the accesskey _ mod _ content

Other publications

Selection of publications in collaboration with other ministries that have special significance for the electronic administration.

Policy of electronic document management and implementation guides

Policy of electronic document management. 11 implementation guides (3rd ed) (2019)

01 August 2019

As a complement to Policy of electronic document management (PGD-e) del Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas (MINHAP) (2ª ed. 2016) se publican estas 11 Implementation guides that correspond to the documentary management processes defined in the policy THER electronic document management.

Will have their scope of services of the central and peripheral Finance ministry and Political ministry Territorial and Public Function . Also apply to bodies or entities dependent or associated with these ministries

Se publican en agosto de 2019 y son una coedición del Ministerio de Hacienda y del Ministerio de Política Territorial y Función Pública.

  1. Guía de aplicación de Implantación de la Política de Gestión de Documentos Electrónicos (Download PDF-652 KBPS) (Opens in new window) (Download ePUB-238 KBPS) (Opens in new window)

  2. Application guide capture and Register   (Download PDF-676 KBPS) (Opens in new window)   (Download ePUB-1,29 MB) (Opens in new window)

  3. Application guide of classification (Download PDF-558 KBPS) (Opens in new window)   (Download ePUB-531 KBPS) (Opens in new window)

  4. Application guide of Description (Download PDF-823 KBPS) (Opens in new window) (Download ePUB-1,10 MB) (Opens in new window)

  5. Application guide of access to information (Download PDF-1,53 MB) (Opens in new window) (Download ePUB-1,62 MB) (Opens in new window)

  6. Application guide rating (Download PDF-612 KBPS) (Opens in new window) (Download ePUB-542 KBPS) (Opens in new window)

  7. Application guide conservation (Download PDF-717 KBPS) (Opens in new window) ( Download ePUB-241 KBPS) (Opens in new window)

  8. Application guide of transfer (Download PDF-592 KBPS) (Opens in new window) (Download ePUB-842 KBPS) (Opens in new window)

  9. Application guide phase (Download PDF-1,63 MB) (Opens in new window) (Download ePUB-2,32 MB) (Opens in new window)

  10. Application guide of Agents and managers Documentaries (Download PDF-602 KBPS) (Opens in new window)   (Download ePUB-280 KBPS) (Opens in new window)

  11. Application guide of Digitalization   (Download PDF-798 KBPS) (Opens in new window) (Download ePUB-1,16 MB) (Opens in new window)

  • Interoperability
  • Electronic services
  • Administrative cooperation

Policy of electronic document management from the finance ministry and public administrations (2nd ed) (2016)

01 May 2016

Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas (MINHAP). 2ª edición electrónica. [mayo] de 2016. 1 fichero PDF de 320 páginas.
Team responsible for the elaboration of the document: Support group of Regulation and technology (Working group to the coordination of files) Manager: Gerardo Busts Pretel. [works the direction of information technology and communications DTIC]
Edit: © Finance ministry and administrations General Públicas.secretaría Technique. General Office information, documentation and Publications. Center of Publications.
NIPO: 630-16-299-1

  • NOTE: La Política de gestión de documentos del MINHAP fue galardonada con el premio al mejor proyecto archivístico en el VII Congreso de Archivos de Castilla y León (25-27 de mayo de 2016)

Existe una 1ª ed. de este documento publicada en junio de 2014 NIPO: 630-14-160-X 

The 2nd edition includes:

  • ANEXO 11. Estructuras de información para el almacenamiento  de metadatos complementarios y estructuras de información para el ingreso en el archivo electrónico
  • ANEXO 12. Tratamiento de las garantías técnicas en relación a la firma electrónica de los expedientes y sus documentos electrónicos archivados definitivamente y en el momento de su pre-ingreso

download page For more information: Electronic file

  • Electronic services
  • Interoperability
  • Administrative cooperation

Presentations: Policy of electronic document management (2014)

