the accesskey _ mod _ content

Other publications

Selection of publications in other collections of the secretariat of state and ministries of attachments that have special significance for the electronic administration.

Action Plan for the digital transformation

Plan de acción de transformación digital del Ministerio de Hacienda y Función Pública (2017)

01 June 2017

Edit: Ministry of Finance and Public Function. General Secretariat Technique. General Office information, documentation and Publications. Center of Publications. 1 June 2017. NIPO: 169-17-099-6

  • The action Plan for the digital transformation in the Ministry of Finance and Public Function (MINHAFP) has been approved by the executive committee of the TIC Strategy commission (CECETIC) on 15 December 2017.

  • NOTE : Link to Digital Transformation Plan of the AGE and their OOPP. Strategy TIC

  • Electronic services

Management policy of electronic documents. Implementation guides of implantation

Policy of electronic document management (3rd ed) (2019)

01 August 2019

As a complement to Policy of electronic document management (PGD-e) del Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas (MINHAP) se publican estas 11 Guías de aplicación coeditadas en 2019 por el Ministerio de Hacienda y por el Ministerio de Política Territorial y Función Pública.

  • Interoperability
  • Electronic services
  • Administrative cooperation

Policy of electronic document management from the finance ministry and public administrations (2nd ed) (2016)

01 May 2016

Finance ministry and public administrations (MINHAP). 2nd edition electronics. [may] 2016. 1 PDF 320 pages.
Team responsible for the elaboration of the document: Support group of Regulation and technology (Working group to the coordination of files) Manager: Gerardo Busts Pretel. [works the direction of information technology and communications DTIC]
Edita: © Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas.Secretaría General Técnica. Subdirección General de Información, Documentación y Publicaciones. Centro de Publicaciones.
NIPO: 630-16-299-1

  • NOTE: The policy of the document management MINHAP was awarded a prize for the best archival project in the VII congress of files in Catillano and Lion (25-27 May 2016)

There is a 1st edition of this document published in June 2014 NIPO: 630-14-160-X

The 2nd edition includes:

  • ANEXO 11. Estructuras de información para el almacenamiento  de metadatos complementarios y estructuras de información para el ingreso en el archivo electrónico
  • ANEXO 12. Tratamiento de las garantías técnicas en relación a la firma electrónica de los expedientes y sus documentos electrónicos archivados definitivamente y en el momento de su pre-ingreso

download page For more information: Electronic file

  • Electronic services
  • Interoperability
  • Administrative cooperation

Presentations: Policy of electronic document management (2014)

01 August 2014

Política de gestión de documentos electrónicos MINHAP: Ponencias complementarias al documento. Equipo responsable de la elaboración del documento: Grupo de Apoyo de Normativa y Tecnología (Grupo de Trabajo para la Coordinación de Archivos). Coordinador: Gerardo Bustos Pretel.
Edit: © Ministry of finance and public administrations
Secretaría General Técnica. Subdirección General de Información, Documentación y Publicaciones. Centro de Publicaciones, [publicado en agosto de 2014].- 1 pdf de 192 p.  NIPO: 630-14-160-X

AI INDEX:

  • Presentation. The usefulness of presentations related to the expediente-e / Gerardo Pretel Busts
  • Ponencia 1. Determinación del Esquema Institucional de Metadatos/ Andoni Pérez de Lema Sáenz de Viguera
  • Ponencia 2. Planteamiento de firma electrónica en la política de gestión de documentos electrónicos del MINHAP / Carmen Conejo Fernández y Álvaro Tapias Sancho
  • Ponencia 3. Tratamiento global del registro. Documento sobre el registro como trámite y como procedimiento de gestión / Luis Romera Iruela y Rosa Martín Rey
  • Ponencia 4. Elaboración de un Repertorio de Series Documentales para el Departamento / Luis Romera Iruela y Rosa Martín Rey.
  • Presentation 5. Conservation strategy of documents in repository according to a schedule of conservation / Raaj Millaruelo Gómez
  • Ponencia 6. Tratamiento y gestión del correo electrónico como documento electrónico / Álvaro Reig González y Alejandro Millaruelo Gómez
  • Ponencia 7. Proceso de transferencia de documentos electrónicos / Cristina Martínez Merencio
  • Presentation 8. Destruction or safe disposal of electronic documentation and computer mediums / Raaj Millaruelo Gómez and Andoni Pérez of Motto Sáenz of Viguera
  • Presentation 9. Valuation documents / José Luis García Martínez
  • Interoperability
  • Electronic services

