Aquest lloc web ha estat traduït per un programari de traducció automàtica sense revisió posterior per traductors. Més informació en: enllaç ocultar
accesskey_mod_content
-

Pla de qualitat, estandardització i normalització del Ministeri de Cultura

  • Nomeni Abreujat:
    CalidadMCU
    Resum:
    Llança la proposta de creació d'un departament de qualitat, estandardització i normalització que gestioni el control i normalització en els procediments de millora contínua de la informàtica depenent de la SGTSI del Ministeri de Cultura.
    Destinataris:
    Qualsevol Administració Pública
    Organismes Responsables:
    Ministeri de Cultura i Deporti
    Sotssecretaria de Cultura i Deporti
    Divisió de Tecnologies de la Informació
    Contacto:

     

    Sergio Carabanchel Sánchez

    Cap de Servei de Sistemes

    Sotsdirecció General de Tecnologies i Sistemes d'Informació (SGTSI)

    Ministeri de Cultura

    91 701 70 25 - sergio.carabanchel@mcu.es

    Tipus de Solució:
    Bona Pràctica
    Estat de la Solució:
    Producció
    Àrea orgànica:
    Estatal
    Àrea tècnica:
    Gestió de serveis i sistemes , Normalització i regulació
    Àrea funcional:
    Govern i Sector Públic
    Llicència:
    No aplica
    Nivell Interoperabilitat:
    Legal

    Descripció

    Finalitat:

    Els objectius que es plantegen amb el següent pla d'implantació són els següents: 

    • Millorar la qualitat final dels productes programari desenvolupats en el Ministeri de Cultura.
    • Disposar d'un repositori centralitzat d'arxius fonts i documentació dels productes programari del ministeri.
    • Introduir i aplicar procediments de control de versions i configuració propis de l'enginyeria de programari en  el Ministeri de Cultura.
    • Planificar i estructurar correctament les actualitzacions de sistemes en producció
    • Mantenir i gestionar un repositori del coneixement en el Ministeri de Cultura on situar tota l informació dels projectes mantinguts per la SGTSI de forma centralitzada

    Objectiu:

    Els objectius que es plantegen amb el següent pla d'implantació són els següents:  

    • Millorar la qualitat final dels productes programari desenvolupats en el Ministeri de Cultura.
    • Disposar d'un repositori centralitzat d'arxius fonts i documentació dels productes programari del ministeri.
    • Introduir i aplicar procediments de control de versions i configuració propis de l'enginyeria de programari en  el Ministeri de Cultura.
    • Planificar i estructurar correctament les actualitzacions de sistemes en producció
    • Mantenir i gestionar un repositori del coneixement en el Ministeri de Cultura on situar tota l informació dels projectes mantinguts per la SGTSI de forma centralitzada

    Descripció:

    Per a la implantació d'una nova àrea de qualitat es requereix un esforç considerable per part de tots els factors implicats en el procés. Es proposa la divisió de l'esforç en les següents fases:

    FASE I

    • S'establiran calendaris per a l'actualització de sistemes en producció
    • Models de manuals a la disposició de desenvolupament i qualitat.

    FASE II

    • Integració de la qualitat en tot el cicle de vida del projecte
    • Versionat total dels productes programari en sistemes de producció
    • Models de proves unitàries i d'integració.

    FASE III

    • Gestor de projectes centralitzat
    • Wiki centralitzat amb tota la informació disponible del projecto programari
    • Control d'errors centralitzat mitjançant eines
    • Disposar d'una base de dades de coneixement de tots els projectes programari del MCU

    Requisits:

    Com el pla de qualitat s'implementa per fases, en cadascuna d'elles es requereixen diferents recursos i eines.

    FASE I

    • Calendari d'implantacions en producció
    • Eina control de versions. Recomanació de Subversion
    • Plantilles documentals. Manual d'usuari, administració i arquitectura del sistemes
    • Guia metodològica que facilita la implantació del sistemes
    • Gestor documental centralitzat. Recomanem una Wiki, versàtil, àgil i ràpida.
    • Eina de gestió d'incidències centralitzada. GLPI   

    FASE II

    • Plantilles documentals per a plans de proves
    • Eines d'empaquetat de programari 

    FASE III

    • No requereix requisits especials.

    Per a totes les fases es requereixen eines de control de proves de sistemes: Apatxe JMeter, WebLOAD, Badboy i Quest PerformaSure.

    S'ha utilitzat tenología Open Source per a la documentació, gestió d'incidències, documentació.

