Finalitat:
En el marc del Pla d'acció eEurope 2005 es van fixar 20 serveis bàsics (12 per a ciutadans i 8 per a empreses) amb l'objectiu de millorar l'avanç en l'Administració Electrònica comprometent-se, els països membres, a desenvolupar aquests serveis.
Cada any un 8% de la població es canvia de domicili i ha de realitzar els següents tràmits : actualització i renovació del DNI i del Passaport, renovar el permís i llicència de conducció de vehicles, actualització del domicili en l'Agència Tributària, comunicar aquest canvi a la Comunitat Autònoma per a aquells serveis que es presten en funció del domicili (assistència sanitària, elecció de col·legis, etc) i els pensionistes han de comunicar-ho a la Seguretat Social. En definitiva, diversos tràmits d'actualització d'aquest domicili amb diferents organismes i Administracions.
El Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques en col·laboració amb la Generalitat de Catalunya, van abordar el desenvolupament d'un servei, amb la finalitat de facilitar tots aquests tràmits.
A aquest efecte, el Servei de Comunicació del Canvi de Domicili agrupa tots aquests tràmits en una única comunicació que es realitza a sol·licitud de l'interessat des de l'Ajuntament, al moment de l'alta en el padró, o des del Portal que proporcioni el servei a través d'Internet.
Objectiu:
L'objectiu primordial del Servei de Comunicació de Domicili és facilitar al ciutadà els tràmits que ha de realitzar, segons la normativa vigent, a causa d'un canvi de residència en la qual està empadronat.
Objectius secundaris derivats de l'anterior són:
- Oferir al ciutadà un punt únic d'accés, còmode i senzill, per realitzar la comunicació del nou domicili als Organismes de l'Administració.
- Establir un sistema de confiança per a l'intercanvi d'informació de manera segura/segura entre els organismes i les entitats implicades.
- Col·laborar amb altres Administracions en la realització de tràmits per prestar un servei comú al ciutadà.
- Augmentar la qualitat de les dades i facilitar el tractament de la informació a les Unitats Gestores.
- Millorar la imatge de l'Administració.
Descripció:
El Servei de Comunicació Telemàtica de Canvi de Domicili permet la comunicació del canvi de domicili en un únic punt, virtual o presencial de manera efectiva en tots els nivells de l'Administració; Estatal, Autonòmic i Local. Substitueix diversos tràmits presencials per un únic tràmit telemàtic aportant beneficis, tant per als Ciudadanos com per a l'Administració.
Les següents accions es formalitzen en la comunicació del canvi de domicili:
- Sol·licitud pel ciutadà de la comunicació del canvi de domicili. Poden produir-se dos escenaris:
Tràmit presencial a l'Ajuntament . Al moment d'empadronar-se en el Padró Municipal d'Habitants, el ciutadà pot sol·licitar la comunicació de la seva nova direcció als organismes que decideixi.
a) El ciutadà s'empadrona
b) El funcionari li ofereix comunicar el seu nou domicili als organismes que el ciutadà desitgi (DGP, DGT, Agència Tributària…)
c) El ciutadà selecciona els organismes als quals es va a comunicar el seu nou domicili
d) El funcionari li dona un rebut amb els organismes que ha seleccionat
e) El ciudadano firma el recibo que se archiva en el Ayuntamiento
f) El funcionari sol·licita l'enviament de dades
Tràmit online . El ciutadà fa la sol·licitud telemàticament des del portal web municipal, el Portal de la Comunitat Autònoma o el Portal 060 de l'AGE posteriorment a l'alta en el Padró Municipal d'Habitants - En el primer escenari el portal municipal envia al volant d'empadronament (VES) signat, en el segon el portal prestador sol·licita l'emissió del volant electrònic d'empadronament format XML signat electrònicament a l'Ajuntament
- Comunicació del nou domicili als organismes destinataris i enviament del volant electrònic d'empadronament. Per a la comunicació als organismes de l'AGE s'utilitza el Broker de Comunicació de Domicili del MINHAP
- Enviament del volant electrònic d'empadronament als organismes i unitats administratives destinatàries en l'àmbit estatal (directament des del Broker de comunicacions de Domicili)
- Actualització del domicili pels organismes i unitats administratives destinatàries
- Confirmació de la comunicació del canvi de domicili
Requisits:
Requisits per als organismes que desitgin prestar el servei:
- Estar connectat a l'Extranet Administrativa SARA
- Connectivitat amb els Ajuntaments en el cas de Portals Autonòmics, connexió a Internet en el cas dels Ajuntaments
- Complir les especificacions de “Substitució de Certificats Suporti Paper”
- Per a les CCAA i EELL, és necessari la signatura d'un conveni marco que es proporciona.
Resultats:
- Evitar desplaçaments del ciutadà, reduint el temps i despesa en la comunicació del nou domiclio
- Agilitat en el procés d'actualització del domicili en els organismes i evitar errors en les dades.
- Un servei homogeni de “comunicació de canvi de domicili en l'Administració”
- Integració en el servei dels principals organismes de l'AGE receptors de les comunicacions de canvi de domicili TGSS, DGP i DGT. MUFACE
- Incorporació al servei d'altres administracions regionals i locals per donar un acobertura del 80% en el 2010
Avantatges:
Beneficis per a ciutadans:
- Còmode, podent complir amb les seves obligacions des de qualsevol lloc a qualsevol hora i amb un sol tràmit
- Fàcil, amb ajuda en línia i possibilitat de comunicació als organisme seleccionats
- Ràpid, evitant la demora que existeix entre el moment d'actualització del padró i la comunicació als organismes de l'Administració
- Experiència positiva, ja que el funcionari fa d'intermediari per ajudar al ciutadà en el tràmit
Beneficis per a Administracions:
- Eliminació del nombre de volants que es donen al ciutadà per presentar-los abans altres organismes
- Evitar desactualitzacions dels domicilis, amb el consegüent estalvi de costos per comunicacions rebutjades
- Es garanteix la qualitat de les dades
- Disposa del servei sense necessitat de fer el desenvolupament
- Disposa d'estadístiques