Reuse of public sector information (RISP)

Action Plan to promote the reuse of information from the finance ministry and public administrations 2012 - 2014 (RISP Plan) (2012)

01 December 2012

Elaboration and coordination of contents: Working group Editorial coordinating Web environments (GTCEW). Unit management of content in the network .- edits, MINHAP, General Office information, documentation and Publicaciones.- 1 pdf 67 p. NIPO: 630-12-201-3

  • Administrative cooperation
  • Open government

Public governance

Manual of administrative simplification and reduction of costs for the General administration of the state (2014)

01 September 2014

El presente Manual es resultado de una propuesta de la Subcomisión de Simplificación Administrativa de la Comisión interministerial para la Reforma de las Administraciones Públicas (CORA) 1 PDF - 2,58 MB, 108 páginas impresas. 

  • Open government
  • Citizen
  • Citizen

Better regulation in Europa: Spain (2011)

01 December 2011

promotes, General direction of Administrative Organization and procedures; originally published by the OCDE in English with the title: Better regulation in Europe: Spain 2010 (Opens in new window) ; the quality of the Spanish translation and its consistency with the original text is the responsibility of the Ministry of Territorial Policy and Administration Pública.- 1st ed - Edits: Ministry of Territorial Policy and public administration, December 2011. NIPO: 850-11-059-2

  • Open government

The Methodological Guide for development of the memory of Regulatory impact analysis (2010)

19 October 2010

publicado por el Ministerio de la Presidencia. Secretaría General Técnica. Centro de Publicaciones, 2010. 1 pdf de 97 p. NIPO: 000-10-019-2. Se realizó también como publicación impresa: Depósito legal : M-31358-2010. Imprenta Nacional del Boletín Oficial del Estado.

  • Open government

Manual internacional del Modelo de Costes Estándar: una traducción del International Standard Cost Model (2007)

01 April 2007

Departamento Evaluación AEVAL-Abril-2007. -  1 PDF de 81 p. (Papeles de Evaluación nº 6. Serie Papeles 6/2007).- NIPO: 331-07-018-6

  • NOTE: La traducción del presente manual se ha realizado bajo la dirección del Departamento de Evaluación de la AEVAL, contando con la autorización de la Red Internacional de la Metodología de Costes Estándar. El original en inglés de esta manual, publicado en agosto de 2004, está disponible en la página web de la Red Internacional (www.administrataive-burdens.com)   

  • Open government

Metodología para la medición de los costes administrativos: el standard Cost Model (2006)

01 January 2006

Pablo González de Herrero Fernández ; Luis Castro Pérez; Marie Farmer. Dirección General de Inspección, Evaluación y Calidad de los Servicios, 2006 (Evaluación y calidad. Papeles de evaluación; 4).- Edita: Ministerio de Administraciones Públicas (MAP). 1 PDF de 51 p. NIPO: 326-06-058-1

  • Open government

Reform of public administrations

Report of the commission for the reform of public administrations: FA (2013)

01 August 2013

Commission for the reform of public administrations (CORA). Government of Spain. Published in August 2013, by the Ministry of Finance and Public Administrations NIPO: 630-13-106-7 (line) and by the ministry of the presidency NIPO: 002-13-038-9 (line). 1 pdf 252 Q. printed.

  • Is an executive summary in English: : Reform of the public administrations FA (PDF - 7.04 MB) (Opens in new window)

  • Se realizaron por parte de la Secretaría de Estado de Función Pública (SEFP) informes de seguimiento e informes trimestrales y anuales referidos al proceso de ejecución de las medidas CORA. 
    Reports also of the subcommittees CORA : Subcomisión de Duplicidades Administrativas, Subcomisión de Simplificación Administrativa, Subcomisión de Gestión de Servicios y Medios Comunes, Subcomisión de Administración Institucional.

  • Official publication in the catalogue CPAGE (Opens in new window)

  • Open government
  • Common infrastructure and services
  • Administrative cooperation

Policy-collections from General Secretariat Technique

Selection of publications concerning electronic administration.

Code of Interoperability. Compilation rules (2017)

01 November 2017

1St ed [November 2017]. Support: paper (and also in electronic book) .-ISBN: 978-84-476-904-8.- NIPO: 169-17-122-3.