01 August 2014

Política de gestión de documentos electrónicos MINHAP: Ponencias complementarias al documento. Equipo responsable de la elaboración del documento: Grupo de Apoyo de Normativa y Tecnología (Grupo de Trabajo para la Coordinación de Archivos). Coordinador: Gerardo Bustos Pretel.
Edit: © Ministry of finance and public administrations
Secretaría General Técnica. Subdirección General de Información, Documentación y Publicaciones. Centro de Publicaciones, [publicado en agosto de 2014].- 1 pdf de 192 p.  NIPO: 630-14-160-X

AI INDEX:

  • Presentación. La utilidad de las ponencias relacionadas con el expediente-e / Gerardo Bustos Pretel
  • Ponencia 1. Determinación del Esquema Institucional de Metadatos/ Andoni Pérez de Lema Sáenz de Viguera
  • Paper 2. Approach of electronic signature in the policy of electronic document management of MINHAP/Carmen Rabbit Fernández Sancho Fences and Alvaro
  • Ponencia 3. Tratamiento global del registro. Documento sobre el registro como trámite y como procedimiento de gestión / Luis Romera Iruela y Rosa Martín Rey
  • Presentation 4. Development of a repertoire of documentary Series for the department/Www.bangkokcrysta. Iruela Romera and pink Martin King.
  • Presentation 5. Conservation strategy of documents in repository according to a schedule of conservation/Raaj Millaruelo Gómez
  • Ponencia 6. Tratamiento y gestión del correo electrónico como documento electrónico / Álvaro Reig González y Alejandro Millaruelo Gómez
  • Presentation 7. Transfer process of electronic documents/Christian Merencio Martínez
  • Ponencia 8. Destrucción o eliminación segura de documentación electrónica y soportes informáticos / Alejandro Millaruelo Gómez y Andoni Pérez de Lema Sáenz de Viguera
  • Presentation 9. Valuation documents/José Luis García Martínez
  • Interoperability
  • Electronic services

Action Plan for the digital transformation

Plan de acción de transformación digital del Ministerio de Hacienda y Función Pública (2017)

01 June 2017

Edit: Ministry of Finance and Public Function. General Secretariat Technique. General Office information, documentation and Publications. Center of Publications. 1 June 2017. NIPO: 169-17-099-6

  • Electronic services

Reuse of public sector information (RISP)

Action Plan to promote the reuse of information from the finance ministry and public administrations 2012 - 2014 (RISP Plan) (2012)

01 December 2012

Elaboration and coordination of contents: Working group Editorial coordinating Web environments (GTCEW). Unit management of content in the network .- edits, MINHAP, General Office information, documentation and Publicaciones.- 1 pdf 67 p. NIPO: 630-12-201-3

  • Administrative cooperation
  • Open government

Public governance

Manual of administrative simplification and reduction of costs for the General administration of the state (2014)

01 September 2014

This handbook is a result of a proposal of the subcommittee of administrative simplification of the interministerial commission for the reform of public administrations (CORA).

  • Open government
  • Citizen
  • Citizen

Better regulation in Europa: Spain (2011)

01 December 2011

promotes, General direction of Administrative Organization and procedures; originally published by the OCDE in English with the title: Better regulation in Europe: Spain 2010 (Opens in new window)  ; la calidad de la traducción española y su coherencia con el texto original es responsabilidad del Ministerio de Política Territorial y Administración Pública.- 1ª ed. - Edita: Ministerio de Política Territorial y Administración Pública, diciembre 2011. NIPO: 850-11-059-2

This Manual is disseminated in: Area Public Governance (MPTFP) (Opens in new window)

  • Open government

Guía Metodológica para la elaboración de la Memoria del Análisis de Impacto Normativo (2010)

19 October 2010

publicado por el Ministerio de la Presidencia. Secretaría General Técnica. Centro de Publicaciones, 2010. NIPO: 000-10-019-2. Se realizó también como publicación impresa: Depósito legal : M-31358-2010. Imprenta Nacional del Boletín Oficial del Estado.

