accesskey_mod_content

Accessibilitat en Xarxes Socials

L'any 2018 van entrar en vigor la majoria de les previsions del Reial decret 1112/2018.

A l'apartat 2 de l'article 3 “Àmbit objectiu d'aplicació” d'aquest RD es presenta un llistat de continguts obligats entre els quals es troben  els continguts multimèdia pregrabados de base temporal, entenent-se per “contingut multimèdia de base temporal” qualsevol fitxer multimèdia dels següents tipus: solament àudio, sol vídeo, àudio i vídeo, o qualsevol dels anteriors combinat amb interacció (article 4 “Definicions”).

Totes les obligacions del reial decret afecten tant a la pròpia informació com al contingut multimèdia generat per les Administracions Públiques i que difonguin a través dels seus llocs web i aplicacions mòbils, amb independència de la plataforma tecnològica que usin per a això. Per tant, afecta també als continguts que puguin estar pujant a plataformes com Youtube, Twitter o Facebook, etc.

A més, en el cas d'Espanya la Llei 34/2002 de serveis de la societat de la informació i de comerç electrònic (disposició addicional quinta punt 6)(Obre en nova finestra) estableix que les plataformes de xarxes socials també han de complir requisits d'accessibilitat, es tracta d'una obligació directa per a les plataformes amb independència de l'ús que d'elles es faci des de les administracions.

Youtube permet als editors de continguts, és a dir, els proveïdors de vídeos, generar automàticament els subtítols corresponents al vídeo pujat.

L'Observatori d'Accessibilitat Web ha generat la "Guia per a la inserció de subtítols en youtube"  que explica d'una manera senzilla i eminentment pràctica la forma de generar els subtítols pels videos. Amb aquesta guia també aprendrà a editar-los per corregir els possibles errors que puguin contenir o incloure tota la informació sonora i contextual rellevant que sigui necessària perquè aquest vídeo sigui accessible.

La utilització d'imatges a qualsevol xarxa social és part important en l'experiència d'usuari. Twitter ho ha tingut en compte i permet als membres de la seva xarxa afegir descripcions (textos alternatius) perquè les persones amb discapacitat visual puguin interpretar el contingut de les imatges o altres elements gràfics.

En el blog de Twiter, t'expliquen com publicar imatges accessibles. Aquests són els passos a seguir:

Com habilitar l'escriptura de descripcions d'imatges en twitter.com

  1. Fes clic en l'ícono del teu perfil i selecciona Configuració i privadesa en el menú desplegable.
  2. Fes clic en Accessibilitat en la llista d'opcions de configuració.
  3. Cerca la casella de verificació Escriure descripcions d'imatges.
  4. Marca la casella per activar o desactivar la configuració.
  5. Fes clic a Guardar canvis.

 

Com agregar descripcions d'imatges en Piulades en twitter.com

  1. Fes clic en el botó per publicar una Piulada.
  2. Adjunta la teva(s) foto(s).
  3. Per escriure el text descriptiu, fes clic en la imatge abans de publicar la piulada.
  4. Escriu la descripció de la imatge i fes clic en el botó Aplicar. Per editar la descripció, torna a obrir el quadre de diàleg de vista prèvia de la imatge en miniatura abans de publicar la Piulada. (Té un límit de 420 caràcters).
  5. Pots agregar una descripció a cada imatge en una Piulada.

 

Contingut facilitat per "Pla d'Aprenentatge Digital - forMadrid"