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PAe - begins the mandatory application of the law of electronic invoice
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Starts the mandatory application of the law of electronic invoice

15 January 2015

Logo Electronic Invoice

Public administrations and vendors have to handle since today, 15 January invoices electronically.

 

15 January 2015.- all public administrations have to receive from today obligingly invoices of its suppliers electronically, according to the law of momentum electronic billing and creation of the recording.

Only may be excluded from the obligation invoices with amount less than €5,000 and services abroad.

  • Todas las facturas de los proveedores de las AAPP quedarán automáticamente registradas y tanto las Administraciones Públicas como los proveedores podrán hacer un seguimiento de las mismas desterrando la posibilidad de ocultar facturas.
     
  • Sólo en la Administración General del Estado, la tramitación electrónica ahorrará al año 51 millones de euros y 2,3 millones de euros más por dejar de tramitarlas en papel.
     
  • Public Administrations will have a greater accounting control of invoices, which will allow a better performance of payment periods, greater control of public spending and deficit, as well as deepen in the fight against fraud.

Historic change in the administration

Esta Ley representa un importante avance en la Administración electrónica y un cambio histórico en la facturación de las Administraciones Públicas españolas. En un período aproximadamente de un año, las AAPP han puesto en funcionamiento sistemas de gestión y seguimiento de su facturación a través de los registros contables para adecuarse a la factura electrónica a través de sus puntos de acceso, lo que representa un esfuerzo importante por el cambio radical de un sistema de papel a otro íntegramente electrónico.

La Administración General del Estado, además, ha realizado un doble esfuerzo, por un lado, adaptar todos sus sistemas a la factura electrónica y, por otro lado, proporcionar un punto general de entrada de facturas electrónicas adaptado también para incorporar a todas las Administraciones Territoriales. Éstas, podían crear su propio punto de acceso o utilizar el que la Administración General del Estado ha puesto a su disposición, para facilitarles el trabajo y un ahorro considerable en la inversión.

The General Administration of the state, moreover, has had its entry point invoices electronically operate from 15 January 2014, a year earlier, where you have received electronic invoices of suppliers, voluntarily, since the first quarter of this year.

Accessions to FACe

The entry point of electronic invoices (FACe) of the General administration of the state, it has integrated today the different points of processing of ministries. Furthermore, have joined their use, the REGIONAL GOVERNMENTS of Asturias, region in Murcia, Illes Balears, Extremadura, community Foral of Navarra, Autonomous City of Melilla, Catalonia, Andalucian Marvel, Canary Islands, Cantabria, Majorcan Valenciana, and March Castilla-La Stain.

Otras CCAA, La Rioja, Castilla y León, Galicia y País Vasco, no se han adherido a FACe, pero han dispuesto un punto de acceso propio de entrada de facturas electrónicas, y el algunos casos se está estudiando la posibilidad de intercambio de información entre estos puntos y FACe.

Regarding EELL, have adhered to FACe this figure included 5,177 families and 17 universities.

See the list of Local Entities affiliated

Savings electronic billing

Estimated annual savings, only to the General administration of the state, by switching to electronic processing of invoices, amount to $51 billion euros and 2.3 million euros savings on paper.

The savings by invoice are calculated for suppliers of goods and services of public administrations in 0,70 €, from a cost €0.76 role at a cost of €0.06 electronic.

Public Administrations save at reception 2.78 €, from a cost in role of 2.87 €to a cost in electronic 0.09 €.
In total, each invoice submitted saves 3.75 €.

Late payment

La Ley, aprobada dentro de las actuaciones del informe CORA, permite la erradicación de la morosidad en el sector público, donde ya -con anteriores medidas, como el Plan de Pago a Proveedores y el Fondo de Liquidez Autonómico- se ha conseguido reducir la deuda comercial de las Administraciones Territoriales un 70%, así como el período medio de pago a los proveedores que, en la Administración Central y la Seguridad Social, se situó ya en noviembre en sólo 9,59 días.

La puesta en marcha de los mecanismos extraordinarios de financiación, desde 2012, han conseguido la reducción de la deuda comercial de las Administraciones Territoriales, hay que destacar que a lo largo de estos años de han pagado más de ocho millones de facturas pendientes a casi 200.000 empresas, principalmente pymes y autónomos, que permitieron el mantenimiento de 400.000 puestos de trabajo y que representaron una inyección de liquidez a las Administraciones Territoriales superior a los 103.000 millones de euros.

Benefits for suppliers and AAPP from today

Enhances the protection of suppliers, to record the date of your invoice, allowing better control of the same. Moreover, it streamlines processing invoices, by incorporating new technologies, facilitating its follow-up for its subsequent payment and for its accounting control.

And, within the public administrations, the internal control Bodies will be accessible at any time to documentation and information of the recording of invoices and develop an annual report assess compliance defaults in.

The accounting records, moreover, refer to the Tax Agency information on invoices received, with the aim of ensuring compliance with tax liabilities and billing. Also, there will be sharing of information between the Tax Agency, Social security and the AAPP, with the aim of strengthening the fight against fraud.


Press release MINHAP (pdf) (Opens in new window)

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