the accesskey _ mod _ content

Other publications

Selection of publications in other collections publishers who have special relevance in terms of electronic administration.

Action Plan for the digital transformation

Action Plan digital transformation of the ministry of finance and Public Function (2017)

01 June 2017

Edit: Ministry of Finance and Public Function. General Secretariat Technique. General Office information, documentation and Publications. Center of Publications. 1 June 2017. NIPO: 169-17-099-6

  • The action Plan for the digital transformation in the Ministry of Finance and Public Function (MINHAFP) has been approved by the executive committee of the TIC Strategy commission (CECETIC) on 15 December 2017.

  • NOTE : Enlace a Plan de Transformación Digital de la AGE y sus OOPP. Estrategia TIC

  • Electronic services

Management policy of electronic documents. Implementation guides of implantation

Policy of electronic document management (3rd ed) (2019)

01 August 2019

As a complement to Policy of electronic document management (PGD-e) the ministry of finance and Public Administrations (MINHAP) are published these 11 implementation guides co-edited in 2019 by the Ministry of Finance and by the Ministry of Territorial Policy and Public Function.

  • Interoperability
  • Electronic services
  • Administrative cooperation

Policy of electronic document management from the finance ministry and public administrations (2nd ed) (2016)

01 May 2016

Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas (MINHAP). 2ª edición electrónica. [mayo] de 2016. 1 fichero PDF de 320 páginas.
Equipo responsable de la elaboración del documento: Grupo de Apoyo de Normativa y Tecnología (Grupo de Trabajo para la Coordinación de Archivos) Coordinador: Gerardo Bustos Pretel. [colabora la Dirección de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones DTIC]
Edit: © Finance ministry and administrations General Públicas.secretaría Technique. General Office information, documentation and Publications. Center of Publications.
NIPO: 630-16-299-1

  • NOTE: La Política de gestión de documentos del MINHAP fue galardonada con el premio al mejor proyecto archivístico en el VII Congreso de Archivos de Castilla y León (25-27 de mayo de 2016)

Existe una 1ª ed. de este documento publicada en junio de 2014 NIPO: 630-14-160-X 

The 2nd edition includes:

  • ANNEX 11. Information structures for storage of metadata complementary and structures of information for entry into the electronic file
  • ANNEX 12. Treatment of the technical guarantees in relation to the electronic signature of files and your electronic documents filed definitively and at the time of its pre-ingreso

download page For more information: Electronic file

  • Electronic services
  • Interoperability
  • Administrative cooperation

Presentations: Policy of electronic document management (2014)

01 August 2014

Política de gestión de documentos electrónicos MINHAP: Ponencias complementarias al documento. Team responsible for the elaboration of the document: Support group of Regulation and technology (Working group to the coordination of files). Manager: Gerardo Busts Pretel.
Edit: © Ministry of finance and public administrations
General Secretariat Technique. General Office information, documentation and Publications. Center of Publications, [published in August 2014] .- 1 pdf of 192 p. NIPO: 630-14-160-X

AI INDEX:

  • Presentation. The usefulness of presentations related to the expediente-e/Gerardo Pretel Busts
  • Ponencia 1. Determinación del Esquema Institucional de Metadatos/ Andoni Pérez de Lema Sáenz de Viguera
  • Ponencia 2. Planteamiento de firma electrónica en la política de gestión de documentos electrónicos del MINHAP / Carmen Conejo Fernández y Álvaro Tapias Sancho
  • Ponencia 3. Tratamiento global del registro. Documento sobre el registro como trámite y como procedimiento de gestión / Luis Romera Iruela y Rosa Martín Rey
  • Ponencia 4. Elaboración de un Repertorio de Series Documentales para el Departamento / Luis Romera Iruela y Rosa Martín Rey.
  • Ponencia 5. Estrategia de conservación de documentos en repositorio conforme al calendario de conservación / Alejandro Millaruelo Gómez
  • Presentation 6. Treatment and management of email as electronic document/Alvaro Reig González and Raaj Millaruelo Gómez
  • Ponencia 7. Proceso de transferencia de documentos electrónicos / Cristina Martínez Merencio
  • Ponencia 8. Destrucción o eliminación segura de documentación electrónica y soportes informáticos / Alejandro Millaruelo Gómez y Andoni Pérez de Lema Sáenz de Viguera
  • Presentation 9. Valuation documents/José Luis García Martínez
  • Interoperability
  • Electronic services