  • Open government

Manual internacional del Modelo de Costes Estándar: una traducción del International Standard Cost Model (2007)

01 April 2007

Departamento Evaluación AEVAL-Abril-2007. -  1 PDF de 81 p. (Papeles de Evaluación nº 6. Serie Papeles 6/2007).- NIPO: 331-07-018-6

  • NOTE: La traducción del presente manual se ha realizado bajo la dirección del Departamento de Evaluación de la AEVAL, contando con la autorización de la Red Internacional de la Metodología de Costes Estándar. El original en inglés de esta manual, publicado en agosto de 2004, está disponible en la página web de la Red Internacional (www.administrataive-burdens.com)   

  • Open government

Metodología para la medición de los costes administrativos: el standard Cost Model (2006)

01 January 2006

Pablo González de Herrero Fernández ; Luis Castro Pérez; Marie Farmer. Dirección General de Inspección, Evaluación y Calidad de los Servicios, 2006 (Evaluación y calidad. Papeles de evaluación; 4).- Edita: Ministerio de Administraciones Públicas (MAP). 1 PDF de 51 p. NIPO: 326-06-058-1

  • Open government

Compilations of legislation

Código de administración electrónica (del BOE) –actualización periódica, con normas consolidadas-

11 February 2015

Published: Official Bulletin of the state (BOE). Selection and management: General Secretariat of Digital Administration (SGAD)

  • Identity and electronic signature
  • Laws 39 and 40
  • Interoperability
  • Electronic services

Code of Interoperability. Compilation rules (2017)

01 November 2017

1St ed [November 2017]. Support: paper (and also in electronic book) .-ISBN: 978-84-476-904-8.- NIPO: 169-17-122-3.

Contains the following updated standards to date of publication:

  • Chapter 1: General rules: Law 40/2015, 1 October, of Legal Regime of the public Sector (excerpt). Law 39/2015, 1 October, common administrative procedure of public administrations (excerpt). Royal Decree 1671/2009d, 6 November, [...] Royal Decree 4/2010, of January 8th, that regulates the schema National of Interoperability in the field of E-government.
  • Capitulo 2: Guía de adecuación al Esquema Nacional de Interoperabilidad y Guía de auditoría de cumplimiento del Esquema Nacional de Interoperabilidad.
  • Chapter 3: Interoperability and electronic document.
  • Chapter 4: Interoperability and data.
  • Chapter 5: Interoperability and standards.
  • Chapter 6: Interoperability and electronic signature.
  • Chapter 7: Interoperability and communications network.
  • Chapter 8: Interoperability and reuse.

download For more information: Section interoperability in PAe

  • Interoperability
  • Laws 39 and 40

E-government. Legal texts (2016)

01 October 2016

(5Th edition: October 2016) Texts legales. No 11/2016. Offprint of Official Bulletin of the ministry of economy and finance. Print edition ISBN: 978-84-476-0841-6.- NIPO: 630-16-361-0. (there is also electronic book)

Contiene la siguiente normativa sobre administración electrónica, actualizada a octubre de 2016:

  • Law 59/2003 of 19th December electronic signature.

  • Real Decreto 1671/2009, de 6 de noviembre, del Ministerio de la Presidencia, por el que se desarrolla parcialmente la Ley 11/2007, de 22 de junio, de acceso electrónico de los ciudadanos a los servicios públicos

  • Real Decreto 3/2010, de 8 de enero, por el que se regula el Esquema Nacional de Seguridad en el ámbito de la Administración Electrónica.

  • Real Decreto 4/2010, de 8 de enero, por el que se regula el Esquema Nacional de Interoperabilidad en el ámbito de la Administración Electrónica.

  • Royal Decree 1495/2011, 24 October, which develops the law 37/2007 of 16 November, on the reuse of public sector information, to the area of the public sector.

  • Orden HAP/566/2013, de 8 de abril, por la que se regula el Registro Electrónico Común.

