" /> PAe - La nova Comunicació de la Comissió Europea estableix noves mesures digitals per a les administracions

• Copiar

26 octubre 2023

La Comissió ha adoptat la nova Comunicació "Millora de l'Espai Administratiu Europeu" (ComPAct), en la qual es proposen mesures per ajudar a les administracions públiques a satisfer les necessitats de persones i empreses de tota Europa.

La Comunicació "Millora de l'Espai Administratiu Europeu"  (o ComPAct) és el primer conjunt complet de mesures de la Comissió amb la finalitat de recolzar la modernització de les administracions nacionals i reforçar la col·laboració entre els països, de manera que puguin abordar junts els reptes comuns.

Unes administracions públiques nacionals, regionals i locals eficients són fonamentals per complir les prioritats nacionals i de la UE sobre el terreny, aplicar polítiques i reformes que beneficiïn tant a les persones com a les empreses, i canalitzar les inversions estratègiques cap a les transicions ecològica i digital. Les administracions són unes importants facilitadors per aconseguir una major competitivitat en tota la UE.

Una millor aplicació de les polítiques nacionals i de la UE i un acompliment administratiu més eficaç respondran a  les expectatives  dels europeus de reduir la burocràcia i augmentar la transparència, i podrien estalviar milers de milions d'euros a l'any als ciutadans i les empreses de la UE.

La Comunicació d'avui també reconeix les pressions a les quals s'enfronten les administracions públiques causades per les pertorbacions externes i les dificultats per contractar i atreure talent, i per adquirir coneixements especialitzats sobre temes cada vegada més complexos, com les transicions ecològica i digital. L'execució d'aquest ambiciós programa polític depèn de l'existència d'unes administracions públiques resilientes i adaptables a tots els nivells en els Estats membres.

Mesures clau propostes

En resposta a les crides dels  Estats membres , el  Parlament Europeu  i el  Comitè de les Regions  per fomentar la cooperació i el diàleg polític i millorar la capacitat i la qualitat de les administracions públiques a nivell nacional, regional i local, la Comissió proposa 25 mesures para:

• Fomentar la cooperació entre les administracions públiques amb la finalitat de preparar-se per als reptes actuals i futurs (pilar 1: Agenda de Capacitats per a l'Administració Pública). Per exemple, l'Intercanvi i Cooperació entre Administracions Públiques (PASTURA) facilita la mobilitat dels funcionaris europeus entre els Estats membres per compartir coneixements i bones pràctiques.
  • Reforçar la capacitat de les administracions públiques per a la seva transformació digital (pilar 2: Capacitat per a la Dècada Digital d'Europa). Per exemple, el ComPAct augmentarà la preparació de les administracions públiques per integrar les tecnologies de IA en les seves operacions (per exemple, d'auditoria o contractació pública) de manera segura/segura i fiable.
  • Reforçar la capacitat de les administracions públiques per impulsar la transformació ecològica i augmentar la resiliència (pilar 3: Capacitat per liderar la transició ecològica). Per exemple, el ComPAct ajudarà a les administracions públiques a avaluar i reduir la seva petjada de carboni organitzativa.

A més, el ComPAct presenta un conjunt comú de principis globals per a les administracions públiques d'alt rendiment.

La Comissió aplicarà les mesures principalment mitjançant el  Instrument de Suport Tècnic  (IAT) i altres fons de la UE disponibles, com el  programa Europa Digital , i col·laborarà amb tots els Estats membres i les parts interessades per garantir la seva adopció. La Comissió informarà sobre l'aplicació del ComPAct conformement als requisits de presentació d'informes del IAT.

Els Estats membres poden participar en el ComPAct al seu propi ritme i en funció de les seves necessitats i la seva estructura institucional. Les eines, les metodologies, el suport entre iguals i els intercanvis de bones pràctiques proposats ajudaran als Estats membres a aprendre uns d'uns altres, innovar i millorar l'eficàcia de la seva administració pública.

La Comunicació en el seu context

Les administracions públiques a nivell nacional, regional i local són les responsables de garantir una gestió adequada i sostenible dels pressupostos nacionals i de la UE. Són fonamentals per dissenyar i aplicar reformes i inversions, per exemple, en el marc dels plans nacionals de recuperació i resiliència i les estratègies de desenvolupament regional.

El 29 d'abril de 2021, la Comissió va adoptar un  documento de treball dels seus serveis  per ajudar a les administracions públiques dels Estats membres a dur a terme les reformes. El document aprofundeix sobre la importància de les administracions públiques per aconseguir els objectius de la UE i sobre l'experiència de la Comissió a l'hora d'ajudar-les a reforçar les seves capacitats.

El 17 de desembre de 2021 es va crear el  Grup d'Experts sobre Administració Pública i Governança . El Grup d'Experts és una plataforma per al diàleg entre la Comissió i els representants dels Estats membres, que el seu principal objectiu és identificar els reptes comuns i proposar enfocaments innovadors actuant com una administració unida.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

• Cooperació interadministrativa