Reuse of public sector information (RISP)

Action Plan to promote the reuse of information from the finance ministry and public administrations 2012 - 2014 (RISP Plan) (2012)

01 December 2012

Elaboration and coordination of contents: Working group Editorial coordinating Web environments (GTCEW). Unit management of content in the network .- edits, MINHAP, General Office information, documentation and Publicaciones.- 1 pdf 67 p. NIPO: 630-12-201-3

  • Administrative cooperation
  • Open government

Public governance

Manual of administrative simplification and reduction of costs for the General administration of the state (2014)

01 September 2014

El presente Manual es resultado de una propuesta de la Subcomisión de Simplificación Administrativa de la Comisión interministerial para la Reforma de las Administraciones Públicas (CORA) 1 PDF - 2,58 MB, 108 páginas impresas. 

  • Open government
  • Citizen
  • Citizen

Better regulation in Europa: Spain (2011)

01 December 2011

promueve, Dirección General de Organización Administrativa y Procedimientos; publicado originalmente por la OCDE en Inglés con el título: Better regulation in Europe: Spain 2010 (Opens in new window)  ; la calidad de la traducción española y su coherencia con el texto original es responsabilidad del Ministerio de Política Territorial y Administración Pública.- 1ª ed. - Edita: Ministerio de Política Territorial y Administración Pública, diciembre 2011. NIPO: 850-11-059-2

  • Open government

Guía Metodológica para la elaboración de la Memoria del Análisis de Impacto Normativo (2010)

19 October 2010

published by the ministry of the presidency. General Secretariat Technique. Center of Publications, 2010. 1 pdf 97 p. NIPO: 000-10-019-2. It also conducted as printed publication: Legal deposit: M-31358-2010. Printing of National Official newsletter of the State.

  • Open government

Manual internacional del Modelo de Costes Estándar: una traducción del International Standard Cost Model (2007)

01 April 2007

Evaluation department AEVAL-Abril-2007. - 1 PDF 81 p. (Roles of Evaluation No 6. Series Roles 6/2007) .- NIPO: 331-07-018-6

  • NOTE: The translation of this manual has been made under the leadership of the department of evaluation of the AEVAL, with the authorization of the international network of the methodology of costs Standard. The original in English of this manual, published in August 2004, is available on the website of the international network (www.administrataive-burdens.com)

  • Open government

Metodología para la medición de los costes administrativos: el standard Cost Model (2006)

01 January 2006

Pablo González de Herrero Fernández ; Luis Castro Pérez; Marie Farmer. Dirección General de Inspección, Evaluación y Calidad de los Servicios, 2006 (Evaluación y calidad. Papeles de evaluación; 4).- Edita: Ministerio de Administraciones Públicas (MAP). 1 PDF de 51 p. NIPO: 326-06-058-1

  • Open government

Compilations of legislation

Selection of publications concerning electronic administration.

BOE. Code of electronic administration – regular updating, with rules consolidadas-

11 February 2015

Published: Official Bulletin of the state (BOE). Selection and management: General Secretariat of Digital Administration (SGAD)

  • Identity and electronic signature
  • Laws 39 and 40
  • Interoperability
  • Electronic services

Code of Interoperability. Compilation rules (2017)

01 November 2017

1St ed [November 2017]. Support: paper (and also in electronic book) .-ISBN: 978-84-476-904-8.- NIPO: 169-17-122-3.

