the accesskey _ mod _ content

Other publications

Selección de publicaciones en otras colecciones editoriales de la Secretaría de Estado y ministerios de adscripción que tienen especial relevancia en materia de administración electrónica.

Action Plan for the digital transformation

Plan de acción de transformación digital del Ministerio de Hacienda y Función Pública (2017)

01 June 2017

Edit: Ministry of Finance and Public Function. General Secretariat Technique. General Office information, documentation and Publications. Center of Publications. 1 June 2017. NIPO: 169-17-099-6

  • The action Plan for the digital transformation in the Ministry of Finance and Public Function (MINHAFP) has been approved by the executive committee of the TIC Strategy commission (CECETIC) on 15 December 2017.

  • NOTE : Enlace a Plan de Transformación Digital de la AGE y sus OOPP. Estrategia TIC

  • Electronic services

Management policy of electronic documents. Implementation guides of implantation

Policy of electronic document management (3rd ed) (2019)

01 August 2019

As a complement to Policy of electronic document management (PGD-e) del Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas (MINHAP) se publican estas 11 Guías de aplicación coeditadas en 2019 por el Ministerio de Hacienda y por el Ministerio de Política Territorial y Función Pública.

  • Interoperability
  • Electronic services
  • Administrative cooperation

Policy of electronic document management from the finance ministry and public administrations (2nd ed) (2016)

01 May 2016

Finance ministry and public administrations (MINHAP). 2nd edition electronics. [may] 2016. 1 PDF 320 pages.
Equipo responsable de la elaboración del documento: Grupo de Apoyo de Normativa y Tecnología (Grupo de Trabajo para la Coordinación de Archivos) Coordinador: Gerardo Bustos Pretel. [colabora la Dirección de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones DTIC]
Edit: © Finance ministry and administrations General Públicas.secretaría Technique. General Office information, documentation and Publications. Center of Publications.
NIPO: 630-16-299-1

  • NOTE: La Política de gestión de documentos del MINHAP fue galardonada con el premio al mejor proyecto archivístico en el VII Congreso de Archivos de Castilla y León (25-27 de mayo de 2016)

Existe una 1ª ed. de este documento publicada en junio de 2014 NIPO: 630-14-160-X 

The 2nd edition includes:

  • ANEXO 11. Estructuras de información para el almacenamiento  de metadatos complementarios y estructuras de información para el ingreso en el archivo electrónico
  • ANEXO 12. Tratamiento de las garantías técnicas en relación a la firma electrónica de los expedientes y sus documentos electrónicos archivados definitivamente y en el momento de su pre-ingreso

download page For more information: Electronic file

  • Electronic services
  • Interoperability
  • Administrative cooperation

Presentations: Policy of electronic document management (2014)

01 August 2014

Política de gestión de documentos electrónicos MINHAP: Ponencias complementarias al documento. Equipo responsable de la elaboración del documento: Grupo de Apoyo de Normativa y Tecnología (Grupo de Trabajo para la Coordinación de Archivos). Coordinador: Gerardo Bustos Pretel.
Edit: © Ministry of finance and public administrations
General Secretariat Technique. General Office information, documentation and Publications. Center of Publications, [published in August 2014] .- 1 pdf of 192 p. NIPO: 630-14-160-X

AI INDEX:

  • Presentation. The usefulness of presentations related to the expediente-e/Gerardo Pretel Busts
  • Ponencia 1. Determinación del Esquema Institucional de Metadatos/ Andoni Pérez de Lema Sáenz de Viguera
  • Ponencia 2. Planteamiento de firma electrónica en la política de gestión de documentos electrónicos del MINHAP / Carmen Conejo Fernández y Álvaro Tapias Sancho
  • Ponencia 3. Tratamiento global del registro. Documento sobre el registro como trámite y como procedimiento de gestión / Luis Romera Iruela y Rosa Martín Rey
  • Presentation 4. Development of a repertoire of documentary Series for the department/Www.bangkokcrysta. Iruela Romera and pink Martin King.
  • Presentation 5. Conservation strategy of documents in repository according to a schedule of conservation/Raaj Millaruelo Gómez
  • Ponencia 6. Tratamiento y gestión del correo electrónico como documento electrónico / Álvaro Reig González y Alejandro Millaruelo Gómez
  • Presentation 7. Transfer process of electronic documents/Christian Merencio Martínez
  • Presentation 8. Destruction or safe disposal of electronic documentation and computer mediums/Raaj Millaruelo Gómez and Andoni Pérez of Motto Sáenz of Viguera
  • Presentation 9. Valuation documents/José Luis García Martínez
  • Interoperability
  • Electronic services

