accesskey_mod_content

Deu anys de l'Esquema Nacional d'Interoperabilitat (ENI) al servici de la cooperació per a l'administració digital

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

08 gener 2020

Fruit d'un esforç col·lectiu i multidisciplinari liderat pel MPTFP-SGAD , l'ha ENI supuesto un hito en la interoperabilidad en España y un referente para otros países. En 2020 se ha de mantener tanto el esfuerzo de implantación del ENI en un entorn canviant i de transformació digital, doncs contribuïx a la fluïdesa de dades i servicis i, per tant, a la cooperació entre les AA.PP. , essencial per a proporcionar els servicis als ciutadans i garantir-los els seus drets.

Fa deu anys, s'aprovava el Reial decret 4/2010, de 8 de gener, pel qual es regulava l'Esquema Nacional d'Interoperabilitat en el ámbito de la Administración Electrónica. Veintiún días después, el 29 de enero, se publicaba en el Boletín Oficial del Estado, BOE , establint el conjunt de criteris i recomanacions a ser tinguts en compte per les Administracions Públiques per a la presa de decisions tecnològiques que garantisquen la interoperabilitat.

L'incloïa ENI en una disposició legal, de forma pionera en la Unió Europea, una col·lecció de condicions per a facilitar la interoperabilitat organitzativa, semàntica i tècnica necessàries per a facilitar la cooperació de les administracions públiques en la prestació dels servicis d'administració digital, des de la perspectiva d'articular de forma conjunta marc legal, cooperació i servicis.

Recogido posteriormente en la Ley 40/2015, que ha incluido la interoperabilidad entre los principios de actuación de las administraciones públicas, el ENI ha posicionado a nuestro país como un referente en materia de interoperabilidad, siendo el resultado de un esfuerzo colectivo, multidisciplinar y continuado de las Administraciones Públicas de España, con la colaboración del Sector Privado, que contribuyeron activamente a su elaboración y aplicación liderados por el Ministerio de Política Territorial y Función Pública a través de la Secretaría General de Administración Digital, SGAD , (en 2010 quan va ser aprovat, Ministeri de la Presidència).

A més, l'ENI es va reforçar amb les Normes Tècniques d'Interoperabilitat (12) que desenvolupen aspectes tècnics detalladament, amb l'Esquema de Metadades per a la Gestió del Document Electrònic ( e-EMGDE ) i amb una extensa col·lecció de guies aplicació i documents de suport interpretatiu.

En la elaboración del ENI se tuvieron presentes las recomendaciones provenientes de la Unión Europea, y, por tanto, se ubica en el contexto europeo de políticas, actos, documentos y servicios en relación con la interoperabilidad; además, contempla de forma permanente la noción del enlace con los diversos instrumentos equivalentes del ámbito de la Unión Europea, sean redes de comunicaciones, servicios para la cooperación en interoperabilidad semántica o reutilización, o para el reconocimiento mutuo de la identidad y la firma electrónica. De hecho, la ficha de alineamiento de España con el Marco Europeo de Interoperabilidad ( EIFv1 , de 2010), de primavera de 2017, assenyalava un alt nivell d'alineament.

ENI, reptes d'interoperabilitat en l'àmbit nacional i europeu

En este moment d'aniversari la interoperabilitat, l'ENI és un element indispensable i de criticidad creixent, més que mai, per a la cooperació, en el nostre àmbit nacional i amb la Unió Europea, per a la realització pràctica de l'administració digital. És significatiu el fet que la Llei 40/2015 haja inclòs la interoperabilitat entre els principis d'actuació de les Administracions Públiques, que es relacionaran a través de mitjans electrònics. Més les múltiples referències de l'ENI realitzades en la Llei 39/2015. Forma part així la interoperabilitat de la col·lecció d'aspectes que juntament amb la seguretat, l'accessibilitat i la protecció de dades personals han de considerar-se des de la concepció dels servicis.

En conseqüència serà necessari actualitzar certs aspectes de l'ENI, així com algunes de les seues normes tècniques d'interoperabilitat, més l'elaboració de noves normes, a la llum del context actual, de l'experiència acumulada, de les contribucions dels actors interessats, de les necessitats detectades i dels emergents en matèria de servicis, de manera que l'Esquema puga respondre als requisits de l'administració digital, ineludible i caracteritzada pel seu abast global i d'evolució permanent, en el nostre país fortament descentralitzat i en el context europeu que suscita reptes per a la interoperabilitat, en relació amb múltiples qüestions, com la identitat electrònica, la Passarel·la digital Única de la UE, i la integració amb components elementals de les infraestructures de servicis digitals per al Mercat Interior, sense ànim d'exhaustivitat.

  • Seguretat
  • Servicis electrònics