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Basic laws and regulations eGovernment

Laws and legal regulations undergirding the development of electronic administration in spain.

  • Is complemented by the page: Chronology of laws and regulations state

Electronic administrative procedure

Law 39/2015, 1 October, Common Administrative procedure of public administrations

02 October 2015

BOE: No. 236 of 02/10/2015

  • NOTE : Esta Ley 39/2015, de 1 de octubre, del Procedimiento Administrativo Común de las Administraciones Públicas junto con la Ley 40/2015, de 1 de octubre, de Régimen Jurídico del Sector Público (Opens in new window) contemplan que la tramitación electrónica debe constituir la actuación habitual de las Administraciones Públicas, para servir mejor a los principios de eficacia, eficiencia, al ahorro de costes, a las obligaciones de transparencia y a las garantías de los ciudadanos.

  • The law 39/2015, 1 October refers to, inter alia, issues such as the rights of people in their relations with the AA.PP ; assistance in the use of electronic media; electronic records ; identification systems stakeholders in the procedure; the practice of the notifications via electronic means ; emission of documents by the AA.PP. ; the validity and effectiveness of the copies made by the AA.PP.; documents filed by stakeholders ; and the archive of documents .

  • De especial interés: Preámbulo, Título preliminar, Título I, Capítulo II, Título II, Capítulo I, artículos: Artículo 6. Registros electrónicos de apoderamientos; Artículos 31 y 32: cómputo de plazos; Artículos  41, 42, 43: Notificaciones; Artículo 53: derechos del interesado; Artículos 66, 68: procedimiento a solicitud del interesado; Artículo 70: Expediente Administrativo; Artículo 83: Información pública; Artículo 131: Publicidad de las normas; disposición adicional 4, disposición transitoria 4 y disposición final 2. 

  • DEROGACIÓN regulations, including:

  • Law 11/2007 of 22 June (Opens in new window) , de acceso electrónico de los ciudadanos a los Servicios Públicos. –Última actualización publicada en BOE de 04/09/2018–  en la redacción dada por el art. 6 of the royal Decreto-ley 11/2018, 31 August (Opens in new window) , las previsiones relativas al registro electrónico de apoderamientos, registro electrónico, registro de empleados públicos habilitados, punto de acceso general electrónico de la Administración y archivo único electrónico producirán efectos a partir del día 2 de octubre de 2020.

  • Certain precepts of Royal Decree 1671/2009, 6 November (Opens in new window) por el que se desarrolla parcialmente la Ley 11/2007, de 22 de junio

  • Law 30/1992 of 26 November, (Opens in new window) de Régimen Jurídico de las Administraciones Públicas y del Procedimiento Administrativo Común –Última actualización publicada en BOE de 04/09/2018– 

  • icon to download page See in PAe Laws 39 and 40/2015

  • Citizen
  • Electronic services
  • Identity and electronic signature
  • Accessibility
  • Interoperability
  • Common infrastructure and services
  • Laws 39 and 40

Law 40/2015, 1 October, of Legal Regime of the public Sector

02 October 2015

BOE: No. 236 of 02/10/2015

  • Administrative cooperation
  • Identity and electronic signature
  • Electronic services
  • Technology transfer centre
  • Interoperability
  • Security
  • Hiring
  • Laws 39 and 40

Ley 11/2007, de 22 de junio, de acceso electrónico de los ciudadanos a los Servicios Públicos

23 June 2007

BOE No. 150 of 23/06/2007

  • Electronic services
  • Common infrastructure and services
  • Interoperability
  • Accessibility
  • Open government
  • Security
  • Laws 39 and 40

Royal Decree 1671/2009, 6 November, that develops partially law 11/2007, of 22 June, electronic access of citizens to public services.