    • Wiki DekiWiki . Una eina molt flexible per emmagatzemar tota la BBDD de coneixements. És molt àgil per documentar de manera col·laborativa, permetent molt estalvi de temps en la generació documental.
    • GLPI . Eina de gestió d'incidències per emmagatzemar el coneixement relacionat amb l'experiència de l'usuari final i els equips de desenvolupament.
    • Subversion . Eina de control de versions programari i documentació de tots els projectes de
      sistemes d'informació.
    • Eines de proves . Per a les proves del servei de calida s'han utilitzat les següents eines:
      • Apatxe Jmeter
      • Quest Performasure
      • WebLOAD
      • Findbugs
      • Badboy
    • Bugzilla . Eina de gestió de correccions en els equips de desenvolupament per administrar i controlar els diferents versions correctives dels productes.

    Resultats:

    La implantació en tres fases d'un àrea de qualitat al programari permetrà millorar considerablement la gestió i administració dels processos d'enginyeria del programari augmentant finalment el rendiment i el control de l'activitat. Mitjançant la inclusió de processos de qualitat en tot el cicle de vida del programari es permet que els esforços finals per a la seva engegada i la seva explotació obtinguin major garantia i eficàcia i menor grau d'incidències i discontinuïtat del servei redundant en benestar dels diferents departaments implicats en la SGTSI i en el servei al ciutadà.

    A continuació es resúmen les tres fases de les quals consta el Pla de Qualitat:

    Fase I

    La fase I d'implantació de l'àrea de qualitat centra els seus esforços a preparar el terreny per a la generalització dels procediments de qualitat dels serveis. Es donaran a conèixer models de manual imprescindibles per a l'engegada del servei i s'establirà un calendari fix d'actualitzacions o engegada. Les accions a realitzar en aquesta fase són:

    • Calendari d'actualitzacions
    • Proves i Documentació
    • Control de versions
    • Guia de Metodologia i Recursos
    • Formació de l'equip de qualitat

    Fase II

    En aquesta segona fase s'aprofundeix en la integració de la qualitat afegint control de proves unitàries i d'integració així com repositoris de “releases” o empaquetats finals per a l'engegada dels productes programari en producció.
     

    • Proves i documentació
    • Es realitzessin proves unitàries i d'integració supervisades pel departament de qualitat. 
    • Control de versions
       

    Fase III

    L'última fase permet la implantació total de l'àrea de qualitat mitjançant una centralització total de la informació referida a cada projecte i la normalització  de la gestió de la configuració i versions.
     

    • Construcció d'una base de coneixement
    • Control de versions

    Avantatges:

    Els avantatges de la implantació d'un pla de qualitat i normalització en el Ministeri de Cultura han estat moltes.

    • Millora contínua a la planificació de tot el cicle de vida dels projectes programari amb tots els recursos implicats, permetent una estimació correcta dels temps d'anàlisis i desenvolupament, preproducció en implantació del sistema informàtic.
    • Creació d'una base de coneixement de tots els projectes de l'àrea informàtica, permetent disposar de tots els manuals i la informació d'instal·lació i engegada, historial d'incidències que permetin una gestió i administració del sistema independent basada en el coneixement centralitzat.
    • L'estandardització i normalització de tots els processos de treball en el camp del programari millora la transferència del coneixement, l'administració, gestió i el manteniment de les aplicacions.
    • La planificació del control de versions de sistemes programari permet administrar els temps de treball de cada persona implicada en cada projecte de forma mes eficaç, amb una calendarización de les pujades a producció i una planificació de cada servei informàtic.
    • S'obté mes temps per al desenvolupament de noves funcionalitats i millores de les plataformes programari, disminuint el temps dedicat a manteniment correctiu de l'aplicació., detectant els errors en la seva fase de preproducció i proves.

     

    Subscripcions

    En aquesta àrea podrà donar-se de alta per rebre les notificacions de canvis que es realitzin en notícies, documents o fòrums relacionats amb la solució o l'actiu semàntic.

    Els camps amb asterisc * són obligatoris. S'ha de marcar almenys una de les copiones de subscripció (Notícies, Documents o Fòrums) i indicar el correu en el camp de text indicat per a l'alta o la baixa de subscripció.

    Introdueixi l'email amb el qual desitja rebre les notificacions de la solució o de l'actiu semàntic.

    *

    Pot consultar la política de protecció de dades del PAe i CTT en el seu avís legal

    Introdueixi l'email per donar-se de baixa de la subscripció.
Punt d'Accés General
Punt d'Accés General
Responsable