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Other publications

Selection of publications in collaboration with special relevance in terms of electronic administration

Policy of electronic document management and implementation guides

Política de gestión de documentos electrónicos. 11 Guías de aplicación (3ª ed.) (2019)

01 August 2019

As a complement to Policy of electronic document management (PGD-e) del Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas (MINHAP) (2ª ed. 2016) se publican estas 11 Implementation guides que se corresponden con los procesos de gestión documental definidos en el NTI de Política de gestión de documentos electrónicos.

Will have their scope of services of the central and peripheral Finance ministry and Political ministry Territorial and Public Function . Also apply to bodies or entities dependent or associated with these ministries

Se publican en agosto de 2019 y son una coedición del Ministerio de Hacienda y del Ministerio de Política Territorial y Función Pública.

  1. Guía de aplicación de Implantación de la Política de Gestión de Documentos Electrónicos (Download PDF-652 KBPS) (Opens in new window) (Download ePUB-238 KBPS) (Opens in new window)

  2. Application guide capture and Register   (Download PDF-676 KBPS) (Opens in new window)   (Download ePUB-1,29 MB) (Opens in new window)

  3. Application guide of classification (Download PDF-558 KBPS) (Opens in new window)   (Download ePUB-531 KBPS) (Opens in new window)

  4. Application guide of Description (Download PDF-823 KBPS) (Opens in new window) (Download ePUB-1,10 MB) (Opens in new window)

  5. Application guide of access to information (Download PDF-1,53 MB) (Opens in new window) (Download ePUB-1,62 MB) (Opens in new window)

  6. Application guide rating (Download PDF-612 KBPS) (Opens in new window) (Download ePUB-542 KBPS) (Opens in new window)

  7. Application guide conservation (Download PDF-717 KBPS) (Opens in new window) ( Download ePUB-241 KBPS) (Opens in new window)

  8. Application guide of transfer (Download PDF-592 KBPS) (Opens in new window) (Download ePUB-842 KBPS) (Opens in new window)

  9. Application guide phase (Download PDF-1,63 MB) (Opens in new window) (Download ePUB-2,32 MB) (Opens in new window)

  10. Application guide of Agents and managers Documentaries (Download PDF-602 KBPS) (Opens in new window)   (Download ePUB-280 KBPS) (Opens in new window)

  11. Application guide of Digitalization   (Download PDF-798 KBPS) (Opens in new window) (Download ePUB-1,16 MB) (Opens in new window)

  • Interoperability
  • Electronic services
  • Administrative cooperation

Política de gestión de documentos electrónicos del Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas (2ª ed.) (2016)

01 May 2016

Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas (MINHAP). 2ª edición electrónica. [mayo] de 2016. 1 fichero PDF de 320 páginas.
Equipo responsable de la elaboración del documento: Grupo de Apoyo de Normativa y Tecnología (Grupo de Trabajo para la Coordinación de Archivos) Coordinador: Gerardo Bustos Pretel. [colabora la Dirección de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones DTIC]
Edit: © Finance ministry and administrations General Públicas.secretaría Technique. General Office information, documentation and Publications. Center of Publications.
NIPO: 630-16-299-1

  • NOTE: La Política de gestión de documentos del MINHAP fue galardonada con el premio al mejor proyecto archivístico en el VII Congreso de Archivos de Castilla y León (25-27 de mayo de 2016)

Existe una 1ª ed. de este documento publicada en junio de 2014 NIPO: 630-14-160-X 

The 2nd edition includes:

  • ANNEX 11. Information structures for storage of metadata complementary and structures of information for entry into the electronic file
  • ANEXO 12. Tratamiento de las garantías técnicas en relación a la firma electrónica de los expedientes y sus documentos electrónicos archivados definitivamente y en el momento de su pre-ingreso

download page For more information: Electronic file

  • Electronic services
  • Interoperability
  • Administrative cooperation

Presentations: Policy of electronic document management (2014)

01 August 2014

Política de gestión de documentos electrónicos MINHAP: Ponencias complementarias al documento. Team responsible for the elaboration of the document: Support group of Regulation and technology (Working group to the coordination of files). Manager: Gerardo Busts Pretel.
Edit: © Ministry of finance and public administrations
Secretaría General Técnica. Subdirección General de Información, Documentación y Publicaciones. Centro de Publicaciones, [publicado en agosto de 2014].- 1 pdf de 192 p.  NIPO: 630-14-160-X

AI INDEX:

