DE4A comparte en ICEGOV 2022 su enfoque y aprendizajes sobre la dimensión semántica de la aplicación del principio solo-una-vez

• Copiar

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

21 setembre 2022

El 5 d'octubre de 2022, el projecte europeu DE4A, en el qual participa Espanya, comparteix el seu enfocament i aprenentatges sobre la dimensió semàntica de l'aplicació del principi solament-una-vegada entre administracions públiques europees, dins del circuit sobre Transformació digital i innovació dels serveis públics de la propera Conferència Internacional sobre Teoria i Pràctica de la Governança Electrònica (ICEGOV), en Guimaraes, Portugal.

Digital Europe for All ( DE4A ), projecte finançat pel programa “ Horizon 2020 ” de la Unió Europea amb nº G.A. 870635, finalitza a principis de 2023, un pilot a gran escala que ha estat dirigit pels Estats membres que participen en el seu consorci, amb l'objectiu de demostrar la viabilitat pràctica de l'aplicació del principi solament-una-vegada entre administracions públiques europees, que és un dels objectius del Reglament (UE) 2018/1724 pel qual es crea la Passarel·la Digital Única. Per aconseguir aquest objectiu, el projecte ha hagut d'afrontar i resoldre els múltiples desafiaments que planteja la interoperabilitat transfronterera i, en particular, la interoperabilitat semàntica entre països amb sistemes, idiomes i cultures molt dispars. Per a això, el projecte ha comptat amb un grup de treball específic de semàntica on ha participat activament la Secretaria General d'Administració Digital.

Dentro del grupo de trabajo de semántica, se ha escrito un artículo sobre el enfoque que ha adoptado el proyecto a partir de los aprendizajes habidos al tratar de intercambiar pruebas requeridas por los servicios públicos seleccionados para el piloto y emitidas por una autoridad pública transfronteriza.

L'article explica la recerca sistemàtica que ha dut a terme el grup DE4A de semàntica sobre els desafiaments i limitacions de les solucions existents per a la interoperabilitat semàntica. Introdueix així mateix el concepte de “prova canònica” com una eina per a l'intercanvi transfronterer d'informació estructurada per reduir la seva ambigüitat de conformitat als requisits legals dels serveis públics dels governs de la Unió. Descriu com s'ha aplicat una aproximació àgil, basada en el disseny de recerca científica, per al procés de desenvolupament de les proves canòniques, a partir dels requisits elicitados en els ochos casos d'estudis del projecte. Els onze models de dades resultants han estat desenvolupats a partir dels requisits i condicions que han establert els Estats membre que participen en els casos d'ús del projecte, on Espanya participa tant com a proveïdor de serveis públics com a emissor d'informació probatòria.

L'article es presenta el 5 d'octubre de 2022 en la secció sobre Transformació digital i innovació dels serveis públics de la propera Conferència Internacional sobre Teoria i Pràctica de la Governança Electrònica (ICEGOV) que se celebra en Guimaraes, Portugal. Des de 2007, aquesta conferència anual té com a objectiu reunir acadèmics, governs, organitzacions internacionals, la societat civil i la indústria per compartir les últimes idees i experiències teòriques i pràctiques de la Governança Electrònica.

Els autors de l'article són Dª Thashmee Karunarathne, de la Universitat d'Estocolm, D. Efstratios Kontopoulos, de la companyia xipriota Catalink, D. Ioannis Konstantinidis, de la Universitat Hel·lènica Internacional i Dª Ana Rosa Guzmán, de la Secretaria General d'Administració Digital del Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital.

Enllaç a la Web d'ICEGOV ICEGOV 2022(Obre en nova finestra)