Reuse of public sector information (RISP)

Action Plan to promote the reuse of information from the finance ministry and public administrations 2012 - 2014 (RISP Plan) (2012)

01 December 2012

Elaboration and coordination of contents: Working group Editorial coordinating Web environments (GTCEW). Unit management of content in the network .- edits, MINHAP, General Office information, documentation and Publicaciones.- 1 pdf 67 p. NIPO: 630-12-201-3

  • Administrative cooperation
  • Open government

Public governance

Manual of administrative simplification and reduction of costs for the General administration of the state (2014)

01 September 2014

This handbook is a result of a proposal of the subcommittee of administrative simplification of the interministerial commission for the reform of public administrations (CORA) 1 PDF - 2.58 MB, 108 printouts.

  • Open government
  • Citizen
  • Citizen

Better regulation in Europa: Spain (2011)

01 December 2011

promueve, Dirección General de Organización Administrativa y Procedimientos; publicado originalmente por la OCDE en Inglés con el título: Better regulation in Europe: Spain 2010 (Opens in new window)  ; la calidad de la traducción española y su coherencia con el texto original es responsabilidad del Ministerio de Política Territorial y Administración Pública.- 1ª ed. - Edita: Ministerio de Política Territorial y Administración Pública, diciembre 2011. NIPO: 850-11-059-2

  • Open government

Guía Metodológica para la elaboración de la Memoria del Análisis de Impacto Normativo (2010)

19 October 2010

publicado por el Ministerio de la Presidencia. Secretaría General Técnica. Centro de Publicaciones, 2010. 1 pdf de 97 p. NIPO: 000-10-019-2. Se realizó también como publicación impresa: Depósito legal : M-31358-2010. Imprenta Nacional del Boletín Oficial del Estado.

  • Open government

Manual internacional del Modelo de Costes Estándar: una traducción del International Standard Cost Model (2007)

01 April 2007

Departamento Evaluación AEVAL-Abril-2007. -  1 PDF de 81 p. (Papeles de Evaluación nº 6. Serie Papeles 6/2007).- NIPO: 331-07-018-6

  • NOTE: La traducción del presente manual se ha realizado bajo la dirección del Departamento de Evaluación de la AEVAL, contando con la autorización de la Red Internacional de la Metodología de Costes Estándar. El original en inglés de esta manual, publicado en agosto de 2004, está disponible en la página web de la Red Internacional (www.administrataive-burdens.com)   

  • Open government

Metodología para la medición de los costes administrativos: el standard Cost Model (2006)

01 January 2006

Pablo González de Herrero Fernández ; Luis Castro Pérez; Marie Farmer. Dirección General de Inspección, Evaluación y Calidad de los Servicios, 2006 (Evaluación y calidad. Papeles de evaluación; 4).- Edita: Ministerio de Administraciones Públicas (MAP). 1 PDF de 51 p. NIPO: 326-06-058-1

  • Open government

Reform of public administrations

Report of the commission for the reform of public administrations: FA (2013)

01 August 2013

Comisión para la Reforma de las Administraciones Públicas (CORA). Gobierno de España. Publicado en agosto de 2013, por el Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas NIPO: 630-13-106-7 (línea) y por el Ministerio de la Presidencia NIPO: 002-13-038-9 (línea). 1 fichero pdf de 252 p. impresas.

  • Is an executive summary in English: : Reform of the public administrations FA (PDF - 7.04 MB) (Opens in new window)

  • Se realizaron por parte de la Secretaría de Estado de Función Pública (SEFP) informes de seguimiento e informes trimestrales y anuales referidos al proceso de ejecución de las medidas CORA. 
    Reports also of the subcommittees CORA : Subcomisión de Duplicidades Administrativas, Subcomisión de Simplificación Administrativa, Subcomisión de Gestión de Servicios y Medios Comunes, Subcomisión de Administración Institucional.

  • Official publication in the catalogue CPAGE (Opens in new window)

  • Open government
  • Common infrastructure and services
  • Administrative cooperation

Policy-collections from General Secretariat Technique

Selection of publications concerning electronic administration.