  • Presentation. The usefulness of presentations related to the expediente-e/Gerardo Pretel Busts
  • Paper 1. Determination of the Institutional Structure of metadata/Andoni Pérez of Motto Sáenz of Viguera
  • Ponencia 2. Planteamiento de firma electrónica en la política de gestión de documentos electrónicos del MINHAP / Carmen Conejo Fernández y Álvaro Tapias Sancho
  • Presentation 3. Comprehensive treatment of registration. Document on the registration as handling and management procedure/Www.bangkokcrysta. Iruela Romera and pink Martin King
  • Presentation 4. Development of a repertoire of documentary Series for the department/Www.bangkokcrysta. Iruela Romera and pink Martin King.
  • Ponencia 5. Estrategia de conservación de documentos en repositorio conforme al calendario de conservación / Alejandro Millaruelo Gómez
  • Presentation 6. Treatment and management of email as electronic document/Alvaro Reig González and Raaj Millaruelo Gómez
  • Ponencia 7. Proceso de transferencia de documentos electrónicos / Cristina Martínez Merencio
  • Ponencia 8. Destrucción o eliminación segura de documentación electrónica y soportes informáticos / Alejandro Millaruelo Gómez y Andoni Pérez de Lema Sáenz de Viguera
  • Presentation 9. Valuation documents/José Luis García Martínez
  • Interoperability
  • Electronic services

Action Plan for the digital transformation

Action Plan digital transformation of the ministry of finance and Public Function (2017)

01 June 2017

Edita: Ministerio de Hacienda y Función Pública. Secretaría General Técnica. Subdirección General de Información, Documentación y Publicaciones. Centro de Publicaciones. 1 de junio de 2017.  NIPO: 169-17-099-6

  • Electronic services

Reuse of public sector information (RISP)

Plan de medidas de Impulso de la Reutilización de la Información del Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas 2012 - 2014 (Plan RISP) (2012)

01 December 2012

Elaboración y coordinación de contenidos: Grupo de Trabajo de Coordinación Editorial de los Entornos Web (GTCEW). Unidad de Gestión de Contenidos en la Red .- edita, MINHAP, Subdirección General de Información, Documentación y Publicaciones.- 1 pdf de 67 p. NIPO: 630-12-201-3

  • Administrative cooperation
  • Open government

Public governance

Manual de simplificación administrativa y reducción de cargas para la Administración General del Estado (2014)

01 September 2014

This handbook is a result of a proposal of the subcommittee of administrative simplification of the interministerial commission for the reform of public administrations (CORA).

  • Open government
  • Citizen
  • Citizen

Better regulation in Europa: Spain (2011)

01 December 2011

promueve, Dirección General de Organización Administrativa y Procedimientos; publicado originalmente por la OCDE en Inglés con el título: Better regulation in Europe: Spain 2010 (Opens in new window)  ; la calidad de la traducción española y su coherencia con el texto original es responsabilidad del Ministerio de Política Territorial y Administración Pública.- 1ª ed. - Edita: Ministerio de Política Territorial y Administración Pública, diciembre 2011. NIPO: 850-11-059-2

This Manual is disseminated in: Area Public Governance (MPTFP) (Opens in new window)

  • Open government

Guía Metodológica para la elaboración de la Memoria del Análisis de Impacto Normativo (2010)

19 October 2010

publicado por el Ministerio de la Presidencia. Secretaría General Técnica. Centro de Publicaciones, 2010. NIPO: 000-10-019-2. Se realizó también como publicación impresa: Depósito legal : M-31358-2010. Imprenta Nacional del Boletín Oficial del Estado.

  • Open government

International Manual of the model Standard Costs: a translation of the International Standard Cost Model (2007)

01 April 2007

Evaluation department AEVAL-Abril-2007. - 1 PDF 81 p. (Roles of Evaluation No 6. Series Roles 6/2007) .- NIPO: 331-07-018-6

  • NOTE: La traducción del presente manual se ha realizado bajo la dirección del Departamento de Evaluación de la AEVAL, contando con la autorización de la Red Internacional de la Metodología de Costes Estándar. El original en inglés de esta manual, publicado en agosto de 2004, está disponible en la página web de la Red Internacional (www.administrataive-burdens.com)   

  • Open government

Metodología para la medición de los costes administrativos: el standard Cost Model (2006)

01 January 2006

Pablo González de Herrero Fernández ; Luis Castro Pérez; Marie Farmer. Dirección General de Inspección, Evaluación y Calidad de los Servicios, 2006 (Evaluación y calidad. Papeles de evaluación; 4).- Edita: Ministerio de Administraciones Públicas (MAP). 1 PDF de 51 p. NIPO: 326-06-058-1

  • Open government

Compilations of legislation

Código de administración electrónica (del BOE) –actualización periódica, con normas consolidadas-

11 February 2015

Published: Official Bulletin of the state (BOE). Selection and management: General Secretariat of Digital Administration (SGAD)

  • Identity and electronic signature
  • Laws 39 and 40
  • Interoperability
  • Electronic services

Code of Interoperability. Compilation rules (2017)

01 November 2017

1St ed [November 2017]. Support: paper (and also in electronic book) .-ISBN: 978-84-476-904-8.- NIPO: 169-17-122-3.

