accesskey_mod_content

Tres reptes de la reutilització de la informació en el sector públic i com superar-los

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

07 març 2019

Millorar l'experiència dels ciutadans, fomentar la intel·ligència col·lectiva i la participació social o realitzar una anàlisi predictiva de tendències i necessitats socials, són alguns dels beneficis de la reutilització de la informació del sector pública per part de la pròpia administració, però hi ha molts més.

A pesar d'estos beneficis, i que els organismes públics europeus cada vegada oferixen més informació en obert, encara no s'ha aconseguit tot el potencial en la seua reutilització per part del propi sector públic. Amb l'objectiu d'identificar quins són les barreres darrere d'este fet, el  European Data Portal(Obri en nova finestra)  acaba de realitzar un nou estudi basat en una sèrie d'entrevistes i workshops amb experts en este camp. Les conclusions estan arreplegades en l'informe  Analytical report 11: Re-use of PSI in the public sector(Obri en nova finestra) .

Obstacles a la reutilització de PSI en el sector públic

L'informe agrupa les barreres per a la reutilització de PSI en el sector públic en 3 grups:

  • Bretxa entre l'oferta i la demanda en la publicació de PSI: un dels principals reptes a l'hora de reutilitzar la informació del sector públic és la disponibilitat de dades, no per la seua quantitat, sinó per la seua falta d'alineació amb els interessos dels reutilisadors, a causa d'una falta de comunicació entre proveïdors i usuaris. A més, les dades publicades no sempre compten amb la qualitat necessària, entre altres motius, per la falta d'actualització i d'homogeneïtat entre els diferents països, la qual cosa fa que la seua reutilització siga ineficient i costosa. Tot açò genera una falta de confiança en els reutilisadors respecte de les dades públiques obertes.

  • Desconeixement sobre la disponibilitat i els beneficis de PSI: existix una falta de coneixement generalitzada sobre la reutilització de la informació pública i els seus beneficis en l'administració. La publicació de dades en obert es considera més un haver de que una oportunitat, i la seua possible reutilització està més enfocada a empreses privades que a la pròpia administració. Beneficis com la millora de la transparència, la reputació, la fiabilitat i la confiança són considerats efectes secundaris de la publicació, més que possibles beneficis de la reutilització.

  • Gestió insuficient de les capacitats: Més que capacitats avançades d'IT -que sí poden ser necessàries per a alguns llocs i projectes, però no per a tots- una de les principals barreres és la falta d'actitud i coneixement general sobre la reutilització d'informació pública. Per exemple, conéixer els termes i condicions de les diferents llicències, saber configurar un equip humà que integre les diferents capacitats necessàries o buscar fons, són algunes de les capacitats necessàries que no sempre estan presenten quan s'inicia un projecte de reutilització. A més, existix una falta de lideratge i coordinació, amb una gran quantitat de professionals treballant en sitges, la qual cosa dificulta el compartir bones pràctiques.

Tres solucions per a superar estos obstacles

Per a superar estes barreres, l'European Data Portal proposa tres solucions diferents:

  • Crear una cultura d'intercanvi de dades: el més important, assenyalen, seria habilitar i fomentar la comunicació per a evitar la bretxa que existix entre el subministrament per part dels proveïdors i les exigències dels usuaris quant a disponibilitat, qualitat, documentació i publicació. La creació d'una  comunitat(Obri en nova finestra)  on es compartisquen coneixements i recursos o la creació d'acords bilaterals entre reutilisadors i proveïdors, són alguns  dels mecanismes que poden ajudar a fomentar la cultura d'intercanvi de dades. A més, és important que les administracions públiques adopten la directiva PSI, on s'inclouen línies d'actuació que poden ajudar a fomentar la reutilització, com per exemple, l'ús d'estàndards comuns entre els països de la Unió Europea.

  • Habilitar als reutilisadors de PSI en el sector públic: Per a augmentar el coneixement sobre els avantatges de la reutilització de la informació pública dins de les administracions és necessari generar una estratègia sòlida de comunicació. Esta ha de girar entorn de/entorn de les necessitats específiques del sector públic i en com la reutilització d'informació pública pot ajudar a superar reptes concrets. També és important posar en marxa programes de formació o certificació que ajuden a adquirir els coneixements generals necessaris per a començar un projecte de reutilització d'informació pública.

  • Establir una organització eficaç per a la reutilització de PSI: per a aprofitar tots els beneficis d'este procés, l'ideal és establir un ecosistema que incube i recolze el desenvolupament de competències. Açò inclou l'adquisició de talent amb capacitats específiques per als diferents rols, posar en marxa una infraestructura tècnica i implementar les ferramentes necessàries.

cal destacar, finalment, que l'EDP establix una sèrie de recomanacions en el seu informe per a convertir-se en un reeixit reutilisador de PSI com són l'aprofitament dels recursos d'aprenentatge, la difusió d'idees dins de l'organització o impulsar les dades obertes com un element integral dels casos de negoci, entre altres accions.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

  • Govern obert, Informes i Estudis