Code of Interoperability. Compilation rules (2017)

01 November 2017

1St ed [November 2017]. Support: paper (and also in electronic book) .-ISBN: 978-84-476-904-8.- NIPO: 169-17-122-3.

Contains the following updated standards to date of publication:

  • Chapter 1: General rules: Law 40/2015, 1 October, of Legal Regime of the public Sector (excerpt). Law 39/2015, 1 October, common administrative procedure of public administrations (excerpt). Royal Decree 1671/2009d, 6 November, [...] Royal Decree 4/2010, of January 8th, that regulates the schema National of Interoperability in the field of E-government.
  • Capitulo 2: Guía de adecuación al Esquema Nacional de Interoperabilidad y Guía de auditoría de cumplimiento del Esquema Nacional de Interoperabilidad.
  • Chapter 3: Interoperability and electronic document.
  • Chapter 4: Interoperability and data.
  • Chapter 5: Interoperability and standards.
  • Chapter 6: Interoperability and electronic signature.
  • Chapter 7: Interoperability and communications network.
  • Chapter 8: Interoperability and reuse.

download For more information: Section interoperability in PAe

  • Interoperability
  • Laws 39 and 40

E-government. Legal texts (2016)

01 October 2016

(5Th edition: October 2016) Texts legales. No 11/2016. Offprint of Official Bulletin of the ministry of economy and finance. Print edition ISBN: 978-84-476-0841-6.- NIPO: 630-16-361-0. (there is also electronic book)

Contains the following rules on electronic administration, updated to October 2016:

  • Law 59/2003 of 19th December electronic signature.

  • Real Decreto 1671/2009, de 6 de noviembre, del Ministerio de la Presidencia, por el que se desarrolla parcialmente la Ley 11/2007, de 22 de junio, de acceso electrónico de los ciudadanos a los servicios públicos

  • Real Decreto 3/2010, de 8 de enero, por el que se regula el Esquema Nacional de Seguridad en el ámbito de la Administración Electrónica.

  • Real Decreto 4/2010, de 8 de enero, por el que se regula el Esquema Nacional de Interoperabilidad en el ámbito de la Administración Electrónica.

  • Royal Decree 1495/2011, 24 October, which develops the law 37/2007 of 16 November, on the reuse of public sector information, to the area of the public sector.

  • Command HAP/566/2013, April 8, which regulates electronic registration Common.

  • Real Decreto 806/2014, de 19 de septiembre, sobre organización e instrumentos operativos de las tecnologías de la información y las comunicaciones en la Administración General del Estado y sus Organismos Públicos.

  • Articles related to the field of electronic administration Law 39/2015, 1 October, Common Administrative procedure of public administrations and Law 40/2015, 1 October, of Legal Regime of the public Sector .

  • Is complemented with footnotes and systematic and analytical Indices by subject to facilitate your query.

  • Laws 39 and 40
  • Electronic services

Electronic administration and the service to citizens (2009)

01 February 2009

La administración electrónica y el servicio a los ciudadanos: el Ministerio de Economía y Hacienda ante los retos de la ley 11/2007, de Acceso Electrónico de los Ciudadanos a los Servicios Públicos.- 1ª ed . - edición en internet.- Ministerio de Economía y Hacienda ; Real Casa de la Moneda , febrero de 2009 . - 1 fichero pdf ; 310 p.- (e-publicaciones ). - ISBN 978-84-9720-154-4

  • Common infrastructure and services
  • Interoperability
  • Security
  • Electronic services

Electronic invoices submitted to the AAPP through FACe [periodical, online]

Informe mensual acerca de: Facturas electrónicas presentadas a las AAPP a través de FACe (2015-

01 October 2015

This electronic publication of monthly basis and is performed since October 2015. It offers a monthly publication in PDF in the report. The data in this report aggregate information collected all invoices received in FACe and addressed to all public administrations affixed to the system.

  • Se difunde desde el portal del Ministerio de Hacienda - Central de Información- Periodo Medio de Pago a Proveedores-Informacion AAPPs
  • Origen de los datos: Indicadores DataOBSAE - Secretaría General de Administración Digital (SGAD)
  • NOTE: The Law 25/2013, 27 December, (Opens in new window)  de impulso de la factura electrónica y creación del registro contable de facturas en el Sector Público se enmarca dentro del conjunto de reformas puestas en marcha para erradicar la morosidad en el sector público. El artículo 4 de la citada Ley entró en vigor el 15 de enero de 2015 fecha a partir de la cual todas las Administraciones Públicas (AAPP) tienen que recibir de forma obligatoria las facturas de sus proveedores por vía electrónica

  • FACe is the general point of entry of electronic invoices and allows Them to submit any organ of the General administration of the State.