Contains the following updated standards to date of publication:

  • Chapter 1: General rules: Law 40/2015, 1 October, of Legal Regime of the public Sector (excerpt). Law 39/2015, 1 October, common administrative procedure of public administrations (excerpt). Royal Decree 1671/2009d, 6 November, [...] Royal Decree 4/2010, of January 8th, that regulates the schema National of Interoperability in the field of E-government.
  • Capitulo 2: Guía de adecuación al Esquema Nacional de Interoperabilidad y Guía de auditoría de cumplimiento del Esquema Nacional de Interoperabilidad.
  • Chapter 3: Interoperability and electronic document.
  • Chapter 4: Interoperability and data.
  • Chapter 5: Interoperability and standards.
  • Chapter 6: Interoperability and electronic signature.
  • Chapter 7: Interoperability and communications network.
  • Chapter 8: Interoperability and reuse.

download For more information: Section interoperability in PAe

  • Interoperability
  • Laws 39 and 40

E-government. Legal texts (2016)

01 October 2016

(5ª edición: octubre 2016) Textos legales. nº 11/2016. Separata del Boletín Oficial del Ministerio de Economía y  Hacienda. Edición impresa ISBN: 978-84-476-0841-6.- NIPO: 630-16-361-0. (existe también libro electrónico)

Contiene la siguiente normativa sobre administración electrónica, actualizada a octubre de 2016:

  • Law 59/2003 of 19th December electronic signature.

  • Real Decreto 1671/2009, de 6 de noviembre, del Ministerio de la Presidencia, por el que se desarrolla parcialmente la Ley 11/2007, de 22 de junio, de acceso electrónico de los ciudadanos a los servicios públicos

  • Real Decreto 3/2010, de 8 de enero, por el que se regula el Esquema Nacional de Seguridad en el ámbito de la Administración Electrónica.

  • Real Decreto 4/2010, de 8 de enero, por el que se regula el Esquema Nacional de Interoperabilidad en el ámbito de la Administración Electrónica.

  • Royal Decree 1495/2011, 24 October, which develops the law 37/2007 of 16 November, on the reuse of public sector information, to the area of the public sector.

  • Orden HAP/566/2013, de 8 de abril, por la que se regula el Registro Electrónico Común.

  • Royal Decree 806/2014, 19 September, on organization and operational instruments of information technologies and communications in the General administration of the state and its Public agencies.

  • Articles related to the field of electronic administration Ley 39/2015, de 1 de octubre, del Procedimiento Administrativo Común de las Administraciones Públicas and Law 40/2015, 1 October, of Legal Regime of the public Sector .

  • Is complemented with footnotes and systematic and analytical Indices by subject to facilitate your query.

  • Laws 39 and 40
  • Electronic services

Electronic administration and the service to citizens (2009)

01 February 2009

Electronic administration and service to citizens: the ministry of economy and finance to the challenges of the Law 11/2007 of Electronic Access of citizens to services Públicos.- 1st ed. - edition in internet.- Ministry of Economy and Finance; Right House of the currency, February 2009. - 1 pdf; 310 p.- (e-publicaciones). - ISBN 978-84-9720-154-4

  • Common infrastructure and services
  • Interoperability
  • Security
  • Electronic services

Electronic invoices submitted to the AAPP through FACe [periodical, online]

Informe mensual acerca de: Facturas electrónicas presentadas a las AAPP a través de FACe (2015-

01 October 2015

This electronic publication of monthly basis and is performed since October 2015. It offers a monthly publication in PDF in the report. The data in this report aggregate information collected all invoices received in FACe and addressed to all public administrations affixed to the system.

  • Spreads from the portal from the finance ministry - Central - Period means of payment to Proveedores-Informacion AAPPs
  • Data source: indicators DataOBSAE - General Secretariat of Digital Administration (SGAD)
  • NOTE: The Law 25/2013, 27 December, (Opens in new window)  de impulso de la factura electrónica y creación del registro contable de facturas en el Sector Público se enmarca dentro del conjunto de reformas puestas en marcha para erradicar la morosidad en el sector público. El artículo 4 de la citada Ley entró en vigor el 15 de enero de 2015 fecha a partir de la cual todas las Administraciones Públicas (AAPP) tienen que recibir de forma obligatoria las facturas de sus proveedores por vía electrónica

  • FACe es el punto general de entrada de facturas electrónicas y permite presentar éstas ante cualquier órgano de la Administración General del Estado.

