Situació de partida i origen de la iniciativa
Amb la Llei 11/2007, s'establix l'obligació de no requerir al ciutadà aportar documentació que ja haguera entregat a l'Admon, agilitzant així la relació entre ciutadans i AAPP.
Com a conseqüència d'este concepte de “interoperabilitat”, es va començar a pensar en la definició, desenvolupament i implementació d'una aplicació capaç d'interconnectar diferents unitats a l'efecte de reutilitzar la informació disponible. Així sorgix el sistema ICDA que possibilita l'intercanvi de dades entre unitats i amb altres AAPP i d'esta manera optimitza el temps invertit en la tramitació de cada procediment o servici.
Objectius
- Garantir el compliment de l'art. 6 de la Llei 11/2007 en què es desglossen els drets dels ciutadans associats en matèria d'utilització de mitjans electrònics amb les Administracions, en particular, el dret, ap. 2.b), “a no aportar dades i documents que obren en poder de les AAPP, que utilitzaran mitjans electrònics per a recaptar-los sempre que, en cas de dades personals, es tinga el consentiment de l'interessat, podent emetre's i recaptar-se per mitjans electrònics.”
- Afavorir la simplificació administrativa, la reducció burocràtica i evitar desplaçaments dels ciutadans per a adjuntar documents a tràmits administratius, al no ser necessària l'aportació d'informació que ja obre en poder de l'Administració.
Principals dificultats i aspectes clau per a la implantació
- Preferible usar plataformes d'intermediació a connexió directa amb òrgans cesores de dades, unificant requisits tecnològics (seguretat, comunicacions) i organitzatius (convenis, etc.).
- Clau: compatible amb arquitectures de desenvolupament i execució existents (J2EE, servidors d'apps, BBDD, etc..), desenvolupament en codi obert i ús de WebServices i XML en peticions-respostes.
- Inconvenients: ha de comunicar-se amb diferents proveïdors d'informació, implicant diferents requisits de connexió quant a tecnologies, protocols, seguretat, comunicacions, etc.
- Les línies d'evolució inclouen incorporar noves consultes, habilitar l'emissió de certificats de dades a ciutadans a partir de les consultes disponibles, oferir consultes a altres AAPP i millores tècniques : W-Security, gestió centralitzada de certificats, monitoratge de l'ús.