  • Royal Decree 806/2014, 19 September, on organization and operational instruments of information technologies and communications in the General administration of the state and its Public agencies.

  • Articles related to the field of electronic administration Ley 39/2015, de 1 de octubre, del Procedimiento Administrativo Común de las Administraciones Públicas and Law 40/2015, 1 October, of Legal Regime of the public Sector .

  • Is complemented with footnotes and systematic and analytical Indices by subject to facilitate your query.

  • Laws 39 and 40
  • Electronic services

Electronic administration and the service to citizens (2009)

01 February 2009

La administración electrónica y el servicio a los ciudadanos: el Ministerio de Economía y Hacienda ante los retos de la ley 11/2007, de Acceso Electrónico de los Ciudadanos a los Servicios Públicos.- 1ª ed . - edición en internet.- Ministerio de Economía y Hacienda ; Real Casa de la Moneda , febrero de 2009 . - 1 fichero pdf ; 310 p.- (e-publicaciones ). - ISBN 978-84-9720-154-4

  • Common infrastructure and services
  • Interoperability
  • Security
  • Electronic services

Facturas electrónicas presentadas a las AAPP a través de FACe [publicación periódica, en línea]

Informe mensual acerca de: Facturas electrónicas presentadas a las AAPP a través de FACe (2015-

01 October 2015

This electronic publication of monthly basis and is performed since October 2015. It offers a monthly publication in PDF in the report. The data in this report aggregate information collected all invoices received in FACe and addressed to all public administrations affixed to the system.

  • Se difunde desde el portal del Ministerio de Hacienda - Central de Información- Periodo Medio de Pago a Proveedores-Informacion AAPPs
  • Data source: indicators DataOBSAE - General Secretariat of Digital Administration (SGAD)
  • NOTE: The Law 25/2013, 27 December, (Opens in new window)  de impulso de la factura electrónica y creación del registro contable de facturas en el Sector Público se enmarca dentro del conjunto de reformas puestas en marcha para erradicar la morosidad en el sector público. El artículo 4 de la citada Ley entró en vigor el 15 de enero de 2015 fecha a partir de la cual todas las Administraciones Públicas (AAPP) tienen que recibir de forma obligatoria las facturas de sus proveedores por vía electrónica

  • FACe is the general point of entry of electronic invoices and allows Them to submit any organ of the General administration of the State.

  • Administrative cooperation
  • Company
  • Common infrastructure and services

Staff statistical bulletin at the service of public administrations: BEPSAP [periodical, online]

Boletín estadístico del personal al servicio de las Administraciones Públicas. Registro Central de Personal. BEPSAP (enero de 2020)

16 June 2020

Elaboration and coordination of contents: General office of the Central registry staff the ministry of Territorial Policy and Public Function and General Secretariat of Digital Administration (SGAD) the ministry of economic affairs and Digital Transformation.
Edit: © Ministry of Territorial Policy and Public function. [Published in June 2020]. 1 PDF (1.47 MB), 63 printouts. NIPO:277-19-051-3

NOTE : This newsletter (BEPSAP) aims to provide information to facilitate the knowledge of the staff personnel serving in the different public administrations. Is periodicity semester . Began publication in 1990 by the Central Registry of staff (RCP) From. 2009 Only publishes online.

  • Administrative cooperation
  • Electronic services

Boletín estadístico del personal al servicio de las Administraciones Públicas. Registro Central de Personal. BEPSAP (julio 2019)

13 February 2020

Elaboration and coordination of contents: General office of the Central registry staff the ministry of Territorial Policy and Public Function and General Secretariat of Digital Administration the ministry of economic affairs and Digital Transformation.
Edit: © Ministry of Territorial Policy and Public function. [Published in February 2020]. 1 PDF (2.89 MB), 62 printouts. NIPO: 277-19-051-3