18 November 2009

BOE: No. 278 of 18/11/2009

  • Electronic services
  • Common infrastructure and services
  • Interoperability

Real Decreto 3/2010, de 8 de enero, por el que se regula el Esquema Nacional de Seguridad en el ámbito de la Administración Electrónica

29 January 2010

BOE: No. 25 of 29/01/2010

  • Electronic services
  • Security

Real Decreto 4/2010, de 8 de enero, por el que se regula el Esquema Nacional de Interoperabilidad en el ámbito de la Administración Electrónica

29 January 2010

BOE: No. 25 29/01/2010

  • Electronic services
  • Interoperability

Technical standards for interoperability

The national Schema Interoperability (ENI): Royal Decree 4/2010, of January 8th, that regulates the schema national of interoperability in the field of electronic administration (Opens in new window) establece la serie de Normas Técnicas de Interoperabilidad que son de obligado cumplimiento por las AA.PP. y que desarrollan aspectos concretos de la interoperabilidad entre las AA.PP. y con los ciudadanos.

Catalog THER standards

31 October 2012

Resolution of 3 October 2012, of the secretariat of state of public administrations, which approves the Technical Standard of interoperability standards catalog .
No. 262 BOE 31/10/2012 (Section (III)

  • Interoperability

Electronic document THER

30 July 2011

Resolución de 19 de julio de 2011, de la Secretaría de Estado para la Función Pública, por la que se aprueba la Technical Standard of interoperability of Electronic Document .
BOE: 30/07/2011 (Section (III)

  • Interoperability

THER document digitalisation

30 July 2011

Resolución de 19 de julio de 2011, de la Secretaría de Estado para la Función Pública, por la que se aprueba la Interoperability Technical Standard document digitalisation .
BOE: 30/07/2011 (Section (III)

  • Interoperability

Electronic file THER

30 July 2011

Resolución de 19 de julio de 2011, de la Secretaría de Estado para la Función Pública, por la que se aprueba la Technical Standard of interoperability of Electronic File .
BOE: 30/07/2011 (Section (III)

  • Interoperability

NTI de Política de firma y sello electrónicos y de certificados de la administración

03 November 2016

Resolution of 27 October 2016 , the secretariat of state of public administrations, which approves the Norma Técnica de Interoperabilidad de Política de Firma y Sello Electrónicos y de Certificados de la Administración .
BOE: No. 266 of 03/11/2016 (Section (III)

  • Interoperability
  • Identity and electronic signature

THER brokerage protocols data

26 July 2012

Resolución de 28 de junio de 2012, de la Secretaría de Estado de Administraciones Públicas, por la que se aprueba la Interoperability Technical Standard protocols data brokering .
BOE No. 178 of 26/07/2012 (Section (III)

  • Interoperability

THER of data models

26 July 2012

Resolución de 28 de junio de 2012, de la Secretaría de Estado de Administraciones Públicas, por la que se aprueba la Technical Standard of interoperability of data models.
BOE No. 178 of 26/07/2012 (Section (III)

  • Interoperability

Policy THER electronic document management

26 July 2012

Resolution of 28 June 2012, the secretariat of state of public administrations, which approves the Norma Técnica de Interoperabilidad de Política de gestión de documentos electrónicos . BOE-A-2012-10048 (Opens in new window)
Num BOE 178 of 26/07/2012 (Section (III)

  • Interoperability

NTI de Requisitos de conexión a la red de comunicaciones de las AAPP españolas

30 July 2011

Resolución de 19 de julio de 2011, de la Secretaría de Estado para la Función Pública, por la que se aprueba la Norma Técnica de Interoperabilidad de Requisitos de conexión a la red de comunicaciones de las Administraciones Públicas españolas . (SARA Network).
BOE: 30/07/2011 (Section (III)

  • Interoperability

NTI de Procedimientos de copiado auténtico y conversión entre documentos electrónicos

30 July 2011

Resolución de 19 de julio de 2011, de la Secretaría de Estado para la Función Pública, por la que se aprueba la Norma Técnica de Interoperabilidad de Procedimientos de copiado auténtico y conversión entre documentos electrónicos .
BOE: 30/07/2011 (Section (III)