  • Administrative cooperation
  • Company
  • Common infrastructure and services

Boletín estadístico del personal al servicio de las Administraciones Públicas: BEPSAP [publicación periódica, en línea]

Staff statistical bulletin at the service of public administrations. Central Registry of personnel. BEPSAP (January 2019)

20 June 2019

Elaboration and coordination of contents: Subdirección General del Registro Central de Personal y Secretaría General de Administración Digital (SGAD) , the ministry of Territorial Policy and Public function.
Edita: © Ministerio de Política Territorial y Función Pública. Subdirección General de Recursos, Publicaciones y  Documentación. [Publicado en junio de 2019]. 1 fichero PDF (4,77 MB), de 110 páginas impresas. NIPO: 277-19-051-3

  • NOTE : This newsletter (BEPSAP) aims to provide information to facilitate the knowledge of the staff personnel serving in the different public administrations. Is periodicity semester . Began publication in 1990 by the Central Registry of staff (RCP) From. 2009 Only publishes online.

  • This report in: Económico-financiera Central Information from the finance ministry (Opens in new window)

  • NOTE : Staff Central Registry (Opens in new window) disponible en Área Función Pública del Ministerio de Política Territorial y Función Pública.

  • Electronic services
  • Common infrastructure and services

Boletín estadístico del personal al servicio de las Administraciones Públicas. Registro Central de Personal. BEPSAP (julio 2018)

14 December 2018

Elaboration and coordination of contents: General office of the Central registry of staff and General Secretariat of Digital Administration (SGAD) . Edita: © Ministerio de Hacienda. S.G.T. Subdirección General de Información, Documentación y Publicaciones. Centro de Publicaciones. [publicado en diciembre de 2018]. 1 fichero PDF (3,96 MB), de 110 páginas impresas. NIPO: 169-18-071-3

Staff statistical bulletin at the service of public administrations. Central Registry of personnel. BEPSAP (January 2018)

26 July 2018

Elaboration and coordination of contents: Subdirección General del Registro Central de Personal y Secretaría General de Administración Digital (SGAD) . Edit: © Finance ministry. S.G.T. General Office information, documentation and Publications. Center of Publications. [published in July 2018]. 1 PDF (4.43 MB), 110 printouts. NIPO: 169-17-135-1

Boletín estadístico del personal al servicio de las Administraciones Públicas. Registro Central de Personal. BEPSAP (julio 2017)

29 December 2017

Elaboration and coordination of contents: General Direction of public service and General Secretariat of Digital Administration (SGAD). Edit: © Ministry of finance and Public function. S.G.T. General Office information, documentation and Publications. Center of Publications. [published in December 2017]. 1 PDF (4.25 MB), 110 printouts. NIPO: 169-17-135-1

Boletín estadístico del personal al servicio de las Administraciones Públicas. Registro Central de Personal. BEPSAP (enero 2017)

01 July 2017

Elaboration and coordination of contents: Division of Central Registry of staff and General Secretariat of Digital Administration (SGAD). Edit: © Ministry of finance and Public function. S.G.T. General Office information, documentation and Publications. Center of Publications. [published in July 2017]. 1 PDF 110 printouts. NIPO: 169-17-135-1

Boletín estadístico del personal al servicio de las Administraciones Públicas. Registro Central de Personal. BEPSAP (julio 2016)

01 December 2016

Elaboración y coordinación de contenidos: Dirección General de Gobernanza Pública y Secretaría General de Administración Digital (SGAD). Edita: Ministerio de Hacienda y Función Pública. S.G.T. Subdirección General de Información, Documentación y Publicaciones, [publicado en diciembre de 2016].- 1 fichero PDF de 110 p. impresas.- NIPO: 630-15-159-1

  • NOTE : queda consolido en este PDF  la  corrección y fe de erratas ( marzo de 2017)  que afectaba a las tablas (y cuadros asociados) 1.1, 1.5, 1.5.1, 1.6.1, 1.7, 1.7.1 y 1.7.2 y epígrafe 2 "Aspectos relevantes de la presente edición". 

General access point
General access point