Contains the following updated standards to date of publication:

  • Chapter 1: General rules: Law 40 / 2015, 1 October, of Legal Regime of the public Sector (excerpt). Law 39 / 2015, 1 October, common administrative procedure of public administrations (excerpt). Royal Decree 1671 / 2009d, 6 November, [...] Royal Decree 4 / 2010, of January 8th, that regulates the schema National of Interoperability in the field of E-government.
  • Chapter 2: suitability for the Guide National Schema of interoperability and Audit guide schema compliance National Interoperability.
  • Chapter 3: Interoperability and electronic document.
  • Chapter 4: Interoperability and data.
  • Chapter 5: Interoperability and standards.
  • Chapter 6: Interoperability and electronic signature.
  • Chapter 7: Interoperability and communications network.
  • Chapter 8: Interoperability and reuse.

download For more information: Section interoperability in PAe

  • Interoperability
  • Laws 39 and 40

E-government. Legal texts (2016)

01 October 2016

(5Th edition: October 2016) Texts legales. No 11 / 2016. Offprint of Official Bulletin of the ministry of economy and finance. Print edition ISBN: 978-84-476-0841-6.- NIPO: 630-16-361-0. (there is also electronic book)

Contains the following rules on electronic administration, updated to October 2016:

  • Law 59 / 2003 of 19th December electronic signature.

  • Royal Decree 1671 / 2009, 6 November, the ministry of the presidency, which develops partially law 11 / 2007, of 22 June, electronic access of citizens to public services

  • Real Decreto 3/2010, de 8 de enero, por el que se regula el Esquema Nacional de Seguridad en el ámbito de la Administración Electrónica.

  • Real Decreto 4/2010, de 8 de enero, por el que se regula el Esquema Nacional de Interoperabilidad en el ámbito de la Administración Electrónica.

  • Real Decreto 1495/2011, de 24 de octubre, por el que se desarrolla la Ley 37/2007, de 16 de noviembre, sobre reutilización de la información del sector público, para el ámbito del sector público estatal.

  • Orden HAP/566/2013, de 8 de abril, por la que se regula el Registro Electrónico Común.

  • Royal Decree 806 / 2014, 19 September, on organization and operational instruments of information technologies and communications in the General administration of the state and its Public agencies.

  • Articles related to the field of electronic administration Ley 39/2015, de 1 de octubre, del Procedimiento Administrativo Común de las Administraciones Públicas and Ley 40/2015, de 1 de octubre, de Régimen Jurídico del Sector Público .

  • Se complementa con notas a pie de página así como índices sistemático y  analítico por materias para facilitar su consulta.

  • Laws 39 and 40
  • Electronic services

Electronic administration and the service to citizens (2009)

01 February 2009

La administración electrónica y el servicio a los ciudadanos: el Ministerio de Economía y Hacienda ante los retos de la ley 11/2007, de Acceso Electrónico de los Ciudadanos a los Servicios Públicos.- 1ª ed . - edición en internet.- Ministerio de Economía y Hacienda ; Real Casa de la Moneda , febrero de 2009 . - 1 fichero pdf ; 310 p.- (e-publicaciones ). - ISBN 978-84-9720-154-4

  • Common infrastructure and services
  • Interoperability
  • Security
  • Electronic services

Electronic invoices submitted to the AAPP through FACe [periodical, online]

Informe mensual acerca de: Facturas electrónicas presentadas a las AAPP a través de FACe (2015-

01 October 2015

This electronic publication of monthly basis and is performed since October 2015. It offers a monthly publication in PDF in the report. The data in this report aggregate information collected all invoices received in FACe and addressed to all public administrations affixed to the system.

  • Se difunde desde el portal del Ministerio de Hacienda - Central de Información- Periodo Medio de Pago a Proveedores-Informacion AAPPs
  • Origen de los datos: Indicadores DataOBSAE - Secretaría General de Administración Digital (SGAD)
  • NOTE: The Law 25 / 2013, 27 December, (Opens in new window) momentum electronic billing and creation of the recording of invoices in the public Sector is part of the reform package launched to eradicate defaults in the public sector. Article 4 of the Act came into force on 15 January 2015 date from which all public administrations (AAPP) must be compulsorily invoices of its suppliers electronically

  • FACe is the general point of entry of electronic invoices and allows Them to submit any organ of the General administration of the State.

