accesskey_mod_content

Carpeta Ciutadana: Transparència de les AAPP i exercici dels drets dels ciutadans

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

31 juliol 2023

La Carpeta Ciutadana és un espai personal online que simplifica la relació dels ciutadans amb les Administracions Públiques, permetent a l'interessat, d'una forma àgil i senzilla, conèixer els expedients que té oberts en els diferents organismes, els seus seients registrals entre administracions o les dades que té d'ell l'administració, millorant així la transparència i permetent que tingui un major control de les seves dades personals que obren en poder de les mateixes.

Les Administracions Públiques són les entitats que realitzen més tractaments de dades personals dels ciutadans, és a dir, dels interessats i, per això, és imprescindible reforçar els mecanismes de transparència pel que fa a l'accés i utilització dels mateixos. ja que les Administracions posseeixen aquestes dades, cobra especial rellevància la importància del principi de transparència en els tractaments de les dades personals i l'exercici dels drets dels ciutadans respecte a les seves dades personals.

A les seus electròniques dels organismes de les diferents Administracions Públiques els ciutadans poden iniciar actuacions administratives i obtenir informació del seu interès. Ara bé, això suposa que el ciutadà, per relacionar-se amb l'administració telemàticament, ha d'accedir a una multitud de seus electròniques, cadascuna amb les seves característiques i particularitats, la qual cosa fa que el ciutadà vegi la informació de l'Administració d'una manera inconnexa, complexa i de difícil seguiment.

La Carpeta Ciutadana, servei desenvolupat per la Secretaria General d'Administració Digital, és l'àrea privada dels ciutadans en la seva relació amb l'administració que ofereix un punt d'accés únic des del qual es pot conèixer i accedir a les seves dades, amb la possibilitat, si és aplicable, d'obtenir un justificant o certificat dels mateixos i conèixer l'ús que les Administracions Públiques realitzen d'ells, en visualitzar la informació que es transmet entre administracions.

https://carpetaciudadana.gob.es/carpeta/home(Obre en nova finestra)

Per tant, la Carpeta Ciutadana simplifica i facilita l'exercici del dret d'accés als ciutadans en oferir un punt d'accés unificat on consultar tota la seva informació, millorant així les relacions dels ciutadans amb l'administració, fomentant l'eficiència, la  transparència i afavorint que els ciutadans puguin controlar què dades personals seves obren en poder l'Administració.

Les dades ofertes es troben agrupats en diferents temàtiques: educació i formació, residència, treball i jubilació, salut i assumptes socials (ingrés mínim vital), situació personal i família (ajudes maternitat o paternitat, jubilació), vehicles i transports, habitatge i funció pública (per als empleats públics). Addicionalment, poden consultar-se els expedients de diferents organismes de l'Administració General de l'Estat, de les diferents Comunitats Autònomes adherides i de les Entitats Locals, els expedients de les quals estan començant a incloure. Per exemple, des de l'apartat “Salut i assumptes socials” pot accedir a la seva Història Clínica Digital del Sistema Nacional de Salut (HCDSNS) a través d'un servei que interopera internament amb les Comunitats Autònomes.

 

Opcions de Carpeta Ciutadana

https://carpetaciudadana.gob.es/carpeta/home(Obre en nova finestra)

En concret, des de l'apartat “Transparència” cada interessat pot consultar les dades intercanviades entre les Administracions a través de la plataforma d'intermediació amb el seu consentiment, mitjançant l'opció “ Els meus intercanvis entre administracions(Obre en nova finestra) ”.

Referent a això, les  Orientacions per a l'aplicació de la disposició addicional vuitena i la disposició final dotzena de la LOPDGDD(Obre en nova finestra)  d'AEPD interpreten que l'article 28.2 de la Llei 39/2015, de 2 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú estableix el dret del ciutadà a no aportar les dades i documents que ja obrin en poder de les Administracions Públiques, les quals utilitzaran mitjans electrònics per recaptar aquesta informació sempre que, en el cas de dades de caràcter personal, es compti amb el consentiment dels interessats. Per això els serveis de verificació i consulta de dades de la plataforma d'intermediació de dades (“Els meus intercanvis entre administracions”) permeten que qualsevol organisme de l'Administració pugui consultar o verificar aquestes dades sense necessitat de sol·licitar l'aportació dels corresponents documents acreditatius, permetent així fer efectiu el compliment de l'article 28.2 citat anteriorment i, per tant, el dret del ciutadà reconegut en la Llei.

La informació associada als intercanvis entre Administracions a la qual es pot accedir des de la Carpeta Ciutadana és de dos tipus:

  • Consultes entre Organismes: iniciades des d'un Organisme de l'Administració per consultar dades i/o documents que obren en poder d'un altre Organisme, és a dir, consultes entre Administracions Públiques.
  • Consultes des de La meva Carpeta Ciutadana: consultes de dades personals iniciades per l'usuari des de la pròpia Carpeta Ciutadana sobre qualsevol de les temàtiques anteriorment indicades: educació, formació, residència, treball, assumptes socials, etc.

Les funcionalitats i la incorporació de més tràmits i consultes s'aniran incrementant al llarg del segon semestre de 2023 i en 2024. Es pot consultar el seu full de ruta en l'adreça web “ La meva carpeta ciutadana – Més Informació(Obre en nova finestra) ”.

Per tot això, la Carpeta Ciutadana suposa realitzar un exercici de reforç de la transparència de les Administracions Públiques en les seves actuacions administratives cap als interessats, en permetre que els ciutadans accedeixin no només a les seves dades, sinó també a la informació sobre l'intercanvi de les seves dades entre Administracions en l'exercici de les seves funcions.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Seguretat
  • Informació i dades del sector públic