La Comissió Europea publica un resum de la situació dels espais comuns europeus de dades

• Copiar

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

28 febrer 2022

Amb l'objectiu d'aprofitar el valor de les dades en benefici de l'economia i la societat europea, la Comissió recolza el desenvolupament d'espais de dades europees comunes en sectors econòmics estratègics i dominis d'interès públic.

L'estratègia europea de dades de febrer de 2020 ha anunciat la creació d'espais de dades en 10 camps estratègics: salut, agricultura, manufactura, energia, mobilitat, finances, administració pública, habilitats/habilitats, el Núvol Europeu de la Ciència Oberta i la prioritat clau transversal de complir amb el Green Deal.

Des de llavors, també han sorgit espais de dades en altres àrees importants, com els mitjans i el patrimoni cultural. L'objectiu final és que, junts, els espais de dades formin un únic espai de dades europeu: un autèntic mercat únic de dades.

Així, els espais de dades europees comunes reuneixen les infraestructures de dades i els marcs de governança pertinents per facilitar la posada en comú i l'intercanvi de dades.

Els espais de dades europees:

• Implementen eines i serveis d'intercanvi de dades per a la posada en comú, el processament i l'intercanvi de dades per part d'un nombre obert d'organitzacions, així com federar capacitats en el núvol segurs/segurs i eficients des del punt de vista energètic i serveis relacionats.
  • Inclouen estructures de govern de dades, compatibles amb la legislació pertinent de la UE, que determinin, de manera transparent i justa, els drets relatius a l'accés i processament de les dades
  • Milloren la disponibilitat, la qualitat i la interoperabilitat de les dades, tant en entorns específics de domini com entre sectors.

Objectius

La creació d'espais de dades comunes i interoperables en tota la UE en sectors estratègics superarà les barreres legals i tècniques existents per a l'intercanvi de dades i, com a tal, alliberarà l'enorme potencial de la innovació basada en dades.

Permetrà que les dades de tota la UE estiguin disponibles i intercanviats de manera fiable i segura/segura. Les empreses, les administracions públiques i les persones a Europa tindran el control de les dades que generen, sabent que poden confiar en la forma en què s'utilitzen per impulsar la innovació.

Per tant, els espais de dades europees comunes milloraran el desenvolupament de nous productes i serveis basats en dades en la UE i, per tant, crearan el teixit central d'una economia de dades europea interconnectada i competitiva.

Estat de la situació

Aquest document, preparat en resposta a una sol·licitud del Consell Europeu, proporciona una descripció general dels espais de dades europees comunes.

Primer, presenta aspectes horitzontals rellevants, inclòs el concepte, la legislació i les mesures intersectoriales, els programes de suport de la UE i les iniciatives d'infraestructura de dades. En segon lloc, descriu l'estat actual dels espais comuns de dades europees que van ser anunciats per la Comissió Europea.

La Comissió seguirà informant sobre el desenvolupament dels espais de dades europees comunes en 2023.

Document de treball sobre espais de dades (Descàrrega PDF)

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

• Interoperabilitat i Normalització
  • Informació i dades del sector públic