Contains the following updated standards to date of publication:

  • Capítulo 1: Normas generales: Ley 40/2015, de 1 de octubre, de Régimen Jurídico del Sector Público (extracto). Ley 39/2015, de 1 de octubre, del Procedimiento administrativo Común de las Administraciones Públicas (extracto). Real Decreto 1671/2009d, de 6 de noviembre, [...] Real Decreto 4/2010, de 8 de enero, por el que se regula el Esquema Nacional de Interoperabilidad en el ámbito de la Administración Electrónica.
  • Capitulo 2: Guía de adecuación al Esquema Nacional de Interoperabilidad y Guía de auditoría de cumplimiento del Esquema Nacional de Interoperabilidad.
  • Chapter 3: Interoperability and electronic document.
  • Chapter 4: Interoperability and data.
  • Chapter 5: Interoperability and standards.
  • Chapter 6: Interoperability and electronic signature.
  • Chapter 7: Interoperability and communications network.
  • Chapter 8: Interoperability and reuse.

download For more information: Section interoperability in PAe

  • Interoperability
  • Laws 39 and 40

E-government. Legal texts (2016)

01 October 2016

(5Th edition: October 2016) Texts legales. No 11/2016. Offprint of Official Bulletin of the ministry of economy and finance. Print edition ISBN: 978-84-476-0841-6.- NIPO: 630-16-361-0. (there is also electronic book)

Contiene la siguiente normativa sobre administración electrónica, actualizada a octubre de 2016:

  • Law 59/2003 of 19th December electronic signature.

  • Royal Decree 1671/2009, 6 November, the ministry of the presidency, which develops partially law 11/2007, of 22 June, electronic access of citizens to public services

  • Real Decreto 3/2010, de 8 de enero, por el que se regula el Esquema Nacional de Seguridad en el ámbito de la Administración Electrónica.

  • Royal Decree 4/2010, of January 8th, that regulates the schema national of Interoperability in the field of E-government.

  • Real Decreto 1495/2011, de 24 de octubre, por el que se desarrolla la Ley 37/2007, de 16 de noviembre, sobre reutilización de la información del sector público, para el ámbito del sector público estatal.

  • Orden HAP/566/2013, de 8 de abril, por la que se regula el Registro Electrónico Común.

  • Royal Decree 806/2014, 19 September, on organization and operational instruments of information technologies and communications in the General administration of the state and its Public agencies.

  • Articles related to the field of electronic administration Law 39/2015, 1 October, Common Administrative procedure of public administrations and Ley 40/2015, de 1 de octubre, de Régimen Jurídico del Sector Público .

  • Is complemented with footnotes and systematic and analytical Indices by subject to facilitate your query.

  • Laws 39 and 40
  • Electronic services

Electronic administration and the service to citizens (2009)

01 February 2009

Electronic administration and service to citizens: the ministry of economy and finance to the challenges of the Law 11/2007 of Electronic Access of citizens to services Públicos.- 1st ed. - edition in internet.- Ministry of Economy and Finance; Right House of the currency, February 2009. - 1 pdf; 310 p.- (e-publicaciones). - ISBN 978-84-9720-154-4

  • Common infrastructure and services
  • Interoperability
  • Security
  • Electronic services

Facturas electrónicas presentadas a las AAPP a través de FACe [publicación periódica, en línea]

Informe mensual acerca de: Facturas electrónicas presentadas a las AAPP a través de FACe (2015-

01 October 2015

This electronic publication of monthly basis and is performed since October 2015. It offers a monthly publication in PDF in the report. The data in this report aggregate information collected all invoices received in FACe and addressed to all public administrations affixed to the system.

  • Se difunde desde el portal del Ministerio de Hacienda - Central de Información- Periodo Medio de Pago a Proveedores-Informacion AAPPs
  • Data source: indicators DataOBSAE - General Secretariat of Digital Administration (SGAD)
  • NOTE: The Law 25/2013, 27 December, (Opens in new window) momentum electronic billing and creation of the recording of invoices in the public Sector is part of the reform package launched to eradicate defaults in the public sector. Article 4 of the Act came into force on 15 January 2015 date from which all public administrations (AAPP) must be compulsorily invoices of its suppliers electronically

  • FACe es el punto general de entrada de facturas electrónicas y permite presentar éstas ante cualquier órgano de la Administración General del Estado.

