accesskey_mod_content

España avança dos llocs en l'Índex d'Economia i Societat Digital (DESI)

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

07 març 2016

La fortalesa en serveis públics digitals empeny l'avanç d'España en l'Índex d'Economia i Societat Digital (DESI) 2016, elaborat per la Comissió Europea

España figura en el grup de països la puntuació dels quals va créixer més ràpid en l'últim any, col·locant-se en el lloc número 15 de la UE, la qual cosa suposa un ascens en dos punts, gràcies en particular a la seva fortalesa en serveis públics digitals, qüestió en la qual se situa en el 5º lloc, segons el DESI 2016 publicat per la Comissió Europea.

L'Índex Índex d'Economia i Societat Digital (DESI)(Obre en nova finestra) és un índex compost per cinc indicadors del rendiment digital d'Europa i que permet un seguiment de l'evolució dels Estats membres de la Unió Europea en la competitivitat digital. Aquests cinc indicadors són connectivitat, capital humà, ús d'internet, integració de la tecnologia digital i serveis públics digitals.

El DESI 2016(Obre en nova finestra) resumeix les dades recollides l'any 2015 i mostra que tant la Unió Europea en el seu conjunt com els Estats membres progressen cap a una societat i economia digital.

En concret, España(Obre en nova finestra) figura en el reduït grup de mitja dotzena de països (juntament amb Croàcia, Itàlia, Letònia, Romania and Eslovènia) la puntuació dels quals va créixer més ràpid en l'últim any i que mostra un desenvolupament més ràpid que el de la Unió Europea en el seu conjunt, de manera que se situa en el lloc número 15 de 28 Estats membres.
 5 dimensions DESI a EspanyaEvolució DESI anual a Espanya
No obstant això, el progrés europeu s'ha ralentit. Aquesta reculada ha succeït en 4 de les 5 principals dimensions DESI; solament la dimensió d'integració de la tecnologia digital ha accelerat el seu creixement. No obstant això, els Estats membres(Obre en nova finestra) compten amb nivells de desenvolupament i velocitats diferents.
 Progrés indicador DESI en països UE
Durant l'any 2015 España ha millorat o mantingut el seu rendiment en totes les àrees mesurades per DESI, apropant-se ràpidament a la mitjana de la UE. En particular, segons el DESI 2016, España:

  • Ocupa el cuarto posat entre els països amb major creixement.
  • Està augmentant el seu rendiment en connectivitat (77% de les llars té accés a banda ampla, encara que amb llacunes regionals).
  • Compta amb baixos nivells d'habilitats/habilitats digitals bàsiques i d'ús d'Internet (només el 54% dels espanyols té habilitats/habilitats digitals bàsiques).
  • És fort en l'ús de les tecnologies digitals (per l'ús de RFID i de pimes que utilitzen el núvol).
  • També en serveis públics digitals que és on España es comporta millor, gràcies a una oferta millorada d'aquests serveis.

De fet, d'acord amb aquest  indicador, España se situa en cinquè lloc en la UE.

Així mateix, se citen els següents aspectes particulars que contribueixen a aquesta fortalesa en matèria de serveis públics digitals per part d'España:

 

DESI

El DESI s'estructura entorn de/entorn de cinc dimensions(Obre en nova finestra) :

  • Connectivitat: mesura el desplegament de la infraestructura de banda ampla i la seva qualitat.
  • Capital humà: mesura les habilitats/habilitats necessàries per aprofitar les possibilitats que ofereix la societat digital. Aquestes habilitats/habilitats van des de les més bàsiques que permeten als individus interactuar en línia i consumeixen béns i serveis digitals, a les més avançades que permeten aprofitar la tecnologia per millorar la productivitat i el creixement econòmic.
  • Ús d'internet: dona compte de la varietat de les activitats realitzades pels ciutadans ja en línia. Aquestes activitats van des del consum de continguts en línia (vídeos, música, jocs, etc.) fins a les compres i la banca en línia, passant per activitats modernes de comunicació.
  • Integració de la tecnologia digital: mesura la digitalització de les empreses i la seva explotació del canal de vendes en línia. Amb l'adopció de tecnologia digital les empreses poden millorar l'eficiència, reduir costos i millorar la participació de  clients, col·laboradors i socis. D'altra banda, Internet ofereix l'accés a mercats més amplis i potencial de creixement.
  • Serveis públics digitals: mesura la digitalització dels serveis públics, centrant-se en l'administració electrònica. La modernització i digitalització dels serveis públics condueixen a una major eficiència de l'administració pública, els ciutadans i les empreses, així com a la prestació de millors serveis per al ciutadà.

Nota de premsa del MINHAP(Obre en nova finestra)
Nota de premsa de la Comissió Europea(Obre en nova finestra)

  • Serveis electrònics