 2011, which approves the Development Plan for the incorporation of the protocol IPv6 in Spain (Opens in new window) .

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