  • Interoperability

THER model of data for the exchange of seats between entities register

30 July 2011

Resolución de 19 de julio de 2011, de la Secretaría de Estado para la Función Pública, por la que se aprueba la Technical Standard of interoperability of data model for the exchange of seats between entities register (Sicres 3.0) (Opens in new window)
BOE: 30/07/2011 (Section (III)

  • Interoperability

Reuse THER information resources

04 March 2013

Resolución de 19 de febrero de 2013, de la Secretaría de Estado de Administraciones Públicas, por la que se aprueba la Norma Técnica de Interoperabilidad de Reutilización de recursos de la información .
No. 54 BOE 04/03/2013 (Section (III)

  • Interoperability
  • Open government

Organizational structure: Órganos responsible for electronic administration

Real Decreto 769/2017, de 28 de julio, [funciones y estructura de la Secretaría General de Administración Digital (SGAD)]

29 July 2017

Real Decreto 769/2017, de 28 de julio, por el que se desarrolla la estructura orgánica básica del Ministerio de Hacienda y Función Pública y se modifica el Real Decreto 424/2016, de 11 de noviembre, por el que se establece la estructura orgánica básica de los departamentos ministeriales.
BOE: No. 80, 29/07/2017

  • NOTE : 14. General Secretariat of Digital Administration – the General secretariat of Digital Administration ( SGAD ) with the rank of Branch – is the governing body which is under the authority of the holder of the secretariat of state of public function, the direction, coordination and implementation of the competences attributed to the department in Public Administration digital, rationalization of information technologies and communication within the General administration of the state and its Government Agencies and the operation of the common Service of information and communication systems.

  • The General Secretariat of Digital Administration depend the following General Sections: a) The overall coordination Office units tick, (b) The General Office administration and Digital services to the citizen, (c) The General Office of exploitation, d) The General Office applications and General services. Also depends on the General secretariat each TIC Overall Investments.

  • icon to download page PAe: General Secretariat of Digital Administration (SGAD)

  • Electronic services
  • Common infrastructure and services
  • Administrative cooperation
  • Development of systems

Royal Decree 424/2016, 11 November, [basic organizational structure of the Ministry of Finance and Public Function and General Secretariat of Digital Administration (SGAD)]

12 November 2016

Royal Decree 424/2016, 11 November, (Opens in new window) por el que se establece la estructura orgánica básica de los departamentos ministeriales.
BOE: No. 274 of 12/11/2016

  • Artículo 4. Ministerio de Hacienda y Función Pública. C) La Secretaría de Estado de Función Pública, de la que dependen los siguientes órganos directivos: 1.º General Secretariat of Digital Service, with the rank undersecretary . 2Nd. The General Direction of the Public function. (C The General direction of Public Governance. 2008 The Office of conflicts of interest, with the rank of General Direction.

  • Is removed: the direction of information technology and communications (DTIC)

  • Common infrastructure and services
  • Electronic services

Real Decreto 806/2014, de 19 de septiembre, [organización e instrumentos operativos de las TIC en la AGE]

26 September 2014

Royal Decree 806/2014, 19 September, on organization and operational instruments of information technologies and communications in the General administration of the state and its Public agencies.
BOE: No. 234 of 26/09/2014

  • Common infrastructure and services
  • Electronic services
  • Administrative cooperation

Royal Decree 802/2014, 19 September, [functions and structure of the direction of information technology and communications (DTIC)]

26 September 2014

Royal Decree 802/2014, 19 September, amending the royal decree 390/1998 of 13 March, which regulates the functions and organizational structure of the delegations of economics and finance; the royal decree 1887/2011, 30 December, which establishes the basic structure of ministerial departments; the royal decree 199/2012, 23 January, which develops the basic structure of the ministry of the presidency; the Royal Decree 256/2012, 27 January, which develops the basic structure of the ministry of finance and public administrations and royal decree 696/2013, 20 September, to modify the previous.
BOE: No. 234 of 26/09/2014

  • Common infrastructure and services
  • Electronic services

Identification, electronic signature and representation

Law 59/2003 of 19th December, of electronic signature

20 December 2003

Published in BOE: No. 304 20/12/2003

  • Esta ley regula la firma electrónica, su eficacia jurídica y la prestación de servicios de certificación. 