  • Administrative cooperation
  • Company
  • Common infrastructure and services

Staff statistical bulletin at the service of public administrations: BEPSAP [periodical, online]

Staff statistical bulletin at the service of public administrations. Central Registry of personnel. BEPSAP (January 2019)

20 June 2019

Elaboration and coordination of contents: Subdirección General del Registro Central de Personal y Secretaría General de Administración Digital (SGAD) , the ministry of Territorial Policy and Public function.
Edita: © Ministerio de Política Territorial y Función Pública. Subdirección General de Recursos, Publicaciones y  Documentación. [Publicado en junio de 2019]. 1 fichero PDF (4,77 MB), de 110 páginas impresas. NIPO: 277-19-051-3

  • NOTE : Este boletín (BEPSAP) tiene como objetivo presentar información que facilite el conocimiento de los efectivos de personal que prestan servicio en las distintas administraciones públicas. Es de periodicidad semester . Began publication in 1990 by the Central Registry of staff (RCP) From. 2009 Only publishes online.

  • This report in: Económico-financiera Central Information from the finance ministry (Opens in new window)

  • NOTE : Staff Central Registry (Opens in new window) disponible en Área Función Pública del Ministerio de Política Territorial y Función Pública.

  • Electronic services
  • Common infrastructure and services

Boletín estadístico del personal al servicio de las Administraciones Públicas. Registro Central de Personal. BEPSAP (julio 2018)

14 December 2018

Elaboration and coordination of contents: Subdirección General del Registro Central de Personal y Secretaría General de Administración Digital (SGAD) . Edita: © Ministerio de Hacienda. S.G.T. Subdirección General de Información, Documentación y Publicaciones. Centro de Publicaciones. [publicado en diciembre de 2018]. 1 fichero PDF (3,96 MB), de 110 páginas impresas. NIPO: 169-18-071-3

Boletín estadístico del personal al servicio de las Administraciones Públicas. Registro Central de Personal. BEPSAP (enero 2018)

26 July 2018

Elaboration and coordination of contents: Subdirección General del Registro Central de Personal y Secretaría General de Administración Digital (SGAD) . Edita: © Ministerio de Hacienda. S.G.T. Subdirección General de Información, Documentación y Publicaciones. Centro de Publicaciones. [publicado en julio de 2018]. 1 fichero PDF (4,43 MB), de 110 páginas impresas. NIPO: 169-17-135-1

Boletín estadístico del personal al servicio de las Administraciones Públicas. Registro Central de Personal. BEPSAP (julio 2017)

29 December 2017

Elaboración y coordinación de contenidos: Dirección General de la Función Pública y Secretaría General de Administración Digital (SGAD). Edita: © Ministerio de Hacienda y Función Pública. S.G.T. Subdirección General de Información, Documentación y Publicaciones. Centro de Publicaciones. [publicado en diciembre de 2017]. 1 fichero PDF (4,25 MB), de 110 páginas impresas. NIPO: 169-17-135-1

Boletín estadístico del personal al servicio de las Administraciones Públicas. Registro Central de Personal. BEPSAP (enero 2017)

01 July 2017

Elaboration and coordination of contents: División del Registro Central de Personal y Secretaría General de Administración Digital (SGAD). Edita: © Ministerio de Hacienda y Función Pública. S.G.T. Subdirección General de Información, Documentación y Publicaciones. Centro de Publicaciones. [publicado en julio de 2017]. 1 fichero PDF de 110 páginas impresas.  NIPO: 169-17-135-1

Boletín estadístico del personal al servicio de las Administraciones Públicas. Registro Central de Personal. BEPSAP (julio 2016)

01 December 2016

Elaboración y coordinación de contenidos: Dirección General de Gobernanza Pública y Secretaría General de Administración Digital (SGAD). Edita: Ministerio de Hacienda y Función Pública. S.G.T. Subdirección General de Información, Documentación y Publicaciones, [publicado en diciembre de 2016].- 1 fichero PDF de 110 p. impresas.- NIPO: 630-15-159-1

  • NOTE : queda consolido en este PDF  la  corrección y fe de erratas ( marzo de 2017)  que afectaba a las tablas (y cuadros asociados) 1.1, 1.5, 1.5.1, 1.6.1, 1.7, 1.7.1 y 1.7.2 y epígrafe 2 "Aspectos relevantes de la presente edición". 

General access point
General access point