La Plataforma extr@ es constituïx com a sistema fonamental per a millorar la qualitat del servici oferit al ciutadà, agilitzant els seus tràmits i tenint els mitjans necessaris per a poder informar-li en tot moment de l'estat dels seus expedients. Esta plataforma és igualment imprescindible com a suport a la tramitació telemàtica, com a facilitador i organitzador del treball dels empleats de l'administració i com a sistema de seguiment de la gestió.
Els passos previs a la plataforma van ser la racionalització, automatització i telematisació dels processos de gestió, la categorització dels mateixos construint un Mapa de Processos Corporatiu (pel qual s'han configurat 13 categories que aglutinen tots els procediments i es tramiten d'igual manera independentment de l'àrea o departament) i l'elaboració d'un catàleg de servicis al ciutadà, permetent abordar la construcció de la plataforma des d'una visió horitzontal, homogeneïtzant al màxim la gestió de la prestació dels servicis.
Des del punt de vista funcional, alguns aspectes generals que caracteritzen extr@ són:
- Gestió operativa del Procediment Administratiu: capacitats de workflow, que asseguren el seguiment de la seqüència dels tràmits preceptius en el procediment, i l'assignació automàtica d'aquests tràmits a usuaris; safata de tasques personalitzada de cada empleat públic; notificacions automàtiques, amb elaboració de justificants de recepció, llistes de correu i d'ensobrat; i generació de formularis electrònics per a la telematisació de les sol·licituds.
- Gestió del negoci: informació i automatització de les regles de negoci per a la realització de tràmits; gestió d'una base de dades única a nivell departamental; integració amb altres sistemes corporatius: Registr@, GDP, Firma electrònica CAR, etc.
- Control de gestió: indicadors per al monitoratge de l'eficiència, eficàcia i qualitat dels seus procediments, amb funcionalitats de seguiment i consulta de les traces de tramitació de cada expedient.
- Gestió documental: proveïx de capacitats d'administració de documents i plantilles administratives que simplifiquen i normalitzen la generació i gestió dels mateixos.