  • NOTE Adds the: paragraph 11 with effect from 2 October 2016, for the final disposal 2 Law 39/2015, 1 October, Common Administrative procedure of public administrations . Ref. BOE-A-2015-10565 (Opens in new window) : Todos los sistemas de identificación y firma electrónica previstos en la Ley de Procedimiento Administrativo Común de las Administraciones Públicas y en la Ley de Régimen Jurídico del Sector Público tendrán plenos efectos jurídicos.

  • Identity and electronic signature

PRE/order 1838/2014, 8 October, [Platform Cl@ve]

09 October 2014

Orden PRE/1838/2014, de 8 de octubre, por la que se publica el Acuerdo de Consejo de Ministros, de 19 de septiembre de 2014, por el que se aprueba Cl@ve, la plataforma común del Sector Público Administrativo Estatal para la identificación, autenticación y firma electrónica mediante el uso de claves concertadas.
BOE: No. 245 of 09/10/2014

  • Identity and electronic signature
  • Electronic services
  • Security
  • Citizen

MINHAFP. Resolución SGAD, de 14 de julio 2017, [condiciones de uso de firma electrónica no criptográfica]

18 July 2017

Resolution of 14 July 2017, General Secretariat of Digital Administration (SGAD) , which sets the conditions of use of electronic signature cryptographic not , stakeholder relations with administrative bodies the General administration of the state and its public agencies.
BOE: núm.170, 18 July 2017

  • NOTE : Cita Reglamento (UE) 910/2014, de 23 de julio, del Parlamento Europeo y del Consejo, de 23 de julio de 2014, relativo a la identificación electrónica y los servicios de confianza para las transacciones electrónicas en el mercado interior y por la que se deroga la Directiva 1999/93/CE (Ref. DOUE-L-2014-81822 (Opens in new window) ).

  • Identity and electronic signature

Command HAP/7/2014, 8 January, [registration of officials authorized to the identification of citizens]

15 January 2014

Command HAP/7/2014, 8 January, which regula el Registro de funcionarios habilitados para la identificación y autenticación de ciudadanos en el ámbito de la Administración General del Estado y sus organismos públicos vinculados o dependientes.
BOE No. 13, 15/01/2014

  • Identity and electronic signature
  • Citizen

Command HAP/1637/2012, 5 July, [electronic record of Hijacking]

25 July 2012

Orden HAP/1637/2012, de 5 de julio, por la que se regula el Registro Electrónico de Apoderamientos.
BOE: No. 177 of 25/07/2012

  • In accordance with the article 6 the Law 39/2015, 1 October, (Opens in new window)

  • This register is regulated by the article 15 from R.D. 1671/2009 (Opens in new window) to make register and manage representations que los interesados otorguen a terceros con el fin de que éstos puedan actuar en su nombre de forma electrónica ante la Administración General del Estado y/o sus organismos públicos vinculados o dependientes..

  • Repealing annexes I, II, III in Command HFP/633/2017, 28 June (Opens in new window) , (BOE 04/07/2017) approving the registrable powers models in the electronic registration of Representatives of the AGE and electronic registration of representatives of local entities [..]

  • NOTE : See in CTT: Electronic registration Hijacking (REA) (Opens in new window)

  • Electronic services
  • Administrative cooperation
  • Laws 39 and 40
  • Identity and electronic signature

Orden ESS/486/2013, de 26 de marzo, [Registro electrónico de apoderamientos de la Seguridad Social]

28 March 2013

Orden ESS/486/2013, de 26 de marzo, por la que se crea y regula el Registro electrónico de apoderamientos de la Seguridad Social para la realización de trámites y actuaciones por medios electrónicos.
BOE núm.75, 28/03/2013

  • Electronic services
  • Identity and electronic signature

Command HFP/633/2017, 28 June, [models of powers registrable electronic record of Hijacking]