  • Administrative cooperation
  • Company
  • Common infrastructure and services

Staff statistical bulletin at the service of public administrations: BEPSAP [periodical, online]

Boletín estadístico del personal al servicio de las Administraciones Públicas. Registro Central de Personal. BEPSAP (enero 2019)

20 June 2019

Elaboration and coordination of contents: Subdirección General del Registro Central de Personal y Secretaría General de Administración Digital (SGAD) , the ministry of Territorial Policy and Public function.
Edita: © Ministerio de Política Territorial y Función Pública. Subdirección General de Recursos, Publicaciones y  Documentación. [Publicado en junio de 2019]. 1 fichero PDF (4,77 MB), de 110 páginas impresas. NIPO: 277-19-051-3

  • NOTE : Este boletín (BEPSAP) tiene como objetivo presentar información que facilite el conocimiento de los efectivos de personal que prestan servicio en las distintas administraciones públicas. Es de periodicidad semester . Began publication in 1990 by the Central Registry of staff (RCP) From. 2009 Only publishes online.

  • This report in: Económico-financiera Central Information from the finance ministry (Opens in new window)

  • NOTE : Staff Central Registry (Opens in new window) available in Public Function Area of the ministry of Territorial Policy and Public function.

  • Electronic services
  • Common infrastructure and services

Boletín estadístico del personal al servicio de las Administraciones Públicas. Registro Central de Personal. BEPSAP (julio 2018)

14 December 2018

Elaboration and coordination of contents: General office of the Central registry of staff and General Secretariat of Digital Administration (SGAD) . Edit: © Finance ministry. S.G.T. General Office information, documentation and Publications. Center of Publications. [published in December 2018]. 1 PDF (3.96 MB), 110 printouts. NIPO: 169-18-071-3

Staff statistical bulletin at the service of public administrations. Central Registry of personnel. BEPSAP (January 2018)

26 July 2018

Elaboration and coordination of contents: General office of the Central registry of staff and General Secretariat of Digital Administration (SGAD) . Edit: © Finance ministry. S.G.T. General Office information, documentation and Publications. Center of Publications. [published in July 2018]. 1 PDF (4.43 MB), 110 printouts. NIPO: 169-17-135-1

Staff statistical bulletin at the service of public administrations. Central Registry of personnel. BEPSAP (July 2017)

29 December 2017

Elaboración y coordinación de contenidos: Dirección General de la Función Pública y Secretaría General de Administración Digital (SGAD). Edita: © Ministerio de Hacienda y Función Pública. S.G.T. Subdirección General de Información, Documentación y Publicaciones. Centro de Publicaciones. [publicado en diciembre de 2017]. 1 fichero PDF (4,25 MB), de 110 páginas impresas. NIPO: 169-17-135-1

Staff statistical bulletin at the service of public administrations. Central Registry of personnel. BEPSAP (January 2017)

01 July 2017

Elaboration and coordination of contents: Division of Central Registry of staff and General Secretariat of Digital Administration (SGAD). Edit: © Ministry of finance and Public function. S.G.T. General Office information, documentation and Publications. Center of Publications. [published in July 2017]. 1 PDF 110 printouts. NIPO: 169-17-135-1

Staff statistical bulletin at the service of public administrations. Central Registry of personnel. BEPSAP (July 2016)

01 December 2016

Elaboration and coordination of contents: General direction of Public and Governance General secretariat Digital Administration (SGAD). Edit: Ministry of Finance and Public Function. S.G.T. General Office information, documentation and publications, [published in December 2016] .- 1 PDF 110 Q. impresas.- NIPO: 630-15-159-1

  • NOTE : queda consolido en este PDF  la  corrección y fe de erratas ( marzo de 2017)  que afectaba a las tablas (y cuadros asociados) 1.1, 1.5, 1.5.1, 1.6.1, 1.7, 1.7.1 y 1.7.2 y epígrafe 2 "Aspectos relevantes de la presente edición". 

General access point
General access point