  • NOTE: En esta edición, el Boletín ha comenzado una doble transformación: por un lado, su estructura de datos se adapta a la Ley 40/2015, de 1 de octubre, de Régimen Jurídico del Sector Público; esto implica novedades como la desagregación de la información distinguiendo los departamentos ministeriales de sus organismos autónomos, la inclusión de las universidades públicas dentro de la Administración de las Comunidades Autónomas o la inclusión de nuevos organismos en el sector institucional del Estado. Por otro lado, se reduce la información ofrecida en este documento, a la vez que se proporciona acceso por primera vez a todos los datos con los que se elabora este Boletín, con el objetivo de permitir a los interesados explotar directamente la información del modo que les resulte más interesante. Por tanto, la información de este Boletín puede ampliarse en el siguiente enlace: https :// www.mptfp.gob.es/portal/funcionpublica/funcion-publica/rcp/boletin.html (Opens in new window)

Staff statistical bulletin at the service of public administrations. Central Registry of personnel. BEPSAP (January 2019)

20 June 2019

Elaboration and coordination of contents: Subdirección General del Registro Central de Personal y Secretaría General de Administración Digital (SGAD) , the ministry of Territorial Policy and Public function.
Edit: © Ministry of Territorial Policy and Public function. Overall resource Office, publications and documentation. [Published in June 2019]. 1 PDF (4.77 MB), 110 printouts. NIPO: 277-19-051-3

Staff statistical bulletin at the service of public administrations. Central Registry of personnel. BEPSAP (July 2018)

14 December 2018

Elaboration and coordination of contents: Subdirección General del Registro Central de Personal y Secretaría General de Administración Digital (SGAD) . Edit: © Finance ministry. S.G.T. General Office information, documentation and Publications. Center of Publications. [published in December 2018]. 1 PDF (3.96 MB), 110 printouts. NIPO: 169-18-071-3

Boletín estadístico del personal al servicio de las Administraciones Públicas. Registro Central de Personal. BEPSAP (enero 2018)

26 July 2018

Elaboration and coordination of contents: Subdirección General del Registro Central de Personal y Secretaría General de Administración Digital (SGAD) . Edit: © Finance ministry. S.G.T. General Office information, documentation and Publications. Center of Publications. [published in July 2018]. 1 PDF (4.43 MB), 110 printouts. NIPO: 169-17-135-1

Staff statistical bulletin at the service of public administrations. Central Registry of personnel. BEPSAP (July 2017)

29 December 2017

Elaboration and coordination of contents: General Direction of public service and General Secretariat of Digital Administration (SGAD). Edit: © Ministry of finance and Public function. S.G.T. General Office information, documentation and Publications. Center of Publications. [published in December 2017]. 1 PDF (4.25 MB), 110 printouts. NIPO: 169-17-135-1

Staff statistical bulletin at the service of public administrations. Central Registry of personnel. BEPSAP (January 2017)

01 July 2017

Elaboration and coordination of contents: División del Registro Central de Personal y Secretaría General de Administración Digital (SGAD). Edita: © Ministerio de Hacienda y Función Pública. S.G.T. Subdirección General de Información, Documentación y Publicaciones. Centro de Publicaciones. [publicado en julio de 2017]. 1 fichero PDF de 110 páginas impresas.  NIPO: 169-17-135-1

Boletín estadístico del personal al servicio de las Administraciones Públicas. Registro Central de Personal. BEPSAP (julio 2016)

01 December 2016

Elaboration and coordination of contents: General direction of Public and Governance General secretariat Digital Administration (SGAD). Edit: Ministry of Finance and Public Function. S.G.T. General Office information, documentation and publications, [published in December 2016] .- 1 PDF 110 Q. impresas.- NIPO: 630-15-159-1

  • NOTE : it is consolido in this PDF correction and erratum (March 2017) affecting the tables (and tables partners) 1.1, 1.5, 1.5.1, 1.6.1, 1.7, 1.7.1, 1.7.2 and heading 2 "relevant aspects of the present edition".

General access point
General access point