04 July 2017

Orden HFP/633/2017, de 28 de junio, por la que se aprueban los models of powers registrable in electronic registration of Representatives of the General administration of the state and in the electronic registration of representatives of local entities and sets the valid signature systems to perform the hijacking apud record via electronic means.
BOE: núm.158, 04/07/2017

  • NOTE: In accordance with Article 6 of the Law 39/2015, 1 October (Opens in new window) , approved, with basic character, models of powers registrable, distinguishing if allow act before all administrations, before the General administration of the state or local entities. Finally, it includes a model of revocation of powers conferred.

  • Override annexes I, II, III of Command HAP/1637/2012, 5 July (Opens in new window) por la que se regula el Registro Electrónico de Apoderamientos (BOE 25/07/2017). La presente Orden entrará en vigor el 2 de enero de 2018.

  • See in CTT: Electronic registration Hijacking (REA)

  • Identity and electronic signature
  • Electronic services

MINHAP [publication of the agreement of approval of the policy of electronic signature and certificates of the General administration of the state]

13 December 2012

Resolution of 29 November 2012, the secretariat of state of Public Administrations, which publishes the agreement of approval of the policy of electronic signature and certificates of the General administration of the state and its publication was announced at the headquarters correspondiente.- BOE-A-2012-15066 (Opens in new window) BOE No. 299 of 13/12/2012 (Section (III)

  • Identity and electronic signature
  • Electronic services

Electronic notification

Command PRE/878/2010, 5 April, which establishes the regime of e-mail system enabled under Article 38.2 of the royal decree 1671/2009, 6 November

12 April 2010

BOE: No. 88 of 12/04/2010

  • Citizen
  • Electronic services

Verification system of data

General access point (P) of the General administration of the state and General access point of the administration of justice

Orden HAP/1949/2014, de 13 de octubre, por la que se regula el Punto de Acceso General de la Administración General del Estado y se crea su sede electrónica

27 October 2014

BOE: No. 260 of 27/10/2014

  • Citizen
  • Company
  • Electronic services
  • Open government
  • Common infrastructure and services

Command JUS/1126/2015, 10 June, [General access point of the administration of justice]

16 June 2015

Command JUS/1126/2015, 10 June, creating la sede judicial electrónica correspondiente al ámbito territorial del Ministerio de Justicia .
BOE: No.. 143 of 16/06/2015

  • NOTE : The e-mail of reference Electronic Judicial headquarters will be: https :// sedejudicial.justicia.es (Opens in new window)
    It will be a headquarters and access to electronic judicial offices through the so-called General access point of the administration of justice .

  • Citizen
  • Company
  • Electronic services
  • Open government
  • Administrative cooperation

Electronic registration General AGE

Orden HAP/566/2013, de 8 de abril, por la que se regula el Registro Electrónico Común

12 April 2013

BOE: No.. 88, 12/04/2013.

[Electronic Register ordinary AGE]

See in CTT:

  • Electronic services
  • Administrative cooperation
  • Laws 39 and 40

Accessibility

Royal Decree 1112/2018, 7 September, on the web accessibility and applications for mobile devices in the public sector

19 September 2018

BOE: No. 227 of 19/09/2018

  • Accessibility

Royal Decree 1494/2007, dated 12 November, which approves the regulations on the basic conditions for the access of persons with disabilities to technologies, products and services related to the information society and media

21 November 2007

BOE: No. 279 of 21/11/2007

  • NOTE : The object of this rules es establecer los criterios y las condiciones que se consideran básicos para garantizar el acceso de las personas con discapacidad a las tecnologías, productos y servicios de la sociedad de la información y de cualquier medio de comunicación social, de acuerdo con los principios de igualdad de oportunidades, no discriminación y accesibilidad universal.