  • Administrative cooperation
  • Company
  • Common infrastructure and services

Staff statistical bulletin at the service of public administrations: BEPSAP [periodical, online]

Staff statistical bulletin at the service of public administrations. Central Registry of personnel. BEPSAP (July 2019)

13 February 2020

Elaboration and coordination of contents: General office of the Central registry staff the ministry of Territorial Policy and Public Function and General Secretariat of Digital Administration the ministry of economic affairs and Digital Transformation.
Edita: © Ministerio de Política Territorial y Función Pública.  [Publicado en febrero de 2020]. 1 fichero PDF (2,89 MB), de 62 páginas impresas. NIPO: 277-19-051-3

NOTE : This newsletter (BEPSAP) aims to provide information to facilitate the knowledge of the staff personnel serving in the different public administrations. Is periodicity semester . Began publication in 1990 by the Central Registry of staff (RCP) From. 2009 Only publishes online.

  • NOTE : Staff Central Registry (Opens in new window) disponible en Área Función Pública del Ministerio de Política Territorial y Función Pública.

  • En esta edición, el Boletín ha comenzado una doble transformación: por un lado, su estructura de datos se adapta a la Ley 40/2015, de 1 de octubre, de Régimen Jurídico del Sector Público; esto implica novedades como la desagregación de la información distinguiendo los departamentos ministeriales de sus organismos autónomos, la inclusión de las universidades públicas dentro de la Administración de las Comunidades Autónomas o la inclusión de nuevos organismos en el sector institucional del Estado. Por otro lado, se reduce la información ofrecida en este documento, a la vez que se proporciona acceso por primera vez a todos los datos con los que se elabora este Boletín, con el objetivo de permitir a los interesados explotar directamente la información del modo que les resulte más interesante. Por tanto, la información de este Boletín puede ampliarse en el siguiente enlace: https :// www.mptfp.gob.es/portal/funcionpublica/funcion-publica/rcp/boletin.html (Opens in new window)

  • Electronic services
  • Administrative cooperation

Staff statistical bulletin at the service of public administrations. Central Registry of personnel. BEPSAP (January 2019)

20 June 2019

Elaboration and coordination of contents: Subdirección General del Registro Central de Personal y Secretaría General de Administración Digital (SGAD) , the ministry of Territorial Policy and Public function.
Edita: © Ministerio de Política Territorial y Función Pública. Subdirección General de Recursos, Publicaciones y  Documentación. [Publicado en junio de 2019]. 1 fichero PDF (4,77 MB), de 110 páginas impresas. NIPO: 277-19-051-3

Boletín estadístico del personal al servicio de las Administraciones Públicas. Registro Central de Personal. BEPSAP (julio 2018)

14 December 2018

Elaboration and coordination of contents: General office of the Central registry of staff and General Secretariat of Digital Administration (SGAD) . Edit: © Finance ministry. S.G.T. General Office information, documentation and Publications. Center of Publications. [published in December 2018]. 1 PDF (3.96 MB), 110 printouts. NIPO: 169-18-071-3

Boletín estadístico del personal al servicio de las Administraciones Públicas. Registro Central de Personal. BEPSAP (enero 2018)

26 July 2018

Elaboration and coordination of contents: Subdirección General del Registro Central de Personal y Secretaría General de Administración Digital (SGAD) . Edit: © Finance ministry. S.G.T. General Office information, documentation and Publications. Center of Publications. [published in July 2018]. 1 PDF (4.43 MB), 110 printouts. NIPO: 169-17-135-1

Boletín estadístico del personal al servicio de las Administraciones Públicas. Registro Central de Personal. BEPSAP (julio 2017)

29 December 2017

Elaboration and coordination of contents: General Direction of public service and General Secretariat of Digital Administration (SGAD). Edit: © Ministry of finance and Public function. S.G.T. General Office information, documentation and Publications. Center of Publications. [published in December 2017]. 1 PDF (4.25 MB), 110 printouts. NIPO: 169-17-135-1

Staff statistical bulletin at the service of public administrations. Central Registry of personnel. BEPSAP (January 2017)

01 July 2017

Elaboration and coordination of contents: División del Registro Central de Personal y Secretaría General de Administración Digital (SGAD). Edita: © Ministerio de Hacienda y Función Pública. S.G.T. Subdirección General de Información, Documentación y Publicaciones. Centro de Publicaciones. [publicado en julio de 2017]. 1 fichero PDF de 110 páginas impresas.  NIPO: 169-17-135-1

Boletín estadístico del personal al servicio de las Administraciones Públicas. Registro Central de Personal. BEPSAP (julio 2016)

01 December 2016

Elaboración y coordinación de contenidos: Dirección General de Gobernanza Pública y Secretaría General de Administración Digital (SGAD). Edita: Ministerio de Hacienda y Función Pública. S.G.T. Subdirección General de Información, Documentación y Publicaciones, [publicado en diciembre de 2016].- 1 fichero PDF de 110 p. impresas.- NIPO: 630-15-159-1

  • NOTE : it is consolido in this PDF correction and erratum (March 2017) affecting the tables (and tables partners) 1.1, 1.5, 1.5.1, 1.6.1, 1.7, 1.7.1, 1.7.2 and heading 2 "relevant aspects of the present edition".

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