  • Se derogan los arts. 5, 6 y 7 y se modifica el art. 9, por Royal Decree 1112/2018, 7 September on the web accessibility and applications for mobile devices in the public sector (BOE No. 227 of 19/09/2018) (Opens in new window)

  • Accessibility

Institutional image

Digital communication guide for the General administration of the state

02 April 2013

Resolución de 21 de marzo de 2013, de la Secretaría de Estado de Administraciones Públicas, por la que se aprueba la Digital communication guide for the General administration of the State.

BOE: núm. 79 de 02/04/2013 (Sección III) y Corrección en BOE núm. 90 de 15/04/2013)

  • Accessibility
  • Citizen

Command TAP/953/2011, 12 April, [promotional image of the E-government]

09 April 2011

Command TAP/953/2011, 12 April, which approves the new promotional image activities of electronic administration and establishes criteria for its use.
BOE No. 93 of 19/4/2011

  • NOTE: Aprobación de la imagen promocional de las actividades de la administración electrónica, para construir una imagen que identificara de cara al ciudadano las actividades que la Administración General del Estado realiza en el ámbito de la administración electrónica.
    Sets the symbol of the promotional image of the E-government together with the manual will be available in the Portal of Institutional Image (the space Works portal (Opens in new window) accessible via the Sara network (Opens in new window) ).

  • Previous supersedes: Command APU/959/2003 of 11 April (Opens in new window)

  • Accessibility
  • Citizen

Real Decreto 1465/1999, de 17 de septiembre, por el que se establecen criterios de imagen institucional y se regula la producción documental y el material impreso de la Administración General del Estado.

25 September 1999

BOE: No. 230 of 25/09/1999

Regulates criteria which facilitate the identification by citizens of the elements that make up the General administration of the state, standardization and rationalization of the material used by management in its performance, the use of cooficial languages, publications, institutional advertising and other media.

  • Accessibility
  • Citizen

Electronic Invoice

Law 25/2013, 27 December, momentum electronic billing and creation of the recording of invoices in the public Sector

28 December 2013

BOE: No. 311 of 28/12/2013.

  • Electronic services
  • Administrative cooperation

Orden HAP/1074/2014, de 24 de junio, [Punto General de Entrada de Facturas Electrónicas de la AGE: FACe]

24 June 2014

Orden HAP/1074/2014, de 24 de junio, por la que se regulan las condiciones técnicas y funcionales que debe reunir el Punto General de Entrada de Facturas Electrónicas.
BOE: No. 154 of 25/06/2014

  • Electronic services
  • Company
  • Administrative cooperation

Orden HAP/492/2014, de 27 de marzo, [RCF Registro Contable de Facturas]

29 March 2014

Command HAP/492/2014, 27 March, regulating the functional and technical requirements of recording of invoices entities within the scope of the law 25/2013, 27 December, momentum electronic billing and creation of the recording of invoices in the public Sector.
BOE: No. 77 of 29/03/2014

  • Electronic services
  • Administrative cooperation

PRE/order 2794/2011, 5 October, [electronic invoice]

18 October 2011

PRE/order 2794/2011, 5 October, ministry of the presidency, which publishes the agreement of the council of ministers of 19 October 2011, which determines the framework of exercise of the state powers on electronic invoices, creates the Multilateral National Forum on electronic billing and drives the Central management Service of electronic invoicing within the General administration of the State.
BOE No. 251 of 18/10/2011 (Section (III)

  • Electronic services
  • Administrative cooperation
  • Company

• Safety data protection

Act 3/2018, 5 December, of protection of personal data and guarantee of digital rights

06 December 2018

BOE: No. 294 of 06/12/2018

  • Security

Reglamento (UE) 2016/679, de 27 de abril, [Reglamento General de Protección de datos (RGPD)]

04 May 2016

Regulation (HAT) 2016/679 the European Parliament and advice, 27 April 2016, concerning the protection of individuals with regard to tratamiento de datos personales y a la libre circulación de estos datos and repealing the Directive 95/46/CE (Opens in new window) (General Rules of data protection).

  • Security

Ley Orgánica 15/1999, de 13 de diciembre, de Protección de Datos de Carácter Personal (LOPD)

24 December 1999

BOE: No. 298 of 24/12/1999

  • Citizen
  • Company
  • Security

Real Decreto 1720/2007, de 21 de diciembre, por el que se aprueba el Reglamento de desarrollo de la Ley Orgánica 15/1999, de 13 de diciembre, de protección de datos de carácter personal (LOPD)

19 January 2008

BOE: No. 17, 19/01/2008

  • Citizen
  • Company
  • Security

• Security technical safety Instructions

Resolución de 7 de octubre de 2016, de la Secretaría de Estado de Administraciones Públicas, por la que se aprueba la Instrucción Técnica de Seguridad de Informe del Estado de la Seguridad.

02 November 2016

BOE: No. 265 of 02/11/2016 (Section (III)

  • Security
  • Laws 39 and 40

Resolución de 13 de octubre de 2016, de la Secretaría de Estado de Administraciones Públicas, por la que se aprueba la Instrucción Técnica de Seguridad de conformidad con el Esquema Nacional de Seguridad

02 November 2016

BOE: No. 265 of 02/11/2016 (Section (III)

  • Security
  • Laws 39 and 40

• Public Sector security

Real Decreto-ley 14/2019, de 31 de octubre, por el que se adoptan medidas urgentes por razones de seguridad pública en materia de administración digital, contratación del sector público y telecomunicaciones

05 November 2019

BOE: No. 266 of 05/11/2019

  • Security
  • Laws 39 and 40

Real Decreto-ley 12/2018, de 7 de septiembre, de seguridad de las redes y sistemas de información

08 September 2018

BOE: No. 218 of 08/09/2018

  • NOTE: Resolución de 20 de septiembre de 2018, del Congreso de los Diputados, por la que se ordena la publicación del Acuerdo de Convalidación del Real Decreto-ley 12/2018, de 7 de septiembre, de seguridad de las redes y sistemas de información. # 236 BOE 29/09/2018 (Opens in new window)

  • El objeto del Real Decreto es “regular la seguridad de las redes y sistemas de información utilizados para la provisión de los servicios esenciales y de los servicios digitales, y establecer un sistema de notificación de incidentes”, al tiempo que “establece un marco institucional para la coordinación entre autoridades competentes y con los órganos de cooperación relevantes en el ámbito comunitario”.

  • The text notes in CCN-CERT (Opens in new window) , del Centro Criptológico Nacional, como el Equipo de Respuesta a Incidentes de Seguridad (CSIRT) de referencia para el Sector público y como el coordinador nacional de la respuesta técnica en los supuestos de especial gravedad y que requieran un nivel de coordinación superior.

  • Con este Real Decreto-ley se incorpora al ordenamiento jurídico español la Directive (HAT) 2016/1148 of the European Parliament and of the council, 6 July 2016 (Opens in new window) , better known as Directive NIS , que busca identificar los sectores en los que se debe garantizar la protección de las redes y sistemas de información y establecer las exigencias de notificación de ciberincidentes.

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Orden PCI/487/2019, de 26 de abril, por la que se publica la Estrategia Nacional de Ciberseguridad 2019, aprobada por el Consejo de Seguridad Nacional

30 April 2019

BOE: No. 103 30/04/2019

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Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las Cortes e Igualdad. Resolución de 27 de diciembre de 2018, de la Subsecretaría

01 January 2019

BOE: No. 1, 01/01/2019 (Section (III)

Resolution of 27 December 2018, de la Subsecretaría (del Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las Cortes e Igualdad), por la que se publica el Convention in cyber between Ministerio de Política Territorial y Función Pública y el Centro Nacional de Inteligencia .

  • NOTE: Se constituirá un Centro de Operaciones de Ciberseguridad para el Ministerio de Política Territorial y Función Pública (MPTFP), que operará como una extensión del futuro Centro de Operaciones de Ciberseguridad de la Administración General del Estado (futuro SOC of AGE (Opens in new window) )  –Secretaría General de Administración Digital (SGAD) y Centro Criptológico Nacional (CCN)–

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